Gå til innhold

AMD eller Intel til gaming??

Anbefalte innlegg

skal du ha høyest mulig fps må du gå for intel og ja intel er best til spill.

men det er ikke mye så du kan spare litt penger og kjøpe amd i stede men da mister du også en del andre ting som hovedkortene til intel har som ikke amd har.

P.S

Det sier litt om Intels CPU arkitektur når en prisessor som har 1gHz mindre å rutte med holder følge.

Det sier litt om AMD's aritektur at dei ikkje klarer og presse den lengre oppover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du vise meg pressemeldingen om at AMD har tenkt til å sette ned prisene? Du kan ikke det nei? Har du da noe grunnlag?

Kom tilbake når du har fått deg litt elementær forståelse rundt hvordan et marked fungerer.

Da kan vel kanskje du forklare han det da.

I korte trekk. Trenger ikke være mer enn 2 settninger..

2 bedrifter slåss om markedsandeler, hvorpå den hittil dyreste av de har hatt størst markedsandel. Den mindre bedriftens største tyngdepunkter på å slåss om disse andelene er at deres produkter gir forholdsvis mye ytelse til en billig penge, noe som har ført til at de har fått en store skare tilhenger. Bedrift 1 bestemmer seg for å sette ned prisen på produktet, noe som fører til at Bedrift 2s fordeler på dette området minsker/forsvinner. Hva gjør Bedrift 2? Jo, de må selvfølgelig beholde et av sine største salgsargumenter, ved nettopp å sette ned prisen.

Skjønner du ikke dette, kan du gå til nærmeste bensinstasjon og snakke med sjefen der. (Såfremt du ikke bor midt i skogen så konkurransen i praksis er ikke-eksisterende). Stikkordet er konkurranse.

Bare for å "prøve" å roe dette ned litt, jo jeg skjønner dette og det har du også rett i ,men det som er poenget at pr i dag har kun den ene satt ned prisen og annonsert dato for prisjusteringen. Dermed sitter kundene på gjerdet og venter på denne dato og kalkulerer prisene utifra disse kjente prisene, det er ikke mulig å ta med ukjente priser.

Skulle derimot den andre også sette ned prisene iløpet av denne fristen ja da må vi ta med de prisene i kalkulasjonen, men de er ikke kommet enda og det er ingen som med 100% sikkerhet som kan si at de kommer eller ikke kommer eller hvor store / små de blir.

Utifra dette er det mitt regnestykke er satt opp og utifra de kjente prisene er det regnestykket rett, så får vi justere dem den dagen det kommer nye priser, for DA vil de ikke stemme lenger.

Jeg har dermed ikke villedet noen da jeg sa det ville lønne seg å vente, og skulle detda vise seg at amd setter ned prisene så er jo det flott da har det jo lønt seg å vente uansett hvem du velger, ikke sant??

Lenke til kommentar

Og uansett så er det villedende å oppgi priser på Intel CPU-er om 10 dager og sammenlikne dem med AMD sine i dag, og si at Intel dermed er omtrent like billig som AMD. Da får en heller vente til vi kommer til det tidspunktet og se markedet an da. Attpåtil å si til trådstarter at Intel dermed er et bra alternativ på grunnlag av prisen. Det går ikke. Trådstarter bør vente til Intel setter ned prisene sine, dermed får han også sett hvor mye AMD setter ned (ja, de setter nok ned prisene), så er vel bare å velge utifra lommeboken.

Lenke til kommentar
skal du ha høyest mulig fps må du gå for intel og ja intel er best til spill.

men det er ikke mye så du kan spare litt penger og kjøpe amd i stede men da mister du også en del andre ting som hovedkortene til intel har som ikke amd har.

P.S

Det sier litt om Intels CPU arkitektur når en prisessor som har 1gHz mindre å rutte med holder følge.

Det sier litt om AMD's aritektur at dei ikkje klarer og presse den lengre oppover.

Nei.. dette er noe de har gjort bevist for å redusere varmeutvikling. Se bare hvor tankegangen dems har ført dem med A64 :)

Lenke til kommentar

Kan du vise meg pressemeldingen om at AMD har tenkt til å sette ned prisene? Du kan ikke det nei? Har du da noe grunnlag?

Kom tilbake når du har fått deg litt elementær forståelse rundt hvordan et marked fungerer.

Har nå lest gjennom hele tråden og må si at her var det mye rart, men jeg sier ikke at jeg er noen bedreviter, bare så det er sagt. Strupstad, la nå LoS svare for seg selv og slutt å yppe.

Jeg dro inn dette med "trenger ikke være mer enn 2 settninger" så han skulle slippe å lage en lang utredning, noe han lite sannsynlig (oj, matte?!) hadde gjort

Her driver jo du og ypper igjen. Slik som "oj matte!". Og det var ikke noe ved prissammenlikningen som kan kalles som matematisk korrekt. Det er ikke matematisk korrekt å sammenlikne priser, men at f.eks. den deriverte av farten til en gjenstand er akselerasjonen den har/får, er matematisk korrekt, nemlig ved at dette er det ført og kan føres bevis for.

Vel om jeg har to kjente priser og trekker den ene fra den andre så får jeg et svar og såfremt jeg har regnet riktig og fått riktig svar så er det matematisk riktig, eller?

Lenke til kommentar

Har nå lest gjennom hele tråden og må si at her var det mye rart, men jeg sier ikke at jeg er noen bedreviter, bare så det er sagt. Strupstad, la nå LoS svare for seg selv og slutt å yppe.

Jeg dro inn dette med "trenger ikke være mer enn 2 settninger" så han skulle slippe å lage en lang utredning, noe han lite sannsynlig (oj, matte?!) hadde gjort

Her driver jo du og ypper igjen. Slik som "oj matte!". Og det var ikke noe ved prissammenlikningen som kan kalles som matematisk korrekt. Det er ikke matematisk korrekt å sammenlikne priser, men at f.eks. den deriverte av farten til en gjenstand er akselerasjonen den har/får, er matematisk korrekt, nemlig ved at dette er det ført og kan føres bevis for.

750NOK/xp2500+ = 0,3 pr. xp rating poeng.

1800NOK/2600GHz = 0,69 pr MHz.

Er det ikke mattematisk korrekt å sammenlikne priser?

P4 er jo dobbelt så dyr pr. MHz når den stilles opp mot XP.

Lenke til kommentar

Du er ikke lite frekk heller da! :grumpy:

Det er nok du som trenger litt elementær forståelse rundt hvordan et marked fungerer.

Når man driver en bedrift vil man tjene penger ikke sant?

Når da AMD har presset prisene så langt ned at de går med underskudd, skal man da sette ned prisene ytteligere? Nei!

Hvorfor? Jo AMD taper penger = AMD går Konkurs == Intel får monopol!

Matematisk PHP ? :D

Hvem vinner av at AMD setter ned prisene da?

Jo akkurat: Intel!

Edit: skriveleif

Lenke til kommentar

Det er nok du som trenger litt elementær forståelse rundt hvordan et marked fungerer.

Når man da AMD har presset prisene så langt ned at de går med underskudd, skal man da sette ned prisene ytteligere? Nei!

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Mener du virkelig dette seriøst?

Lenke til kommentar
Og uansett så er det villedende å oppgi priser på Intel CPU-er om 10 dager og sammenlikne dem med AMD sine i dag, og si at Intel dermed er omtrent like billig som AMD. Da får en heller vente til vi kommer til det tidspunktet og se markedet an da. Attpåtil å si til trådstarter at Intel dermed er et bra alternativ på grunnlag av prisen. Det går ikke. Trådstarter bør vente til Intel setter ned prisene sine, dermed får han også sett hvor mye AMD setter ned (ja, de setter nok ned prisene), så er vel bare å velge utifra lommeboken.

Nei det er ikke villedende da jeg sier at det forutsetter denne prisnedgangen,dermed kan trådstarter legge kjøpet på is i 10 dager å vente på hva som skjer, skulle da amd senke prisen i løpet av de 10 dagene og han bestemmer seg for amd ja da har han uansett kommet gunstigere ut av dette.

Men du mener da at det var bedre å ikke nevne prisen for om ti dager så hadde trådstarter muligens bestilt seg en maskin om 2 dager og tapt store penger uansett systemvalg.

Lenke til kommentar

Når man da AMD har presset prisene så langt ned at de går med underskudd, skal man da sette ned prisene ytteligere? Nei!

Du er herved kåret til Ukens Største Kverrulant :woot:

Edit:

Litt merkelig at det er det eneste du skriver i denne posten.

Du ble vel så stum av at noen motsa deg med noen argumenter som faktisk har mening, så du veit ikke lenger hva slags punkter i markedsloven, eller hva det kan kalles, du kan legge fram.

Lenke til kommentar

750NOK/xp2500+ = 0,3 pr. xp rating poeng.

1800NOK/2600GHz = 0,69 pr MHz.

Er det ikke mattematisk korrekt å sammenlikne priser?

P4 er jo dobbelt så dyr pr. MHz når den stilles opp mot XP.

Nå vet jeg ikke om denne 1800NOK-prisen din er før eller etter justering, men dersom den er etter, så er jo formelen

"XXXNOK/xp2500+ = ?

Lenke til kommentar
Og uansett så er det villedende å oppgi priser på Intel CPU-er om 10 dager og sammenlikne dem med AMD sine i dag.

AMD har jo ikke annonsert noe pris-kutt, noe Intel har!

Intel svarer på amd sine priskutt som var for et par uker siden, ifølge en opplyst amd-tillhenger.

Da er det logisk at prisene vil ligge stille en stund framover, og man kan dermed sammenlikne amd og intel sine priser 10 dager framover i tid.

Lenke til kommentar

Fatter ikke at dere kan hevde at jeg tar feil her, Jeg bruker de prisene som er kjent og som sagt tidligere kommer amd med lavere priser ja da må denne sammenligningen justeres, men inntil da er dette helt matematisk korrekt.

Ut i fra det du skriver her går det fram at det er sammenlikningen av priser som er matematisk korrekt. Altså at det du gjør, nemlig å sammenlikne Intel sine priser i fremtiden med AMD sine nå, er matematisk korrekt. Derfor var det BenSin reagerte. Også jeg.

Lenke til kommentar

Heller kverulant enn uvitende, spør du meg.

Lenke til kommentar
"XXXNOK/xp2500+ = ?

Man kan jo ikke sammenlikne MHz her, man må sammenlikne ytelse.

Hvis vi tar 1833MHz delt på prisen, blir det jo feil pris/ytelse i forhold til hva xp2500 egentlig yter i form av pris/ytelse.

Derfor tar man PR ratingen delt på prisen, eller omvendt da, slik at resultatet blir realistisk.

du skjønner jo at 750/1833 gir dårligere pris/ytelse enn 750/2500 ?

Lenke til kommentar

Heller kverulant enn uvitende, spør du meg.

Hva er det som er så sinnsykt feil da? Veilled meg hvis jeg er så ufattelig dum!

Lenke til kommentar

Men du mener da at det var bedre å ikke nevne prisen for om ti dager så hadde trådstarter muligens bestilt seg en maskin om 2 dager og tapt store penger uansett systemvalg.

Nei, det er ikke det jeg mener. Enig at han skal vente. Det du/dere sa at Intel ville vært et bra kjøp når de senker prisene, men det kan du/dere andre ikke si, for det vet dere ikke noe om. Grunnen er, som dere selv har nevnt, at AMD verken har annonsert eller avkreftet noe priskutt. Dermed blir det best å vente til priskuttet finner sted, og velge ut i fra lommeboken om en vil. Der føler jeg nå at vi er enige, eller?

Lenke til kommentar

Nei.. dette er noe de har gjort bevist for å redusere varmeutvikling. Se bare hvor tankegangen deres har ført dem med A64 :)

Slik velger jeg også å se på det. Ghz er jo like uoversiktlig som watt på en høyttaler, og lavere varmeutvikling er en fin ting. :)

Lenke til kommentar

Fatter ikke at dere kan hevde at jeg tar feil her, Jeg bruker de prisene som er kjent og som sagt tidligere kommer amd med lavere priser ja da må denne sammenligningen justeres, men inntil da er dette helt matematisk korrekt.

Ut i fra det du skriver her går det fram at det er sammenlikningen av priser som er matematisk korrekt. Altså at det du gjør, nemlig å sammenlikne Intel sine priser i fremtiden med AMD sine nå, er matematisk korrekt. Derfor var det BenSin reagerte. Også jeg.

Det jeg sier er at en Intelprosessor som i dag koster ca 4000 vil koste 2600 om 10 dager ergo sparer du da 1400 kr dette er matematisk korekt.

Om 10 dager koster en 3,0 2600.- og en xp 3200 4334 altså sparer du da kr 1734 ved å kjøpe en intel, dette er også matematisk korekt utifra kjente priser.

Skulle derimot amd senke sine priser, ja da må regnestykke to justeres i forhold til den prisen, dette har jeg sagt flere ganger.

Men det regnestykket er uansett korekt utifra at det er de kjente prisene som var da regnestykket ble satt opp.

Og uansett om amd setter ned prisen eller ikke vil det lønne seg å vente i 10 dager den som klarer å bortforklare det er god.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...