Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Syv måneders fengsel for dødsvold

aluxez

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Mitt "lite gjennomtenkte ordkløveri" poengterer kun at disse to i felleskap tok livet av mannen fordi denne ba dem om å dempe seg.

Dette illustrerer bare at du ikke skjønner stort av dette. Det du gjør er å konstatere at en person døde og to andre personer var involvert, og konkludere med at disse to må straffes hardest mulig. Det holder ikke som juridisk resonnement.

Den ene ga klem & kos samt bedrev livredning mens den andre utførte volden altså ? Nå vil ingen av dem ut med hvem som gjorde hva ?

Nei, jeg er vel antagelig dum til å forstå dette, da er godt verden er bestykket med mer intelligente personer som deg selv. Jeg har forøvig ikke nevnt noe sted at de må straffest hardest mulig, men jeg synes nok det er gitt en vel lav straff når strafferammene for uaktsomt drap i betrakning.

Jeg nekter å gå bort ifra (eller er ikke smart nok til) å se noe annet enn at disse to personenes felles handlinger førte til en tredje persons død. Begge de to kunne forhindret dødsfallet ved å agere anderledes.

Jeg er heller ikke så veldig opptatt av hvem av de to som gjorde hva, siden disse to handlet i felleskap. Begge deltok. Det er vel her jussen er smartere enn meg- som kun er opptatt av enkeltindividets medvirkning, selv i "gruppehandlinger".

Dommen fremstår omtrent som en fotballkamp hvor sluttstillingen ble 1-0, men ingen av lagene vant. Fordi man ikke klarte å avgjøre hvem som lagde målet. Jeg er nok for dum til å forstå at slikt er logisk.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Igjen er det dette usaklige tøvet. De har begge blitt dømt for det de gjorde ut over å sparke i hodet med døden til følge: Nemlig grov vold. Ingen sier at de ga klem og kos og bedrev livredning.

Du kan godt nekte å gå bort fra at det er deres felles handlinger som førte til dødsfallet, men dommeren er altså uenig med deg. Jeg antar det var en medisinsk ekspert som konkluderte nettopp med at de "felles handlingene" ikke var dødsårsaken. Begge kunne forhindre dødsfallet ved å handle annerledes, men man har stort sett ikke plikt til å avverge drap, kun til ikke å drepe.

Begge deltok i handlingskomplekset, men begge bidro ikke til dødsfallet. Det gjorde kun en av dem. At du innbiller deg at du vet bedre som skrivebordssynser enn retten som har fått bevisene lagt foran seg er direkte latterlig. Man kan selvfølgelig mene mye rart om hvordan rettssystemet burde være og ikke, men det gir ingen mening å sette sin egen forestilling av hva som har skjedd basert på avisoverskrifter høyere enn bevisvurderingen til de som var til stede under rettssaken. Det blir for dumt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...]Jeg nekter å gå bort ifra (eller er ikke smart nok til) å se noe annet enn at disse to personenes felles handlinger førte til en tredje persons død. Begge de to kunne forhindret dødsfallet ved å agere anderledes.[...]

Vel, hva med alle de andre som var til stede?Skal de og dømmes for drap? hadde de agert annerldes vill også dødsfallet kunne vært unngått....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så la oss hypotetisk si att jeg vil ha ihjel en person. Jeg får med meg en og vi begge slår og sparker til vedkommende dør. Vil vi da begge slippe unna billig, eller har jeg misforstått?

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Hei. Jeg kom over en sak som jeg stusset litt over. http://www.nrk.no/ostfold/pappa-og-ektemann-dode-1.11736412

Her har altså 2 stykker blitt dømt til fengsel i 7 måneder etter å ha drept en mann med vold. Hvorfor så lite? I følge artikkelen fordi det ikke kan bevises hvem som utførte volden. Men begge kan da vel straffes for medvirkning til drap?

trist sak.

I Norge så handler alt om penger. Jo lengere drapsdømte må sitte inne jo mere koster det staten.

Synd men sant.

7 år for å ta et annet liv er jo helt latterlig å sier jo litt om hvor mye vi er verdt for staten. Personlig synes jeg at en drapsdømt skal sone i fengsel til vedkommende dør av alderdom, men det koster vel for mye for staten.

Lenke til kommentar

Så la oss hypotetisk si att jeg vil ha ihjel en person. Jeg får med meg en og vi begge slår og sparker til vedkommende dør. Vil vi da begge slippe unna billig, eller har jeg misforstått?

Du har misforstått. For det første vil begge ha utvist drapsforsett og dermed ha medvirket. For det andre vil det i din situasjon være slik at det nettopp er den totale mengden juling som dreper ham (dere drepte ham sammen), og ikke slik at det flat ett fatalt slag.
Lenke til kommentar

[...] eller har jeg misforstått?

Du har misforståttt

Ok. Men hvordan skal de finne ut av hvem av oss som ga vedkommende nådestøtet?

I din situasjon trenger man ikke det, fordi den situasjonen som oppsto i denne saken er unntaket. Dessuten kan begge dømmes for medvirkning.
Lenke til kommentar

Du har misforstått. For det første vil begge ha utvist drapsforsett og dermed ha medvirket. For det andre vil det i din situasjon være slik at det nettopp er den totale mengden juling som dreper ham (dere drepte ham sammen), og ikke slik at det flat ett fatalt slag.

Hvordan vet de att vi har utvist drapsforsett, og ikke bare var ute etter å gi vedkommende juling? Det vil jo isåfall bare være vi som vet det.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...