Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

SOS kjøleskap! (kompressor starter ikke korrekt)

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har fått et problem med kjøleskapet vårt, og vi trenger litt råd for hvordan vi kan utføre enkel feilsøking. Kjøleskapet har vært veldig bra (overraskende bra egentlig) så hvis det kan repareres fremfor å kjøe noe nytt så hadde det vært best løsning egentlig.

Kjøleskapet får strøm som normalt (lys, vifte, indikatorlamper osv.)

Problemet er at ved oppstart så starter kompressoren og viften tilsynelatende helt normalt i ca 2 sekunder, og så slår det seg av - så prøver den å starte igjen 2 sekunder senere. Slik går den i syklus. Kompressoren er varm om skapet står på lenge, men den går tydeligvis ikke.

Hvis kompressoren er gåen så er det vel lite jeg kan gjøre med det ihvertfall, men det virker som dette kan like gjerne være en sensor eller relè eller noe slikt enkelt som tuller.

Det er verdt å nevne at dette problemet har eksistert en stund. Nå er det bare værre. Problemet oppsto ikke over natten altså, men skapet har blitt mer og mer kranglete. VI har fått det til å fungere igjen ved å ta strømmen av, vente en god stund og så ta det på igjen. Da kommer det opp igjen av og til, men nå er det altså så kranglete at jeg vet ikke om det vil fungere igjen. Det leder meg som sagt til å tenke at det er ikke fysiske feil i hovedelene, men heller et starter-issue av noe slag - for når det går, så går det veldig bra.

Hva kan jeg prøve? Jeg er over gjennomsnittet handy og kjenner til grunnleggende elektronikk og prinsippet et kjøleskap fungerer på, men jeg trenger litt veiledning på hvor jeg bør starte...

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk starten på det igjen til slutt. Lot det stå av en halvtimes tid så kom den opp igjen etter 2-3 forsøk på å starte det opp igjen etterpå.

Begge kompressorene går tilsynelatende fint når alt går. Problemet virker først å oppstå igjen når kompressorene slår seg av (pga. temperaturen er oppnådd anntar jeg) og da er det desverre ikke alltid de slår seg på igjen på eget initiativ. Det bare virker så dumt å bytte ut hele skapet om det bare er et startrelè eller tilsvarende som ikke slår inn skikkelig.

Hva snakker vi om i kostnad for et hjemmebesøk av reparatør i en slik sammenheng? Hvis vi anntar at feilen er relativt enkel og ikke trenger utbytting av noen av noen store deler - hvilken pris snakker vi da evt om?

(Holder til i Fana, Bergen)

-Stigma

Lenke til kommentar

Vanskelig å anslå pris. Oppmøte og feilsøking koster kanskje en drøy tusenlapp (med alle mulige forbehold). Hvis det skal byttes et startrelé, kanskje 2000... En telefon eller mail til en lokal (seriøs) reperatør gir sansynligvis et bedre svar.

Men hvis det er to kompressorer, og det gjelder begge så er jeg litt usikker på hva som er feil...

Når det er to kompressorer så er skapet sansynligvis noen år gammelt. Ca hvor gammelt er det? Og hva slags skap / merke?

Lenke til kommentar

Merket er Bosch "duo system" men noe mer nøyaktig modell fant jeg ikke selv i manualen. Skapet er vel rundt 8 år gammelt.

Frysedelen og kjøeskapet har hver sin kompressor da dette er et relativt avansert kjøleskap med termostyring og indiiduell kontroll på fryser og skap.

Det er verdt å bemerke at begge kompressorene fungerer (tidsvis). Det som virker å være tilfellet er at det fungerer noenlunde greit å bare starte frysen, men om vi starter opp kjøleskapet på den andre kompressoren også så enten stopper begge kompressorene (mest vanlig) - eller så kjører begge en stund og så stopper begge senere. Bare frysen for seg selv virker å fungere greit enda om den får kjøre alene.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Modell står ikke i manualen fordi Bosch produserer mange veldig like modeller og lager felles manualer for mange serier. Typeskilt med model (E-nr) finner du etter all sansynlighet i venstre sidevegg når du tar ut grønnsakskuffen. Og denne informasjonen må du ha hvis du skal ha tak i deler eller tilkalle servicemann. De vil be om både E-nr og FD-nr.

Hvis skapet bare er 8 år gammelt så er det skummelt å gi råd. Hvis du reparerer skapet så kan du være heldig å ha skapet i mange år, men du kan også være uheldig å måtte kaste det om et par år.

Hvis dette er en kjent/vanlig feil så kan du kanskje få råd om hva som er lurest av Bosch kundeservice eller nærmeste verksted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...