Fjasken Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Hei, nå som skattepengene nærmer seg så planlegger jeg å oppgradere høyttalerne til pc-en. Har sett på 2 sett som frister, men usikker på hva jeg skal gå for 1. 1 par Genelec G One sammen med Genelec F One 2. 1 par M-Audio BX5 sammen med M-Audio SBX10 Har bestemt meg for å bruke Asus Xonar Essence One som DAC, da det er mulig å bytte OP-ampene i denne og bruke tungdrevne headsett. Vet at disse settene er ganske forskjellige med tanke på valg av høyttaler elementer, 5" i BX5 mot G One sine 3" mellomtoner. Hører på mye forskjellige musikk sjangere, så lurer litt på om det er verdt å gå for Genelec høyttalerne som koster en del mer en M-Audio sine? Bruker sjeldent mye bass fra subben, liker best å høre bassen en å føle den da jeg syns dem ødelegger for resten av lydbildet. Hva trur dere passer best? Budsjettet for høyttalerne er rundt 9000,- så viss noen har noen andre forslag så bare kom med dem så lenge det ikke er "gaming" høyttalere Takker for svar! Endret 24. mai 2014 av Fjasken Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Hvis valget står mellom de to ville jeg nok valgt M-Audio fordi Genelec'ene kutter på over 70 Hz på -3 dB. Det vil etter min erfaring separere bassen for mye bort og være uengnet for musikk, spesielt for desktop og nærlytting. Mulig du kan bedre dette med å løfte suben i høytalerhøyde og bruke den som en slags senterhøyttaler samtidig som du plasserer det hele rimelig kompakt. Genelec har også andre småkabinett-løsninger som går lavere i frekvens, så det kan være en opsjon. Testet de selv på Imerslund og de høres store ut i forhold til størrelsen. Hadde nok valgt dem selv hadde det ikke vært for at jeg fikk et godt tilbud på noen større monitorer som eliminerte behovet for sub. Endret 24. mai 2014 av vidor Lenke til kommentar
Fjasken Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2014 Hvis valget står mellom de to ville jeg nok valgt M-Audio fordi Genelec'ene kutter på over 70 Hz på -3 dB. Det vil etter min erfaring separere bassen for mye bort og være uengnet for musikk, spesielt for desktop og nærlytting. Mulig du kan bedre dette med å løfte suben i høytalerhøyde og bruke den som en slags senterhøyttaler samtidig som du plasserer det hele rimelig kompakt. Genelec har også andre småkabinett-løsninger som går lavere i frekvens, så det kan være en opsjon. Testet de selv på Imerslund og de høres store ut i forhold til størrelsen. Hadde nok valgt dem selv hadde det ikke vært for at jeg fikk et godt tilbud på noen større monitorer som eliminerte behovet for sub. Litt usikker på om jeg forstår hva du mener når du sier at Genelec'ene kutter på 70 Hz -3db. Vil dette ha noe å si når subben går fra 35-85Hz? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 (endret) Litt usikker på om jeg forstår hva du mener når du sier at Genelec'ene kutter på 70 Hz -3db. Vil dette ha noe å si når subben går fra 35-85Hz? Det har noe å si når du plasserer elementene som gjengir frekvensen på ulike steder, for jo høyere frekvens du kutter på jo lettere er det å retningsbestemme hvor lyden kommer fra, og dette mener jeg personlig blir for uttalt når suben tar over på så høy frekvens. Det er altså ikke snakk om at du blir å mangle noen frekvenser, bare at lyden høres uvant ut. Endret 24. mai 2014 av vidor Lenke til kommentar
johanf Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Hva med noe fra HiFi-klubben? Lenke til kommentar
Fjasken Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2014 Hva med noe fra HiFi-klubben? Har sett litt på Argon 7450A høyttarne deres, som kan virke litt kjekke, men rett og slett usikker. Noen her som har testet dem? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Det som er fint med hifi-klubben er at du kan gå i butikken og teste de, og i verste fall låne med deg et sett hjem for å se hvordan de høres ut i stua di. De har også en sub som anbefales til det settet... http://www.hifiklubben.no/Products/argon-sub10-subwoofer-31730/ Lenke til kommentar
Fjasken Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2014 Det som er fint med hifi-klubben er at du kan gå i butikken og teste de, og i verste fall låne med deg et sett hjem for å se hvordan de høres ut i stua di. De har også en sub som anbefales til det settet... http://www.hifiklubben.no/Products/argon-sub10-subwoofer-31730/ Har både Soundgarden som har Genelec og Hifi-Klubben i nærheten av jobben så er ikke noe problem med å få testet høyttalerne der Har hørt på Genelec G One, uten F One subben, å det var en drøm og høre på og fantastisk bra lyd i forhold til størrelsen Hifi-klubben hadde ikke de Argon høyttalerne inne på grunn av ombygging så fikk ikke testet dem da, og de som jobbet i butikken hadde ikke testet dem selv så de kunne ikke si helt sikkert hvordan lyden var utenom hva de hadde hørt fra andre Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 (endret) Argon er klubben sitt eget merke. Det er mange ulike OEM'er som produserer etter klubbens spesifikasjoner så vanskelig å si hvem som egentlig lager disse, men tipper det er en av de større produsentene i forhold til hvordan designet på dem er. Merket holder generelt ganske høy kvalitet i forhold til pris. Tror nok disse er mer høyttaler heller enn monitor. 50 watt (dog ekte) virket også litt lite pr høyttaler som en umiddelbar reaksjon, og bassrefleks i front gir jo forsåvidt mer stabilitet i signalet, men det kan ikke justeres med plassering slik du kan når den kommer ut bak. Stod lite om dem i manualen, så mulig jeg overser noen smarte løsninger. https://m.facebook.com/argonaudio/posts/567416703295109 7560a til 500 kr mer er kanskje verdt prisen ? Mye for pengene i alle fall. Endret 24. mai 2014 av vidor Lenke til kommentar
Fjasken Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2014 Argon er klubben sitt eget merke. Det er mange ulike OEM'er som produserer etter klubbens spesifikasjoner så vanskelig å si hvem som egentlig lager disse, men tipper det er en av de større produsentene i forhold til hvordan designet på dem er. Merket holder generelt ganske høy kvalitet i forhold til pris. Tror nok disse er mer høyttaler heller enn monitor. 50 watt (dog ekte) virket også litt lite pr høyttaler som en umiddelbar reaksjon, og bassrefleks i front gir jo forsåvidt mer stabilitet i signalet, men det kan ikke justeres med plassering slik du kan når den kommer ut bak. Sto lite om dem i manualen, så mulig jeg overser noen smarte løsninger. https://m.facebook.com/argonaudio/posts/567416703295109 7560a til 500 kr mer er kanskje verdt prisen ? Mye for pengene i alle fall. Stemmer det at Argon er Hifi-klubben sitt eget merke, disse blir faktisk designet og bygget av dem også ifølge en ansatt i butikken. Problemet med Argon sine høyttalere er at de er ganske store, og har masse innebygget som jeg ikke har brukt for. Men trur faktisk jeg går for M-audio sine høyttalere da disse er nesten de eneste med balansert XLR innganger, noe som jeg har lest at gir mindre støy og litt bedre lydkvalitet, usikker på om dette stemmer men Litt merkelig å si at jeg går for M-audio sine rett etter å ha sakt at Argon sine er store, når M-Audio sine er nesten like store Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Balanserte kabler funker best der du har støykilder som kan indusere peaker i signalet. I mitt oppsett kjørte jeg med en balansert XLR og en ubalansert XLR fra mix til monitorene og det var nada i praktisk forskjell og støysignatur. Kommer nok veldig an på miljøet du har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå