Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg holder en Arduino dag i forbindelse med Teknologi i Praksis (valgfag) på Ringstabekk skole 2. juni, og et tilsvarende opplegg på NDC Junior 3. juni (gratis for barn fra 12 år og oppover), arrangeres via Lær Kidsa Koding: http://www.kidsakoder.no/2014/05/09/ndc-junior-2014/

I den forbindelse, skal vi lære å leke litt med små-elektronikk. I sedvanlig stil, dokumenterer jeg innholdet fritt tilgjengelig online:http://kodegenet.no/courses/courses_arduino

Innholdet er under utarbeidelse (les: ikke komplett), men det kommer på plass i løpet av neste uke smile.gif Tilbakemeldinger mottas med stor takk!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Lær kidsa å kode er en god sak. God lisens på innholdet på siden også.

Kikket gjennom kap 2 og fant noen punkter.

2.1 sluttede kretser

Kunne det vært en ide å brykt symboler for lampe (x inni O)

Det er 230v som brukes i veggen i norge nå. Henger igjen i mange bøker

Det er varierende praksis og lære når det gjelder hva den spenningsløse siden av en strømkilde heter. Du sier jord, men for meg så blir det feil og jeg mener det er 0volt som er riktig ettersom jord brukes til skjerming av kabler og skal ikke ha spenning tilkoblet... ville bare nevne det, vet det er varierende lærdom og praksis.

2.1 motstand og ohms lov

Kan det være en ide å bruke ohm symbolet omega?

Typo i superledende

kan ikke se at u og i i ohms lov blir forklart hva de er.

2.1 kortsluttning

Finner ikke noe snakk om rasp-pi tidligere. Skulle det stå noe annet?

2.1 symboler

Jeg tror strømkilde bare er to streker og ikke 4

Led symbolet et feil. Led er diode med to piler ut fra seg.

Ellers fortsett det gode arbeidet

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for gode tilbakemeldinger! Jeg vurderte i starten å bruek symbolet for lampe, og så tenkte jeg at jeg skulle gjøre det enklere å forstå, men nå er det jo bare LED lampen som ikke har et standard symbol.

Jeg har endret til 230V istedet for 220.

Jeg er enig i at "Jord" ikke er det beste ordet, men på Arduinoen er porten markert som "Ground", så jeg vurderte det slik at det var greit å være konsistent med maskinvaren :)

Har byttet ut Raspberry Pi med Arduino :) Det er et nesten helt likt kapittel i Raspberry Pi materialet, så her må jeg skylde på latskap og copy og paste :)

Ohms lov synes jeg er litt halvveis forklart, og jeg har lyst til å utdype det en del. Da regner jeg med at alle symbolene blir forklart skikkelig.

Hei,

Lær kidsa å kode er en god sak. God lisens på innholdet på siden også.

Kikket gjennom kap 2 og fant noen punkter.

2.1 sluttede kretser
Kunne det vært en ide å brykt symboler for lampe (x inni O)
Det er 230v som brukes i veggen i norge nå. Henger igjen i mange bøker
Det er varierende praksis og lære når det gjelder hva den spenningsløse siden av en strømkilde heter. Du sier jord, men for meg så blir det feil og jeg mener det er 0volt som er riktig ettersom jord brukes til skjerming av kabler og skal ikke ha spenning tilkoblet... ville bare nevne det, vet det er varierende lærdom og praksis.

2.1 motstand og ohms lov
Kan det være en ide å bruke ohm symbolet omega?
Typo i superledende
kan ikke se at u og i i ohms lov blir forklart hva de er.
2.1 kortsluttning
Finner ikke noe snakk om rasp-pi tidligere. Skulle det stå noe annet?
2.1 symboler
Jeg tror strømkilde bare er to streker og ikke 4
Led symbolet et feil. Led er diode med to piler ut fra seg.

Ellers fortsett det gode arbeidet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...