dorge Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Kan noen fortelle hva sideordnede setninger er? Takk Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) To setninger som fint kunne stått hver for seg, men som bindes sammen med og, og som regel et komma. dorge is that you? Endret 23. mai 2014 av Bruker-182691 Lenke til kommentar
dorge Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2014 Ok. Stemmer det at det ikke skal være komma mellom to ledd setninger og mellom to helsetninger, bare etter leddsetning før helsetning? Lenke til kommentar
dorge Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2014 http://www.vgskole.no/teachers/norsk/ressurser/stiler/feiltypekomm.php sier dette: Komma mellom sideordnede leddsetninger i samme helsetning.'Hun ville vite hvor jeg bodde, og når jeg kom hjem' Disse to setningene kan ikke stå hver for seg, så det må være feil det du sier doge. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Da er det vel bare det de sier da, to setninger som står ved siden av hverandre. Lenke til kommentar
dorge Skrevet 25. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2014 Nei, jeg tror de er noe annet. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Det er enten helsetning + helsetning ELLER leddsetning + leddsetning. De er også forbundet med konjunksjon. Kravet til en sideordnet setning er at de er forbundet med konjunksjon (og, men, for...), og at setningstypene er like på begge sider. Ikke helt sikker på dette, men det gir mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå