SaamB Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Skal bygge ny maskin, og hadde egentlig tenk å gå for et Asus P4C800 hovedkort, og P4 2,8 GHz prosessor... Men så lurte jeg på om jeg skulle spare noen kroner på å kjøpe AMD i stedet, og i så fall satse på et Asus A7N8X Deluxe Gold hovedkort, og en XP 2800 Barton prosessor... Det maskinen skal brukes til, er hovedsaklig multiplayer gaming, og høy FPS er svært viktig for meg Av skjermkort hadde jeg tenk et Hercules 9800 pro m/ 128 MB... Jeg trenger en objektiv mening på disse to alternativene... kan de i det hele tatt sammenlignes?? Bør jeg velge andre alternativer når det gjelder både hovedkort, prosessor og skjermkort?? Takker for svar, i'm a n00b! :oops: Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 skal du ha høyest mulig fps må du gå for intel og ja intel er best til spill. men det er ikke mye så du kan spare litt penger og kjøpe amd i stede men da mister du også en del andre ting som hovedkortene til intel har som ikke amd har. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 men det er ikke mye så du kan spare litt penger og kjøpe amd i stede men da mister du også en del andre ting som hovedkortene til intel har som ikke amd har. Enig. Synes P4 baserte hovedkort har en god del flere features enn xp-baserte hovedkort. My 2 cent. Lenke til kommentar
SaamB Skrevet 13. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2003 men det er ikke mye så du kan spare litt penger og kjøpe amd i stede men da mister du også en del andre ting som hovedkortene til intel har som ikke amd har. Hva mister jeg da? Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Sjekk ut et high-end P4 hk, og et high end XP hk, så finner du fort ut av det. Abit Max3 mot Abit NS7 f.eks.. Nå skal det sies at Abit NS7 tilhører den gamle genrasjons amd-cpu'er, og det sattses vel ikke stort på disse hovedkortene lenger?! Lenke til kommentar
Terradoc Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 hva går man egentlig glipp av? Har selv en MSI k7n2 Delta ISLR --5,1 lyd, nettverk, firewire, usb2.0, raid, s-ata etc. Skjønner ikke hva mer du skal ha på et hovedkort Pc'n min er dønn stabil, kjører xp2500+ på 3200+ hastighet (den går lengre men jeg presser ikke grensa). Du får vel samme oppsett til under 3000kr (hk, cpu, ram, kjøler). Intel er sikkert like bra eller kanskje enda bedre, men må du ikke ut med dobbelt så mye cash for samme nytten? Såklart hvis kontobeløpet ditt er 7-siffra så har det vel lite å si :-) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Det mest fornuftige er å vente ca 14 dager da går prisen på P4 ned og da vil en 2,8 koste ca 1900 og skal du ha en tilsvarende xp blir det en 3000+ den koster 400 kr mer og er elendig å klokke. eller en P4 3,0 vil da koste 2600 mot en xp 3200+ til 4340.- Lenke til kommentar
skuta Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Gå for P4 2,8 GHz og Abit IC7-Max3. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med det oppsettet :-) Lenke til kommentar
SaamB Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2003 Det mest fornuftige er å vente ca 14 dager da går prisen på P4 ned og da vil en 2,8 koste ca 1900 og skal du ha en tilsvarende xp blir det en 3000+ den koster 400 kr mer og er elendig å klokke. eller en P4 3,0 vil da koste 2600 mot en xp 3200+ til 4340.- Ok, så da bør jeg vente ca 14 dager, og gå for en P4 2,8 eller 3,0 :-) Men hva med hovedkortet? er dette ok? Trenger ikke mere utganger (tror jeg) Tenkte jeg skulle kjøpe 1024MB ram. Dersom det blir aktuelt og overklokke en gang, er det sånn å forstå at jeg trenger kjappere ram enn 400 MHz? Noen meninger om skjermkortet?? Yup, still a n00b Lenke til kommentar
volcomer Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 skal du ha høyest mulig fps må du gå for intel og ja intel er best til spill. men det er ikke mye så du kan spare litt penger og kjøpe amd i stede men da mister du også en del andre ting som hovedkortene til intel har som ikke amd har. Sjekk logoen din til høyre og si meg om du er objektiv.......!?! Vil bare si til deg som satte ut tråden, at om du er gamer, gå for AMD og hels en Barton kjerne. FSB er bra når du skal spille. Vet ikke akkurat hvor mye du skal betale for skjermkortet ditt, men skal du spille og er som du sier glad i høy FPS så er vel et Gforce FX kort et bedre valg, Ikke så høy MAX FPS, men høyere gjennomsnitt og ikke på langt nær så lav min FPS. Det er begrenset hvor høy FPS du merker. Allt over 100 merker du ikke forskjellen på. Til alle dere som mener at Intel er så J***A mye bedre enn AMD. Hva kan du gjøre med en Pentium som jeg ikke kan gjøre med min 2,5 Barton? Ja du kan klokke deg blå i trynet, men om du ikke er OC'er da? Intel CPU'er er bedre på en ting og det er Multitasking. Ellers er det faktisk ikke noen forskjell på dem. P.S Det sier litt om Intels CPU arkitektur når en prisessor som har 1gHz mindre å rutte med holder følge. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Når det gjelder hovedkortet ville jeg valgt P4C800E istedenfor P4C800 Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 gå for AMD og hels en Barton kjerne. FSB er bra når du skal spille. Hvilken prosessor har mest FSP da? Ikke kom å fortell meg at det ikke er P4C. Hva kan du gjøre med en Pentium som jeg ikke kan gjøre med min 2,5 Barton? Ja du kan klokke deg blå i trynet, men om du ikke er OC'er da? Da hadde man ikke ikke kjøpt seg en 2.4GHz vennen min;) xp 2500+ yter vel omtrent likt som P4C 2.4GHz på std. hastighet uansett. Ja den koster mer, men kjøper man P4c får man iallefall en klokkbar prosessor på kjøpet. 2.4GHz @ 3.2 vs. 2500 @ 2.3-2.4GHz.. hvem vinner? Intel CPU'er er bedre på en ting og det er Multitasking. Ellers er det faktisk ikke noen forskjell på dem. Nettopp! Enda en grunn til å velge P4C P.S Det sier litt om Intels CPU arkitektur når en prisessor som har 1gHz mindre å rutte med holder følge. Correction.. 750MHz.. Uansett, det sier litt om intel, som har klart å produsere en prosessor med 750MHz mer enn konkurenten. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Personlig hadde jeg valg en AMD, men i så tilfelle er det viktig at du får en Barton kjerne, og et hovedkort som støtter dens høyere FSB. Intel er på dette tidspunkt også et greit valg, men i min mening får du fremdeles mest for pengene gjennom en en Barton. I hvertfall til spill bruk da. EN barton slår tilsvarende Intel CPU'er i ytelse/pris i alle hastigheter (sist jeg sjekket for et uke-to siden) og Barton kjernen er ektremt fin til å overklokke i forhold til de eldre AMD kjernene (med det er P4'en også, slik at det er sagt) EDIT : herregud for noen skrivefeil... Just my 5 cents (5 øre? ) -Stigma Lenke til kommentar
SpaKonG Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Skal du spille er AMD best, uten tvil. Intel er best på lyd/mpe/musikk. Men ingen kan motsi at AMD er best på spilling. Om en p4c klokker til 3.2Ghz vil det ikke si at den yter bedre en en xp2500+ som klokker til 2,3-2,4Ghz, som er pr-rating til 3400+ til nesten 3600+. Det er heller ikke noe å skryte av at Intel har kommet 750 "mhz" "lenger". Det vil bare si at AMD har funnet en bedre måte på å utnytte hertz`a. Grett nokk at en P4 2.8/c kan vere like rask som en xp3000+, men det er bare i noen oppgaver. Har også sett tester der xp3000+ er raskere en P4 3.0Ghz, men det er ogsp bare i noen oppgaver. Allround yter xp3000 bedre en en P4 2.8. Men selfølgelig alt etter hva slags programm man kjører. Pris/ytelse er vel ingen tvil om hvem som er best. Eks: P4 2.4Ghz: ca 1600kr xp2500+: ca 750kr Er ikke dette over dobble prisen?? :o Ja, ja, ja, veit at Intel setter ned prisene snart. Men ikke så mye, og AMD setter naturligvis ned prisene sine også, nå som AMD64/FX og Opteron-cpu`ene er komt ut. SpaKonG Lenke til kommentar
corcky Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 gå for AMD og hels en Barton kjerne. FSB er bra når du skal spille. Hvilken prosessor har mest FSP da? Ikke kom å fortell meg at det ikke er P4C. Nei det er nok Athlon64 og ikke minst Athlon 64 FX51. Lenke til kommentar
SpaKonG Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 gå for AMD og hels en Barton kjerne. FSB er bra når du skal spille. Hvilken prosessor har mest FSP da? Ikke kom å fortell meg at det ikke er P4C. Nei det er nok Athlon64 og ikke minst Athlon 64 FX51. Lenke til kommentar
ilex Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Det er begrenset hvor høy FPS du merker. Allt over 100 merker du ikke forskjellen på. nåh, det er ikke helt riktig, man kan merke forskjell godt over 100 fps. *clicky* Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Skal du spille er AMD best, uten tvil. Intel er best på lyd/mpe/musikk. Men ingen kan motsi at AMD er best på spilling.Om en p4c klokker til 3.2Ghz vil det ikke si at den yter bedre en en xp2500+ som klokker til 2,3-2,4Ghz, som er pr-rating til 3400+ til nesten 3600+. Det er heller ikke noe å skryte av at Intel har kommet 750 "mhz" "lenger". Det vil bare si at AMD har funnet en bedre måte på å utnytte hertz`a. Grett nokk at en P4 2.8/c kan vere like rask som en xp3000+, men det er bare i noen oppgaver. Har også sett tester der xp3000+ er raskere en P4 3.0Ghz, men det er ogsp bare i noen oppgaver. Allround yter xp3000 bedre en en P4 2.8. Men selfølgelig alt etter hva slags programm man kjører. Pris/ytelse er vel ingen tvil om hvem som er best. Eks: P4 2.4Ghz: ca 1600kr xp2500+: ca 750kr Er ikke dette over dobble prisen?? :o Ja, ja, ja, veit at Intel setter ned prisene snart. Men ikke så mye, og AMD setter naturligvis ned prisene sine også, nå som AMD64/FX og Opteron-cpu`ene er komt ut. SpaKonG Når det gjelder pri ytelse så må du se på de nye prisene det er jo selvfølgelig de det blir handlet etter og da er det kun en xp som kan forsvare pris/ytelse 3000+ og ikke minst 3200+ blir jo langt etter i så måte. Når det gjelder spill ser jeg at du har åpenbart ikke prøvd en P4 800 mhz, selv sitter jeg med begge systemer. Men uansett så er det systemet som gir mest for pengene etter den nye prisjusteringen en P4 2,8 eller en 3,0 dette er udiskutabelt med mindre amd senker prisene kraftig noe jeg ikke har stor tro på da de har kraftige underskudd allerede og nesten ikke tjener penger på sine prosessore med dagens priser. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Skal du spille er AMD best, uten tvil. Intel er best på lyd/mpe/musikk. Men ingen kan motsi at AMD er best på spilling.Om en p4c klokker til 3.2Ghz vil det ikke si at den yter bedre en en xp2500+ som klokker til 2,3-2,4Ghz, som er pr-rating til 3400+ til nesten 3600+. Det er heller ikke noe å skryte av at Intel har kommet 750 "mhz" "lenger". Det vil bare si at AMD har funnet en bedre måte på å utnytte hertz`a. Grett nokk at en P4 2.8/c kan vere like rask som en xp3000+, men det er bare i noen oppgaver. Har også sett tester der xp3000+ er raskere en P4 3.0Ghz, men det er ogsp bare i noen oppgaver. Allround yter xp3000 bedre en en P4 2.8. Men selfølgelig alt etter hva slags programm man kjører. Pris/ytelse er vel ingen tvil om hvem som er best. Eks: P4 2.4Ghz: ca 1600kr xp2500+: ca 750kr Er ikke dette over dobble prisen?? :o Ja, ja, ja, veit at Intel setter ned prisene snart. Men ikke så mye, og AMD setter naturligvis ned prisene sine også, nå som AMD64/FX og Opteron-cpu`ene er komt ut. SpaKonG Når det gjelder pri ytelse så må du se på de nye prisene det er jo selvfølgelig de det blir handlet etter og da er det kun en xp som kan forsvare pris/ytelse 3000+ og ikke minst 3200+ blir jo langt etter i så måte. Når det gjelder spill ser jeg at du har åpenbart ikke prøvd en P4 800 mhz, selv sitter jeg med begge systemer. Men uansett så er det systemet som gir mest for pengene etter den nye prisjusteringen en P4 2,8 eller en 3,0 dette er udiskutabelt med mindre amd senker prisene kraftig noe jeg ikke har stor tro på da de har kraftige underskudd allerede og nesten ikke tjener penger på sine prosessore med dagens priser. Legger merke til at rettskrivningen din går rett til bunns når det er snakk om AMD vs. Intel, og pliis, ikke la det gå over til sånn skittkasting. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 gå for AMD og hels en Barton kjerne. FSB er bra når du skal spille. Hvilken prosessor har mest FSP da? Ikke kom å fortell meg at det ikke er P4C. Nei det er nok Athlon64 og ikke minst Athlon 64 FX51. Men de er jo uaktuelle når vi snakker om P4C og XP? Get my point? Edit: Btw, P4C 2.4GHz 1600,- FX 4000,- + Pris/ytelse gutta!!! :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg