Strato Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Noen som vet? Er det bare et tåpelig salgstriks? Eller klarer kortet å bruke mer enn 2gb og yter bedre med mer ram? Har jeg forstått riktig så er dette også ddr3 og ikke gddr5 ram. Til samme prisen får du jo et 260x 2gb.... Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 DDR3 er kjempebillig, og 4GB ser fint ut. Det kalles vel en salgsfelle, for å lure folk som ikke har peil. Selv på kort som GTX770 er ofte 4GB bare en gimmick. Har selv et GTX780 med 3GB, har enda ikke opplevd at dette var for lite, selvom endel spill nærmer seg 2.5GB. Kan nok se vitsen med mer om et år eller to. Det skal sies at spill som bruker 2.5GB kan instillinger reduseres for å bruke under 2GB, uten at du egentlig legger merket til at grafikken er noe dårligere, om du ikke vil sette opp to screenshots og gå over med lupe. Husker selv at mitt GTX285 med 1GB var rikelig da det var nytt, men etterhvert kom det faktisk spill der for lite minne var flaskehals, og ikke GPU power. Det skal sies at et r7 250 er vesentlig veikere enn et GTX285 som er 5 år gammelt. Ganske sikker på at et R7 250 med 1GB GDDR5 ville være raskere enn et med 4GB DDR3. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Poenget med mer minne kommer først frem ved flere skjermkort i SLI/CF. to-tre GTX770 og to-tre GTX 780 vil nok fort bli begrenset av 2/3GB med minne. Ja, har selv tre GTX 780, og der kan mangel på minne bli et stort problem i visse spill/innstillinger. R7 250 derimot, kun gimmick. Selv om man hadde hatt fire slike, så ville ikke grafikkprosessorene klart å kjøre spill med så høy oppløsning/AA/teksturoppløsning at det er noe som helst vits. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Poenget med mer minne kommer først frem ved flere skjermkort i SLI/CF. to-tre GTX770 og to-tre GTX 780 vil nok fort bli begrenset av 2/3GB med minne. Ja, har selv tre GTX 780, og der kan mangel på minne bli et stort problem i visse spill/innstillinger. R7 250 derimot, kun gimmick. Selv om man hadde hatt fire slike, så ville ikke grafikkprosessorene klart å kjøre spill med så høy oppløsning/AA/teksturoppløsning at det er noe som helst vits. Hvilket spill er det du spiller siden du har behov for 3stk 780? 2stk klarer jo alt av dagens spill med Ultra settings i 1080P og 144fps med unntak av Metro kanskje som egentlig bare er elendig optimalisert Lenke til kommentar
jonny Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Noen er opptatt av at skjermkorte(t|ne) skal produsere minimum X antall fps, selv på de aller tyngste scenene i spillet. Da kan selv 3 x GTX 780 bli for dårlig med høy oppløsning. Selv om man får gjennomsnittlig minst 144 fps kan enkelte tyngre scener som gir dips på langt under 100 fps gjøre at spilleren blir ufornøyd. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 (endret) 144 Fps i alle spill? Nja, da har nok noen skrytt litt mye. I crysis 3, metro, BF4 MP, Skyrim med mods, som jeg mest spiller så er jeg fornøyd om FPS er kontinuerlig over 60FPS i 1440p. Et enkelt 780 har ikke sjangs her desverre. Selv ikke classified med kraftig OC gjør jobben. Som slår selv et normalt 780Ti. Gjennomsnitlig FPS er rimelig vanskelig å si noe om, da den er litt av hvert. 100FPS kanskje. Et enkelt 780 klarer dette fint i lette situasjoner, men det er vel ikke da man trenger god ytelse? Men det er uansett ikke hovedgrunnen, da det er mer for å få testet kjøleanlegget/benchmarking og spille med tre skjermer i 7680x1440 eller 4320x2560. Mer spesifikt eksempel på lite minne: Med 4k og maks AA i BF4 så faller ytelsen fra rundt 60-70 til 1 FPS i et sekund eller to, og da ganske ofte om man snur seg rundt eller løper mye. Dette fordi kortet må aksessere den trege RAMen ved innlasting av nye filer. Samme problemet kan oppstå i skyrim, pga en del grafikkmods. Dette er dog enda tyngre generelt sett. Og normal FPS i skogen er bare 50-60 selv i 1440p. Med et kort er det uspillelig. Så det går heeelt fint å få både et og to 780-kort til å knele i dagens spill. Men så har jeg også kjørt SLI og CF siden det ble lansert for det som er 9-10år siden. Så jeg har vel blitt litt avhengig av å kjøre full guffe. Endret 25. mai 2014 av Andrull 2 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 25. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2014 Dette ble raskt offtopic. Jeg vet at high end gpu'er drar nytte av mye gddr5 på høy oppløsning. Jeg lurte egentlig bare på om low end gpu med mye ddr3 byr på et bruksområde som jeg ikke var klar over. Tror vi kan konkludere med at det bare er et tåpelig salgstriks. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Dette ble raskt offtopic. Jeg vet at high end gpu'er drar nytte av mye gddr5 på høy oppløsning. Jeg lurte egentlig bare på om low end gpu med mye ddr3 byr på et bruksområde som jeg ikke var klar over. Tror vi kan konkludere med at det bare er et tåpelig salgstriks. ja det er korrekt. Tåpelog og tåpelig. Det funker nok ganske bra til å lure noobsa og semi-noobsa. En del kunder hang seg opp i grafikkminne på laptoper når jeg jobbet på elkjøp. Og det samme går igjen i alle bransjene. Folk vil ha mange piksler på skjermene sine, på bildebrikker, høye frekvenser, mange kjerner, mange MB, høy effekt etc... Til lavest mulig pris selvsagt. De har hørt om et bra kort (f.eks 290x) med 4GB, og trekker konklusjonen at 4GB er bra. Uten å helt se sammenhengen. Slik er nå verden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå