Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lydproblem "stamming" hva kan være årsaken?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en NP700Z7C-S02SE (en rimelig kraftig quadcore) som jeg opplever et lite men plagsomt problem med lyden på.

Problemet er at når jeg ser på youtube (eller vanlig video) så "stammer" lyden av og til. Jeg vet ikke helt det tekniske uttrykket for fenomenet, men det er ikke "hakking" der lyden stopper opp - i stedet så gjenntas en liten del av lyden (noen få millisekunder) i en loop for omtrent 3-400ms før videoen går videre. Når dette skjer vil videoen tyiske henge litt og vente på lyden før det synkes opp igjen.

Eksempelvis om fenomenet skjer i når noen sier "jeg er på fisketur" så blir det til jeg e-e-e-e-e-e-e-e-er på fisketur". Det er så godt som jeg kan beskrive det :)

Fenomenet skjer gjerne hvert 10-15min og jeg tror at det gjelder alle lydkilder, altså om jeg ser på video, youtube eller bare hører på en MP3.

Det skjer uavhengig av om systemet er tungt belastet med oppgaver eller ikke.

Hva kan være feilårsaken? Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne å sjekke - og fordi jeg ikke kjenner det tekniske uttrykket på engelsk for lydfenomenet så er det vanskelig å google frem et svar også.

Håper noen kan hjelpe :)

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat det samme problemet på min HP nc6320. Det er en gammel core duo maskin med xp. Det kan høres ut som en lydlengde på ca ett tidels sekund går i loop. Alt annet på pc-en stanser også mens dette pågår. Det skjer hovedsakelig når jeg ser på youtube, og oftest når det er litt støyende lyd, skjer sjeldent eller aldri i stille partier av videoen, tror heller ikke dette problemet oppstår uten at noe produserer lyd på pc-en, som f.eks video eller musikk.. Dette har pågått i allefall de siste to årene, kanskje lenger.

Som regel varer dette fra fem til ti sekunder, så er plutselig alt i orden igjen og videoen fortsetter der den slapp. Men noen ganger slutter det ikke og jeg må tvangsslå av pc-en. Har også fått blåskjerm ved flere anledninger når dette har pågått. Jeg aner ikke hva dette kan komme av, maskinvarerelatert eller programvarerelatert tør jeg ikke gjette på.

For ordens skyld, jeg bruker Firefox når jeg ser på video, men mener at dette har skjedd når jeg har hørt på musikk også, husker ikke da hvilket program jeg i såfall har brukt, men sannsynligvis Windows MP.

Lenke til kommentar

Det kan være veldig mye som skylder slik oppførsel. Har du/dere sjekket 'CPU Usage' når dette skjer (peaker den)?

Nevner potensielle årsaker i fleng:

- Hardware relatert

- Software

- Drivere

- BIOS versjon

- Virus

Ville kanskje begynt med å de-aktivere alt du vet du ikke trenger under msconfig --> startup (og restarte) og se om dette hjelper. Kanskje det er en applikasjon som kjører i bakgrunnen som gjør at det "henger". Man kan forsåvidt prøve det samme i Safe Mode.

Ellers er det mye man kan prøve:

Reset to factory default i BIOS kan forsøkes, eller oppdatering av BIOS.

Full virus/malware scan.

Oppdatere drivere (lydkort, skjermkort, nettverkskort, chipset).

Avinstallere software

Hvis ingenting fungerer, og man ender opp med en full re-install av windows, og det fortsatt ikke hjelper må man vel til med diagnostikkverktøy for RAM, CPU og GPU :\

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

omtrent 3-400ms

...

Fenomenet skjer gjerne hvert 10-15min

Jeg vil tro dette er trådløsdriveren. Sjekk om problemet vedvarer om du slår av trådløsbryteren på pcen eller deaktiverer driveren i kontrollpanel.

Det kan være andre drivere, men trådløsdrivere er de eneste som er beryktet for såpass graverende dropouts med såpass stort mellomrom.

Generelt bør alle drivere oppdateres.

Bruk DPC prog. nevnt over.

Lenke til kommentar

Ok, jeg skal sjekke med både å slå av trådløs og se om det midlertidig retter problemet - og om jeg kan se feilen i DPC.

Kommer tilbake med info.

OPPDATERING:

Vel, det er ingen tvil om at det er noe feil med DCP latency ihvertfall:

post-4879-0-15082600-1400958112_thumb.png

Hva er 400.000µs? 400ms? Stemmer vel ganske bra med det jeg har observert (jeg så faktisk enda høyere tall i en annen måling når jeg lot den stå en stund - opp i 700.000µs

Dette er etter jeg har slått av wifi fysisk, oppdatert realtek audio driveren, kablet ethernet driver (realtek) og intel IGP driver.

EDIT: wifi driveren nå også, dog jeg tester med den disablet.

Det er nok desverre tilfellet at driverene var ganske gamle. Dumme Samsung gjør som mange andre leverandører og låser driverene sine slik at det ikke bare stopper automatisk oppdatering i mange tilfeller men også gjør at jeg må manuellt installere drivere - og selvfølgelig har de ikke oppdatert sine egne drivere siden maskinen ble utgitt for 2 år siden (!!). Jeg vet hvordan jeg installerer slikt manuellt dog.

Det virker fra det jeg leser som omslike problemer normalt er driver-relatert. Er det noe jeg kan bruke for å se mer spesifikt hva som er feilårsaken? Hvis ikke - hvilke andre enheter er det jeg bør oppdatere?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg har sport problemet via verktøyene som ble foreslått her til ndis.sys - som kjører ekslusivt i flere hundre ms og dermed sansynligvis er opphavet til problemet.

Jeg leser at dette kan ha med power-management på nettverkkortet å gjøre. Nå oppdaterte jeg nettop driverene for dette uten at det ser ut til å ha virket - men jeg skal teste å slå av alle powermanagement funksjoner på kortet og se om det endrer noe.

Ellers så tar jeg gjerne mot flere forslag for videre feilsøking :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Ndis.sys har med nettverk å gjøre. Jeg tror fortsatt at dette er trådløsnettet, men det kan jo være det kablete.

Merkelig at driveroppdatering ikke funket. Disable både trådløs og ikke trådløs og RESTART og se om du fortsatt får problemet.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Ndis.sys har med nettverk å gjøre. Jeg tror fortsatt at dette er trådløsnettet, men det kan jo være det kablete.

Merkelig at driveroppdatering ikke funket. Disable både trådløs og ikke trådløs og RESTART og se om du fortsatt får problemet.

Problemet oppstår ved noen minutters mellomrom akkurat nå - med trådløsnettet fysisk avslått (viser ikke i enhetsbehandling) via knapp på maskinen. Jeg har dog ikke testet å restarte etter å disable. Skal prøve noen variasjoner og rapportere tilbake.

EDIT: Etter litt mer logging over lengre tid så ser jeg at tcpip.sys er minst like trøbblete som ndis.sys . Jeg anntar at begge disse bare peker mot samme maskinvare som bruker disse prosessene, men jeg nevner det i tilfelle det er relevant.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...