Gå til innhold

Masteroppgave i samfunnsøkonomi: barnløse menn


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Hei,

 

jeg er nettopp ferdig med graden min i samfunnsøkonomi, og tenkte å starte tidlig med masteroppgaven min. Som jeg skal bruke et år på. Denne skal handle om "De samfunnsøkonomiske konsekvenser av økt andel enslige, barnløse menn". Der jeg hadde lyst å ta for meg konsekvensene av dette fenomenet.

 

Som dere kanskje vet er det blitt en enorm økning i andelen barnløse menn i Norge. Fra kun 14% i 1980, til 23% nå i år. Blant menn rundt 45 år. Blant kvinner er det fra ca. 10% til 13% Som en godt kan forstå er det et av de største temaene i Norge i dag, og kommer nok til å få mer og mer fokus etter hvert som årene går.

 

Jeg hadde derfor lyst å prøve å finne ut hvor mye dette kom til å koste det norske samfunnet og hva slags konsekvenser det kom til å få.

 

Jeg har funnet mange internettartikkler om det:

http://www.forskning.no/artikler/2013/juni/360980

http://www.nrk.no/viten/en-av-fire-menn-far-ikke-barn-1.11706117

http://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/stadig-flere-menn-i-norge-er-barnlose

 

og en radiosending om det: http://radio.nrk.no/serie/ekko-hovedsending/mdsp25009214/09-05-2014#t=0s

 

Det er mest sannsynlig ikke selvvalgt barnløshet. Synes dette er interessant og viktig. Mest sannsynlig går det fryktelig mange ensomme menn rundt om i Norge i dag på grunn av de sosiale omveltningene, muligheten til å ta ut skilsmisse, velferdsordningene som erstatter mannen og at kvinner er økonomisk likestilt.

 

Alle vet hvor vondt det er å være ensom, og det å gå alene i 20, 30, 40 år er ikke godt. Det har konsekvenser på mange områder. Både arbeidsintensitet, helse og mye annet.

 

Hva slags punkt kunne dere tenkt dere å skrive om? Mulige ting å gjøre for å få forholdene bedre for disse alene, usynlige mennene?

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Jeg synes det er veldig interessant å se på Japan ang. akkurat det her med at familie < karriere, i japan har nemlig dette utviklet seg mye lenger enn i andre land. Kunne vært en interessant sammenligning.

 

Jeg vet ikke ..., etter det jeg har hørt er det ikke så mye likestilling i Japan. Og der er det vel omkring lik andel barnløse, alene menn, som kvinner. Der årsaken mest sannsynlig ikke er at folk ikke finner sammen, men at de bestemmer seg for å ikke få barn.

Lenke til kommentar

Spennende tema, men kanskje hakke vassere om en studerer psykologi. Det samfunnsøkonomiske aspektet tiltaler meg svært lite må jeg innrømme, på tross av at jeg har en master i samf.øk. Det psykososiale aspektet ved tapt identitet som f.eks formulert i eriksons teori om psykososiale stadier for emosjonell utvikling treffer meg nærmere hjerterota her. Jeg vet ikke noen god løsning på dette dessverre. Det finnes kanskje ikke heller?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig interessant å se på Japan ang. akkurat det her med at familie < karriere, i japan har nemlig dette utviklet seg mye lenger enn i andre land. Kunne vært en interessant sammenligning.

 

Det var nylig en dokumentar på NRK om befolkningsnedgangen i Japan (ikke at den var så fantastisk nødvendigvis). Smått relevant, kunne kanskje vært interessant. Vet ikke om den er tilgjengelig på NRK nett-tv lenger, men fant den på Youtube:

 

(Originaltittel: This World: The Great Japanese Retirement)

https://www.youtube.com/watch?v=An29bdpaY70

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Spennende tema, men kanskje hakke vassere om en studerer psykologi. Det samfunnsøkonomiske aspektet tiltaler meg svært lite må jeg innrømme, på tross av at jeg har en master i samf.øk. Det psykososiale aspektet ved tapt identitet som f.eks formulert i eriksons teori om psykososiale stadier for emosjonell utvikling treffer meg nærmere hjerterota her. Jeg vet ikke noen god løsning på dette dessverre. Det finnes kanskje ikke heller?

 

Kanskje det ikke finnes, men jeg tror i vertfall det er interessant å se litt på konsekvensene av det økonomisk for den norske stat, næringsliv og samfunnet generelt. Det er f.eks. klart at mange barn vokser opp uten en far, det er jo verdt å ta med.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

 

Spennende tema, men kanskje hakke vassere om en studerer psykologi. Det samfunnsøkonomiske aspektet tiltaler meg svært lite må jeg innrømme, på tross av at jeg har en master i samf.øk. Det psykososiale aspektet ved tapt identitet som f.eks formulert i eriksons teori om psykososiale stadier for emosjonell utvikling treffer meg nærmere hjerterota her. Jeg vet ikke noen god løsning på dette dessverre. Det finnes kanskje ikke heller?

 

Kanskje det ikke finnes, men jeg tror i vertfall det er interessant å se litt på konsekvensene av det økonomisk for den norske stat, næringsliv og samfunnet generelt.

 

Interessant nok, men kun som et argument for å hjelpe mennesker i en sårbar situasjon(Altså hvis man finner ut at det kan være lønnsomt for staten å hjelpe disse mennene). Som medmenneske er det først og fremst konsekvensene for det enkelte individ jeg synes er tragiske.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Spørsmål: Er det sikkert at det er en kostnad? Man kan fint hevde at det er de minst ressurssterke som forblir barnløse og de mer ressurssterke heller får barn i flere omganger, og det er slett ikke sikkert nettoeffekten av dette er negativ..

 

Uansett kan det fint skrives samfunnsøkonomiske oppgaver om ensomhet, men jeg ville være veldig forsiktig med å foreslå økonomiske virkemidler, det begrenser seg vekk til økte skattefordeler ved å være gift og det er verken spesielt treffsikkert eller politisk gjennomførbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Spørsmål: Er det sikkert at det er en kostnad? Man kan fint hevde at det er de minst ressurssterke som forblir barnløse og de mer ressurssterke heller får barn i flere omganger, og det er slett ikke sikkert nettoeffekten av dette er negativ..

 

Uansett kan det fint skrives samfunnsøkonomiske oppgaver om ensomhet, men jeg ville være veldig forsiktig med å foreslå økonomiske virkemidler, det begrenser seg vekk til økte skattefordeler ved å være gift og det er verken spesielt treffsikkert eller politisk gjennomførbart.

 

Det er det jeg skal se. En masteroppgave må jo ikke ende med en konklusjon lik hypotesen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Kan være mer lønnsomt på lang sikt å la det fare; la naturen gå sin gang. :p Hva skal man gjøre? Tvinge kvinner til å få barn med disse mennene (for å sette det på spissen)?

 

Tvilsomt. For at naturen skal gå sin gang på de som har negativ seksuell tiltekkelse gå til grunne, og det har det ikke gjort med menneske. I tillegg vet de eller vi ingen ting om hva som er bra eller ikke på lang sikt, og gidder ikke å komme inn på det spørsmålet. Det siste du skriver orker jeg heller ikke å svare på, fordi det blir for dumt.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

 

 

Spennende tema, men kanskje hakke vassere om en studerer psykologi. Det samfunnsøkonomiske aspektet tiltaler meg svært lite må jeg innrømme, på tross av at jeg har en master i samf.øk. Det psykososiale aspektet ved tapt identitet som f.eks formulert i eriksons teori om psykososiale stadier for emosjonell utvikling treffer meg nærmere hjerterota her. Jeg vet ikke noen god løsning på dette dessverre. Det finnes kanskje ikke heller?

 

Kanskje det ikke finnes, men jeg tror i vertfall det er interessant å se litt på konsekvensene av det økonomisk for den norske stat, næringsliv og samfunnet generelt.

 

Interessant nok, men kun som et argument for å hjelpe mennesker i en sårbar situasjon(Altså hvis man finner ut at det kan være lønnsomt for staten å hjelpe disse mennene). Som medmenneske er det først og fremst konsekvensene for det enkelte individ jeg synes er tragiske.

 

 

Ja, det er i stor grad det jeg tenker å finne ut. Om det er en stor kostnad for det norske samfunnet. Noe som jeg tror er ganske sikkert. En lykkelig person er både friskere, mer arbeidsom og har mer positive effekter på samfunnet enn en ulykkelig. Litt årsakssammenheng må komme inn også.

Lenke til kommentar

Tvilsomt. For at naturen skal gå sin gang på de som har negativ seksuell tiltekkelse gå til grunne, og det har det ikke gjort med menneske. I tillegg vet de eller vi ingen ting om hva som er bra eller ikke på lang sikt, og gidder ikke å komme inn på det spørsmålet. Det siste du skriver orker jeg heller ikke å svare på, fordi det blir for dumt.

 

Det var selvsagt ikke seriøst ment. :p Men noe som er seriøst er muligheten for å ta opp debatten rundt legalisering av prostitusjon (les: sex-kjøp), slik at disse barnløse mennene, som formodentlig også er dameløse, kan få seg noe (uten å måtte bryte loven, eller at de blir voldtekstmenn). Stadig flere frustrerte menn kan fort bli et samfunnsproblem.

 

Skal holde kjeft nå, for dette er ikke min greie uansett. :p

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Spørsmål: Er det sikkert at det er en kostnad? Man kan fint hevde at det er de minst ressurssterke som forblir barnløse og de mer ressurssterke heller får barn i flere omganger, og det er slett ikke sikkert nettoeffekten av dette er negativ..

 

Jeg er ganske sikker på at det er negativt. Fordi disse mennene som får barn i flere omganger ganske sikkert ikke får noen fordel av det akkurat, og det er ganske lite som tyder på at ungene blir noe bedre på grunn av dette og spesielt ikke på lang sikt. Mange barn blir også foruten tilstedeværende fedre, så har du effekten på disse mennene sin oppførsel. Mtp hvor hardarbeidende de er, ingen investering i fremtiden, forbruk i nåtiden og mye, mye annet. Men det blir jo artig å se.

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

jeg er nettopp ferdig med graden min i samfunnsøkonomi, og tenkte å starte tidlig med masteroppgaven min. Som jeg skal bruke et år på. Denne skal handle om "De samfunnsøkonomiske konsekvenser av økt andel enslige, barnløse menn". Der jeg hadde lyst å ta for meg konsekvensene av dette fenomenet.

Hadde heller set at du tok for deg "De samfunnsøkonomiske konsekvenser av samfunnsøkonomien" for å påpeke hvor skadelig denne "vitenskapen" er for samfunnet. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

 

Hei,

 

jeg er nettopp ferdig med graden min i samfunnsøkonomi, og tenkte å starte tidlig med masteroppgaven min. Som jeg skal bruke et år på. Denne skal handle om "De samfunnsøkonomiske konsekvenser av økt andel enslige, barnløse menn". Der jeg hadde lyst å ta for meg konsekvensene av dette fenomenet.

Hadde heller set at du tok for deg "De samfunnsøkonomiske konsekvenser av samfunnsøkonomien" for å påpeke hvor skadelig denne "vitenskapen" er for samfunnet. ;)

 

 

Du kan forstå mye ut av samfunnsøkonomisk vitenskap. Hvordan man best kan organisere et samfunn, slik som Adam Smith pratet om osv. Noe som igjen har positiv innvirkning på folk sine liv, siden myndighetene tar riktige valg :)

Lenke til kommentar

En annen ting er at selve befolkningsveksten er negativ (sett bort fra innvandring). Dette kan jo ha noe med barnløse menn å gjøre.

 

Og en negativ befolkningsvekst er i høyeste grad økonomisk bekymringsverdig, fordi det betyr at vi får en omvendt alderspyramide som er det japan strever med: http://pjsaunders.blogspot.no/2012/10/the-demographic-time-bomb-is-no-more.html

Lenke til kommentar

Jeg også tenkte umiddelbart at dette er et tema mer for det psykologiske feltet. Men etter å ha lest gjennom svarene til de andre her, slår det meg at dette kan bli en veldig interessant samfunnsøkonomisk avhandling. Ikke bare interessant, men banebrytende og hyppig sitert. Du må bare vinkle den litt annerledes enn du hadde tenkt.

 

Et premiss for oppgaven din er, etter det jeg forstår, at barnløshet medfører en kostnad for samfunnet, i form av helseplager, kanskje spesielt psykiske, som gir direkte samfunnskostnader, samt indirekte kostnader gjennom nedsatt produktivitet som følge av dette. Da forutsettes det etter mitt skjønn at det er barnløsheten som er årsaken. Men er det så sikkert? Sosiale og psykiske problemer kommer kanskje forut, og barnløshet er en konsekvens av dette? I så fall blir jo oppgaven din lite verdt, om den bygger på et premiss som ikke holder.

 

Mitt råd er at du istedenfor å fokusere på barnløshet, går rett i kjernen av det som uansett trolig er problemet: Kostnaden ved psykiske problemer.

 

Her kan du gjøre et virkelig banebrytende arbeid, som kan få vidtrekkende konsekvenser for finansieringen av psykologisk behandling og forskning. Dette er felt som har vært betydelig underfinansiert i mange år. Det er kanskje fordi behandling av psykiske lidelser gjerne tar lang tid, og den økonomiske nytten er ikke umiddelbart synlig. Men jeg er overbevist om at det er enorm økonomisk (og ikke minst menneskelig) gevinst i å helbrede psykiske lidelser, fremfor å la så mange talentfulle mennesker visne hen. Både for hver enkelt bedrift, og for samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...