Gå til innhold

Masteroppgave i samfunnsøkonomi: barnløse menn


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

 

En annen ting er at selve befolkningsveksten er negativ (sett bort fra innvandring). Dette kan jo ha noe med barnløse menn å gjøre.

Tja, kanskje et interessant tema ville vært "den samfunnsøkonomiske betydningen av abort". Sprengstoff der.

 

Hvis dette var en stor sak ville det sannsynligvis vært en større økning i kvinne-tallene presentert i førsteinnlegget.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette var en stor sak ville det sannsynligvis vært en større økning i kvinne-tallene presentert i førsteinnlegget.

Hvorfor det? Mange av de som tar abort, får barn senere, eller har allerede barn. Poenget mitt er at antall aborter i Norge tilsvarer omtrent det antall barn vi mangler for å opprettholde befolkningen.

 

Apropos abort og menns barnløshet, så kunne det vært interessant å undersøke hvilke fedre som får sine barn abortert. Men her finnes det nok ikke datagrunnlag.

Lenke til kommentar

Det er det jeg skal se. En masteroppgave må jo ikke ende med en konklusjon lik hypotesen.

 

Ikke offisielt, men realiteten er som oftest at man finner konklusjonen og så tilpasser man modellen til å passe til konklusjonen. Det gjorde i hvert fall jeg..

 

Hvis du skal se på sykdom og ensomhet vil det være effekter begge veier, noen blir syke fordi de er ensomme og noen er ensomme fordi de er syke. Det stiller litt strengere krav til tallmaterialet ditt og metodene du kan bruke, men det er i prinsippet ikke noe i veien for å regne på det. Men jeg tror dette blir litt for ambisiøst for en masteroppgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

 

Det er det jeg skal se. En masteroppgave må jo ikke ende med en konklusjon lik hypotesen.

Ikke offisielt, men realiteten er som oftest at man finner konklusjonen og så tilpasser man modellen til å passe til konklusjonen. Det gjorde i hvert fall jeg..

 

Hvis du skal se på sykdom og ensomhet vil det være effekter begge veier, noen blir syke fordi de er ensomme og noen er ensomme fordi de er syke. Det stiller litt strengere krav til tallmaterialet ditt og metodene du kan bruke, men det er i prinsippet ikke noe i veien for å regne på det. Men jeg tror dette blir litt for ambisiøst for en masteroppgave.

 

 

Det har du nok sikkert rett i. Bare at det selvsagt ikke er så lurt å lage en oppgave der du prøver å nå en konklusjon du har laget deg på forhånd, slik du skriver. Jeg hadde helst lyst å finne faktiske konsekvenser, om noen.

Lenke til kommentar

Late to the party, men tror ikke mitt poeng er tatt opp.

 

Det er nok hevet over enhver tvil at intelligens gir statistiske utslag på bl.a. inntekt og verdiskapning. Større intelligens gir større sjanser for kone og barn, om ikke annet på grunn av inntekt. Dog, barn av intelligente fedre vil jo ha større forutsetninger for å bli intelligente selv - og dermed stå for en større verdiskapning selv. Om man så antar at en gitt kvinne heller får barn med en mindre intelligent mann enn en mer intelligent en vil jo dette få følger for økonomien på et senere tidspunkt også.

Lenke til kommentar

Husk å få med de samfunnsøkonomiske konsekvensene av å få seg kjerring og unge!

 

Unger som griner hele natta, alle kravene til den "modern mann" som skal være super pappa, gjøre alt husarbeidet, yte ultimat i senga, gjøre karriere og samtidig kanskje få tid til litt selvrealisering. For ikke å snakke om all gnålinga om ting som ikke henger litt på greip en gang.

 

Ufrivillig barnløs i disse dager? Med alle thaidamene og thai ungene som løper rundt i dette landet så tviler jeg på at barnløshet blant menn er ufrivillig. Menn med 85 i IQ og breiflabbansikt klarer jo å kjøpe seg ei thaidame. Sikkert mye kos og selskap i ei sånn ei. Er man virkelig heldig kan hun ikke engelsk så slipper man all gnålinga.

 

I andre skalaen finner man karen som fikk seg norsk kjerring og unge, stakkaren får magesår ender på Ahus, blir feilbehandlet og stryker med. Om de samfunsøkonomiske konsekvensene av dette er relevant? Ja si det.

 

Prøv nettdating!

Lenke til kommentar

Ufrivillig barnløs i disse dager? Med alle thaidamene og thai ungene som løper rundt i dette landet så tviler jeg på at barnløshet blant menn er ufrivillig. Menn med 85 i IQ og breiflabbansikt klarer jo å kjøpe seg ei thaidame. Sikkert mye kos og selskap i ei sånn ei. Er man virkelig heldig kan hun ikke engelsk så slipper man all gnålinga.

Man må ha rimelig høy fast inntekt for å få thaidamer inn i landet. Hvem som helst får ikke oppholdstillatelse i Norge.
Lenke til kommentar

 

Ufrivillig barnløs i disse dager? Med alle thaidamene og thai ungene som løper rundt i dette landet så tviler jeg på at barnløshet blant menn er ufrivillig. Menn med 85 i IQ og breiflabbansikt klarer jo å kjøpe seg ei thaidame. Sikkert mye kos og selskap i ei sånn ei. Er man virkelig heldig kan hun ikke engelsk så slipper man all gnålinga.

Man må ha rimelig høy fast inntekt for å få thaidamer inn i landet. Hvem som helst får ikke oppholdstillatelse i Norge.

 

300k mye? De fleste burde vel kunne nave seg til de pengene. Klarer man ikke å ha nok inntekt for å få ei thaidama inn i landet, nei da får man klare seg uten. Tjener man ikke penger til livets opphold burde man uansett ikke få seg barn.

Lenke til kommentar

 

 

Ufrivillig barnløs i disse dager? Med alle thaidamene og thai ungene som løper rundt i dette landet så tviler jeg på at barnløshet blant menn er ufrivillig. Menn med 85 i IQ og breiflabbansikt klarer jo å kjøpe seg ei thaidame. Sikkert mye kos og selskap i ei sånn ei. Er man virkelig heldig kan hun ikke engelsk så slipper man all gnålinga.

Man må ha rimelig høy fast inntekt for å få thaidamer inn i landet. Hvem som helst får ikke oppholdstillatelse i Norge.

 

 

300k mye? De fleste burde vel kunne nave seg til de pengene.

 

Jeg leste at man må ha over 400k og det er ca dobbelt så mye som minstesatsen på NAV. Dessuten må det være dønn fast. Går man på NAV får man i beste fall AAP som ikke regnes som fast i denne sammenhengen. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

 

 

Ufrivillig barnløs i disse dager? Med alle thaidamene og thai ungene som løper rundt i dette landet så tviler jeg på at barnløshet blant menn er ufrivillig. Menn med 85 i IQ og breiflabbansikt klarer jo å kjøpe seg ei thaidame. Sikkert mye kos og selskap i ei sånn ei. Er man virkelig heldig kan hun ikke engelsk så slipper man all gnålinga.

Man må ha rimelig høy fast inntekt for å få thaidamer inn i landet. Hvem som helst får ikke oppholdstillatelse i Norge.

 

 

300k mye? De fleste burde vel kunne nave seg til de pengene.

 

Jeg leste at man må ha over 400k og det er ca dobbelt så mye som minstesatsen på NAV. Dessuten må det være dønn fast. Går man på NAV får man i beste fall AAP som ikke regnes som fast i denne sammenhengen.

 

 

Snakker du om sånn jobbvisum eller hva man skal kalle det? Jeg snakker om "familiegjenforening". Tror ikke det er mange thaidamene som kommer hit fordi vi trenger deres kvalifikasjoner innen kokkekunst akkurat.

 

http://www.udi.no/ord-og-begreper/krav-til-inntekt-i-familieinnvandringssaker/

 

Ser ut til at kravet nå kun er 250000, men økes trolig til 300k.

Lenke til kommentar

 

Tror ikke det er mange thaidamene som kommer hit fordi vi trenger deres kvalifikasjoner innen kokkekunst akkurat.

Lenge siden du har spist norsk mat?

 

 

Om man mener thaimat slår norsk mat så tror jeg de fleste gode thaikokker holder seg i thailand. Det er ikke akkurat gourmetmat som servers i alle disse mobile thaisjappene som dukker opp i annenhver bygd langs kysten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

 

jeg er nettopp ferdig med graden min i samfunnsøkonomi, og tenkte å starte tidlig med masteroppgaven min. Som jeg skal bruke et år på. Denne skal handle om "De samfunnsøkonomiske konsekvenser av økt andel enslige, barnløse menn". Der jeg hadde lyst å ta for meg konsekvensene av dette fenomenet.

 

Som dere kanskje vet er det blitt en enorm økning i andelen barnløse menn i Norge. Fra kun 14% i 1980, til 23% nå i år. Blant menn rundt 45 år. Blant kvinner er det fra ca. 10% til 13% Som en godt kan forstå er det et av de største temaene i Norge i dag, og kommer nok til å få mer og mer fokus etter hvert som årene går.

 

Jeg hadde derfor lyst å prøve å finne ut hvor mye dette kom til å koste det norske samfunnet og hva slags konsekvenser det kom til å få.

 

Jeg har funnet mange internettartikkler om det:

http://www.forskning.no/artikler/2013/juni/360980

http://www.nrk.no/viten/en-av-fire-menn-far-ikke-barn-1.11706117

http://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/stadig-flere-menn-i-norge-er-barnlose

 

og en radiosending om det: http://radio.nrk.no/serie/ekko-hovedsending/mdsp25009214/09-05-2014#t=0s

 

Det er mest sannsynlig ikke selvvalgt barnløshet. Synes dette er interessant og viktig. Mest sannsynlig går det fryktelig mange ensomme menn rundt om i Norge i dag på grunn av de sosiale omveltningene, muligheten til å ta ut skilsmisse, velferdsordningene som erstatter mannen og at kvinner er økonomisk likestilt.

 

Alle vet hvor vondt det er å være ensom, og det å gå alene i 20, 30, 40 år er ikke godt. Det har konsekvenser på mange områder. Både arbeidsintensitet, helse og mye annet.

 

Hva slags punkt kunne dere tenkt dere å skrive om? Mulige ting å gjøre for å få forholdene bedre for disse alene, usynlige mennene?

Du kommer til å stryke på oppgaven om du kommer med samme påstander uten å redegjøre følgende:

 

-hvorfor er barnløshet "mest sannsynlig" ikke selvvalgt? Hvilke data liker til grunn for denne sannsynlighetsberegningen?

-hvorfor er ensomhet noe du velger å ta opp i temaet barnløshet? Er temaet barnløshet eller ensomhet? Indikerer du en sammenheng mellom barnløshet og ensomhet? Hvilken data har du for å bygge opp om denne sammenhengen?

-jeg kan ikke forstå at dette er "et av de største temaene i Norge i dag". Hvordan har du kommet frem til dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne tråden er gammel, men jeg biter allikevel.

 

Årsakene til menns barnløshet er sammensatte.

 

Kommer på i farten :

En grunn er at menn velger å bli boende selv om kvinnene flytter vekk ( fraflytting, utdanningsmøsnstre)

En annen er at menn er i ferd med å havne i bakleksa når det gjelder utdanning ( krake søker make, menn har med tiden i gjennomsnitt lavere status)

Gjenbruk av menn (skilt - nytt forhold)

 

 

Det er ikke sikkert at dette medfører noen samfunnsøkonomisk "kostnadsøkning" i det hele tatt. Kanskje tvert imot.

 

-> Økt gjenbruk av erfarne høyere-status-fedre kan tvertimot føre til mer effektiv oppdragelse (barnas fullførte utdannelse kan f.eks være en indikator) - færre sosiale kostnader på den oppvoksende generasjon, og økte inntekter i neste ledd

 

-> At "mislykkede" og "feilplasserte" menn ikke får barn kan føre til reduserte sosiale kostnader

 

Demografisk vil det komme en kostnadsøkning fordi menn tradisjonellt er midre villig til å gi omsorg. I fraflyttningskommuner med en overvekt av eldre og menn, tja, hva vil skje ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan se for meg et annet punkt som ikke er nevnt, relatert til posten over: Menn vil gjerne ikke ha kvinner som er bedre enn dem selv, mens kvinner gjerne ser andre veien. Med "bedre" mener jeg en slags vellykkethet, solid utdanning, god inntekt f.eks. Hvis dette er riktig (jeg mener det var i noe forskningsrelatert hvor jeg plukket opp dette) graver "gutta på gølvet" seg sin egen grav på dette området. Sånn sett vil det i disse tilfellene faktisk være selvforskyldt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...