Zicozz Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Hei, kjøpte leilighet før jul. Jeg fikk da hjelp fra mine foreldrene som garanterte for lånet. Er det noen som vet hva som skjer med leilighet og boliglån om jeg skulle dø? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Din formue og din gjeld går over på dødsboet ditt. Dette blir så skiftet, enten offentlig eller privat. Som regel fører dette til at arvingene tar over både hus og gjeld. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Mange har også en forsikring som dekker (deler av) lånet dersom du dør, enten gjennom långiver eller arbeidsgiver. Dersom gjelden er høy i forhold til boligens verdi, bør du vurdere å tegne en slik forsikring dersom du ikke har dette. Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Hva skjer dersom gjelden er større enn verdien på boligen? Er det da bare å si fra seg arven og la utlåner ta tapet? Endret 23. mai 2014 av Battaman Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Hva skjer dersom gjelden er større enn verdien på boligen? Er det da bare å si fra seg arven og la utlåner ta tapet? Jeg tror ikke man kan si fra seg arven og slippe unna eventuell gjeld. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Hva skjer dersom gjelden er større enn verdien på boligen? Er det da bare å si fra seg arven og la utlåner ta tapet? Jeg tror ikke man kan si fra seg arven og slippe unna eventuell gjeld. Det er fullt mulig å si fra seg arven (avkall/frafall). Arvingene har nemlig ikke plikt til å overta gjeld. Men arveoppgjøret kan ikke skje som privat skifte, da forutsetningen for privat skifte er at arvingene påtar seg alle forpliktelser, dvs forpliktelser for gjeld. Er man usikker på om gjelden er større enn eiendeler så ber man tingretten utstede proklama før man eventuelt bestemmer seg for privat eller offentlig skifte. Viser proklama at gjelden er større enn verdiene lar man boet gå til offentlig skifte, i praksis skjer det ved at ingen av arvingene påtar seg ansvaret for avdødes gjeld (forpliktelser). 3 Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Hva skjer dersom gjelden er større enn verdien på boligen? Er det da bare å si fra seg arven og la utlåner ta tapet? Jeg tror ikke man kan si fra seg arven og slippe unna eventuell gjeld. Da tror du feil. http://www.dinepenger.no/regler/maa-jeg-arve-gjeld/131914 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Du trenger aldri å arve gjeld. Man kan avslå arv og nekte å overta gjeldsansvar i skifteprosessen, og du kan også kreve at tingretten setter opp en tvangsakkord (en slags begrenset tvungen gjeldsordning) etter skifteloven § 110a. Dette har ført til en del interessante konflikter. Retten åpner nemlig ikke offentlig skifte av eget tiltak med mindre det er midler i boet til å dekke et offentlig skifte (noe som er dyrt). Og en kreditor som ønsker å begjære offentlig skifte må stille sikkerhet for at det offentlige får sine omkostninger dekket. Derfor har mange kreditorer i årenes løp prøvd å kreve utlegg i boliger tilhørende såkalt "flytende dødsbo" (dødsbo som ikke er overtatt til skifte), men i Rt. 2011 s. 1078 avgjorde Høyesterett at kreditorene må kreve offentlig skifte eller frastå fra forfølgelse. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Hei, kjøpte leilighet før jul. Jeg fikk da hjelp fra mine foreldrene som garanterte for lånet. Er det noen som vet hva som skjer med leilighet og boliglån om jeg skulle dø?Nå har det i tråden her vært fokusert på det du spør om i tittelen, nemlig hva som i utgangspunktet skjer med gjeld og aktiva når du dør, nemlig at arvingene velger om de ønsker å arve eller ikke. Men dersom arvingene velger å ikke ta i mot arven så har ikke det noen betydning for dine foreldres kausjon: Du/ditt dødsbo vil misligholde overfor banken, og det vil aktualisere kausjonsansvaret. Man kan for så vidt avtale noe annet, men i utgangspunktet så vil ikke din død frita kausjonistene for ansvar. 2 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Hei, kjøpte leilighet før jul. Jeg fikk da hjelp fra mine foreldrene som garanterte for lånet. Er det noen som vet hva som skjer med leilighet og boliglån om jeg skulle dø? Hvorfor bryr du deg om det da ? :-p Dør du trenger du ikke tenke på lånet ditt uansett. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 (endret) Sannsynligvis fordi det ikke nødvendigvis er i trådstarters interesse at foreldrene må selge sitt eget hus for å dekke huslånet til TS, noe som kan være en problemstilling dersom boligen er høyt belånt eller har falt i verdi. Det er også relativt vanlig å forsikre seg mot alvorlig sykdom, spesielt dersom du har egen familie som bor i huset. Dersom du blir alvorlig syk kan det være vanskelig å betjene huslånet, og om man får utbetalt en månedlig sum hjelper dette mye på betaling av lånet. Dersom du dør, og konen får utbetalt forsikringssummen, er dette også en stor fordel for henne (og eventuelle barn), så hun slipper å selge huset og flytte (fordi hun kanskje ikke klarer å betjene hele boliglånet med en lønn). Slike forsikringer er ofte betalt av arbeidsgiver, eller evt. har du fagforeningsfordeler på en slik forsikring. Verdt å sjekke ut. Forsikringsbiten er forsåvidt utenfor temaet, men jeg tror du har fått god hjelp juridisk i forhold til skifte nå. Endret 24. mai 2014 av Arne 3 Lenke til kommentar
DJ_Stunter Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 (endret) Mulig at livsforsikring vil gi flere fordeler fremfor gjeldsforsikring dersom du skal sikre deg mot dette. Da kommer summen inn i boet, slik at dette fritt kan disponeres. Gjeldsforsikring vil knyttes opp mot din personlig del av lånet, dersom dine foreldre er medlånetakere. Er forøvrig et moment til man kan sjekke ut dersom man er paranoid nok: Hva skjer dersom man bli ufør og får svekket betalingsevne? Begge deler kan løses med forsikring, og trenger ikke være så dyrt, dersom man tar utgangspunkt i å dekke den negative differansen mellom verdien på boligen og lånets størrelse, ved dødsfall - eller få nok betalingshjelp ved uførhet til at ikke dine foreldre risikerer noe. Endret 25. mai 2014 av DJ_Stunter Lenke til kommentar
Zicozz Skrevet 25. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2014 Takk for alle de gode svarene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå