Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Brunøyde foreldre, blå øyne

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei jente på 16 som har begynt å lure mer og mer på dette. Jeg har nemlig ganske knallblå øyne, mens begge mine foreldre har gusjebrune. I rett lys kan man kanskje se dem som grønlige, men blått har de ikke. Har tenkt, og fått forklaringen, at dette nok skyldes en mutasjon. Virket skjeldent, men greit nok, siden blå øyne i utgangspunktet er en mutasjon. Men nå hørte jeg et sted at det er EKSTREMT sjeldent. Vet noen omtrent sannsynligheten? Er det slik at min far med høy sannsynlighet ikke er min biologiske far?

Anonymous poster hash: 013d5...9ef

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

Som 16-åring skal du ha lært om dominante og recessive gener på skolen, som forklarer dette. Det er helt normalt at to brunøyde foreldre kan få et barn med blå øyne.

Generelt kan heller ikke øyenfarge brukes til å bekrefte eller avkrefte slektskap.

Endret av Slettet-NIoHlfL
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er absolutt alt liv på jorden dannet av utallige mutasjoner, så det er både feil og rett å si at du har blå øyne pga. en mutasjon, men det kan du si om alt annet også. Når det gjelder øyefarge er det ikke så enkelt som at et enkelt gen styrer øyefargen ved at det har en dominant og en recessiv form, men det er en samspill mellom flere ulike gen. Dette gjør at det er vanskelig å forutsi øyefarge, og dermed er det ikke mulig å bruke det til å bestemme slektskap. :)

Edit: Endret en rar setning

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Hei, jeg er ei jente på 16 som har begynt å lure mer og mer på dette. Jeg har nemlig ganske knallblå øyne, mens begge mine foreldre har gusjebrune. I rett lys kan man kanskje se dem som grønlige, men blått har de ikke. Har tenkt, og fått forklaringen, at dette nok skyldes en mutasjon. Virket skjeldent, men greit nok, siden blå øyne i utgangspunktet er en mutasjon. Men nå hørte jeg et sted at det er EKSTREMT sjeldent. Vet noen omtrent sannsynligheten? Er det slik at min far med høy sannsynlighet ikke er min biologiske far?

Anonymous poster hash: 013d5...9ef

Det er ikke sjeldent i det hele tatt, så bare ta det med ro. Hadde det vært omvendt, foreldre med blå øyne og barn med brune, så burde du kanskje vurdere å intervjue postmannen.

Gitt at begge foreldrene dine har alleler for blå øyne er sannsynligheten rundt 25 %, altså ikke lavt i det hele tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Det er ikke sjeldent i det hele tatt, så bare ta det med ro. Hadde det vært omvendt, foreldre med blå øyne og barn med brune, så burde du kanskje vurdere å intervjue postmannen.

Gitt at begge foreldrene dine har alleler for blå øyne er sannsynligheten rundt 25 %, altså ikke lavt i det hele tatt.

På ingen måte.

baby-eye-color-chart.jpg

Som man ser vilforeldrene Bb + Bb fint kunne resultere i blå øyne.

B er brun, b er blå.

Om en forelder er Bb har en av foreldrene deres igjen Brune og andre blå.

Ganske enkelt forklart altså, er mye mer som spiller inn, men at man ikke har samme farge på øynene som foreldrene sine betyr ikke at noe er galt.

Lenke til kommentar

På ingen måte.

baby-eye-color-chart.jpg

Som man ser vilforeldrene Bb + Bb fint kunne resultere i blå øyne.

B er brun, b er blå.

Om en forelder er Bb har en av foreldrene deres igjen Brune og andre blå.

Ganske enkelt forklart altså, er mye mer som spiller inn, men at man ikke har samme farge på øynene som foreldrene sine betyr ikke at noe er galt.

Det er jo akkurat det jeg sier?

Må ikke nødvendigvis være postmannen.

http://genetics.thetech.org/how-blue-eyed-parents-can-have-brown-eyed-children

Nei, det må ikke være postmannen. Likevel, hvis man har to tilfeldige personer, der person 1 har blå øyne og foreldre med brune øyne, og person 2 har brune øyne og foreldre med blå øyne, ville jeg satt penger på at minst en av foreldrene til person 2 har et forklaringsproblem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det jeg sier?

Med å intervjue postmannen antok jeg at du mente moren hadde vært utro. Noe hun ikke nødvendigvis var.

Som du ser fra skjemaet så kan foreldre med brune øyne få barn med blå øyne og det er langt fra uvanlig

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og det han sier er jo nettopp det, men at det motsatte ikke går, altså at foreldre med blå øyne ikke kan få barn med brune.

Det jeg sier er at det motsatte går, altså at foreldre med blå øyne kan få barn med brune øyne.

Og genetikken alene kan ikke si noe om hva som er mest sannsynlig, utroskap eller usannsynlig kobinasjon av gener.

Forutsatt at kildene stemmer:

http://genetics.thetech.org/ask/ask332

http://genetics.thetech.org/how-blue-eyed-parents-can-have-brown-eyed-children

Som Kontorstol sa:

"Når det gjelder øyefarge er det ikke så enkelt som at et enkelt gen styrer øyefargen ved at det har en dominant og en recessiv form, men det er en samspill mellom flere ulike gen."

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Enten formulerer jeg meg svært utydelig, eller så er det flere som bør lese det skrev en gang til.

Som the_last_nick_left påpekte skrev jeg at i situasjoner der foreldrene har blå øyne og barnet har brune, altså det motsatte av TS sin situasjon, burde man undersøke muligheten for at noen har hatt det litt gøy på fritiden.

Jeg skrev likevel ikke at det var umulig. At utroskap er rimelig vanlig gjør det bare til en veldig sannsynlig forklaring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og det han sier er jo nettopp det, men at det motsatte ikke går, altså at foreldre med blå øyne ikke kan få barn med brune.

Hmmm.. jeg som er onkel til fire barn (min søster) hvor begge foreldrene er blåøyd og tre av barna er brunøyd og en grønn/grå. ;-)

Ps: postmannen har blå øyne.... :)

Endret av Bjek
Lenke til kommentar

Enten formulerer jeg meg svært utydelig, eller så er det flere som bør lese det skrev en gang til.

Som the_last_nick_left påpekte skrev jeg at i situasjoner der foreldrene har blå øyne og barnet har brune, altså det motsatte av TS sin situasjon, burde man undersøke muligheten for at noen har hatt det litt gøy på fritiden.

Jeg skrev likevel ikke at det var umulig. At utroskap er rimelig vanlig gjør det bare til en veldig sannsynlig forklaring.

the_last_nick_left påpekte at du sa at det var umulig for foreldre med blå øyne å få barn med brune øyne.

Å si at man burde undersøke utroskap krever jo å sammenligne sannsynlighet for genkombinasjon og sannsynlighet for utroskap.

Jeg har ikke data for noen av delene og kan derfor umulig si noe om "hva man bør sette penger på".

Du er jo ganske sikker i din sak, så del gjerne de dataene som du støtter deg på.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

the_last_nick_left påpekte at du sa at det var umulig for foreldre med blå øyne å få barn med brune øyne.

Å si at man burde undersøke utroskap krever jo å sammenligne sannsynlighet for genkombinasjon og sannsynlighet for utroskap.

Jeg har ikke data for noen av delene og kan derfor umulig si noe om "hva man bør sette penger på".

Du er jo ganske sikker i din sak, så del gjerne de dataene som du støtter deg på.

Min utheving.

Nei. Det jeg faktisk sa var følgende.

Hadde det vært omvendt, foreldre med blå øyne og barn med brune, så burde du kanskje vurdere å intervjue postmannen.

Merk ord som kanskje og vurdere, som kontrast til umulig.

Vi trenger ikke vite de nøyaktige sannsynlighetene for å ha et godt nok grunnlag. I et vanlig veddemål, der oddsen er 2.00, holder det å vite at P(1)>P(2) for å ha en positiv forventet gevinst. P(1) er da utroskap.

Den samme siden du linker til har også denne artikkelen:

http://genetics.thetech.org/ask/ask332

Her blir det oppgitt en sannsynlighet på rundt 1 % for at bb gir brune øyne.

Tall på utroskap er ikke så lett. Det er vanligvis spørreundersøkelser, og desto flauere svarene er jo mer unøyaktige blir undersøkelsene. Resultater for utenomekteskapelig sex (jeg vet ikke om dette vanligvis inkluderer samboerskap/"vanlige" kjærester eller ikke) ligger ofte på 20-25 %. 22 % i dette tilfellet http://web.archive.org/web/20080216080708/http://www.durex.com/cm/gss2005result.pdf (s. 15).

Det er vanskelig å komme videre fra dette. Selv om man har omtrentlige tall på hvor vanlig utroskap er, er det naturlig å anta at sex med egen partner foregår en god del mer hyppig. I tillegg er det mulig at bruk av prevensjonsmidler oftere brukes under utroskap, eventuelt at utenomekteskapelig sex rundt unnfangelsestidspunktet øker sjansen for å ta abort.

Så jeg har ikke tall på hvor vanlig det er å ha "feil" foreldre (jeg glemte selvsagt å ta med muligheten for adopsjon). Jeg har derimot tall som gjør det tilstrekkelig å hevde at det er en reell mulighet for at utroskap er forklaringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...