*F* Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 kult konsept, men jeg tror det blir altfor dyrt. Blir nok billigere å sette av dobbelt så mye plass ved veibygging og så sette ei remse med solceller ved siden av. Solceller over veien som nevnt er også en god ide, men mobil, radio og GPS kan bli et problem. Lenke til kommentar
Chioz Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 de har jo allered gjort det, men hadde vært fint å sett en traction vurdering av sykler og biler. syns ideen og gjennomføringen er konge. tror bare at det må en krig eller katastrofe til for at de som styrer vil implemtere noe sånt. Lenke til kommentar
lkjelsberg Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Virkelig spennende greier, men blir vel forbeholdt parkeringsplasser o.l. Tror ikke de kommer til å tåle 70+ km/t så godt, og teksturen burde også endres om det skal bruke til slikt.. Men dette er noe jeg synes den norske stat burde investere i, kommer nok til å gå i pluss på Sørlandet med slikt! Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Disse takler telehiv godt, også? Salting? Brøyting? Lenke til kommentar
WeiRd0. Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Disse takler telehiv godt, også? Salting? Brøyting? Jeg tror ikke du har lest det som står eller sett videoen ovenfor. De snakker om at man IKKE trenger å verken brøyte eller salte pga. oppvarming av panelene ved hjelp av et eksternt strømnett. Slik at du ikke trenger å bekymre deg for glatte veier eller måking. Det åpner samtidig for at panelene kan begynne å samle sol igjen da de ikke er tildekkede av snø. Ang Telehiv, så har ikke jeg lest noe om det på sidene deres, men tror det kan være et problem. Det er ikke noe de har tatt høyde for såvid jeg kan se. Hvis du virkelig lurer, så kan du lese her: http://www.solarroadways.com/faq.shtml Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Det vil gå med en del kWh gjennom mørketida før de kan begynne å produsere litt igjen. Jeg skulle gjerne sett et energiregnskap på dette. Jeg blir overrasket om det gir netto pluss i energiregnskapet i løpet av et år. Jeg skulle gjerne også sett et økonomiregnskap sammenlignet med vanlige solcelleparker. Å bygge en solcellepark over en vei eller i veidekket er utvilsomt fordyrende sammenlignet med takmontering eller i åpent terreng. Da vil jeg heller stille spørsmålet, hvorfor skal man betale ekstra for å bygge solceller i eller over veidekket? Hvor er merverdien av den plasseringen sammenlignet med andre plasseringer? Og når merverdien er klarlagt, er det virkelig verd prisen? Dette er egentlig to separate ting: LED lys i veidekket og et kraftverk. Tenk separat på disse. Hvorfor i all verden skal en kraftverkeier legge kraftverket sitt under veidekket i stedet for en annen plass? Hvorfor skal en produsent av veimerking velge LED-belysning fra undersiden av veidekket framfor veimerking med maling, skilter og eventuell projisering av spesielle veimerker oppå asfalten? Hvordan i alle dager skal de få det kostnadseffektivt sammenlignet med eksisterende teknologier? 3 Lenke til kommentar
WeiRd0. Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Det vil gå med en del kWh gjennom mørketida før de kan begynne å produsere litt igjen. Jeg skulle gjerne sett et energiregnskap på dette. Jeg blir overrasket om det gir netto pluss i energiregnskapet i løpet av et år. Jeg skulle gjerne også sett et økonomiregnskap sammenlignet med vanlige solcelleparker. Å bygge en solcellepark over en vei eller i veidekket er utvilsomt fordyrende sammenlignet med takmontering eller i åpent terreng. Da vil jeg heller stille spørsmålet, hvorfor skal man betale ekstra for å bygge solceller i eller over veidekket? Hvor er merverdien av den plasseringen sammenlignet med andre plasseringer? Og når merverdien er klarlagt, er det virkelig verd prisen? Dette er egentlig to separate ting: LED lys i veidekket og et kraftverk. Tenk separat på disse. Hvorfor i all verden skal en kraftverkeier legge kraftverket sitt under veidekket i stedet for en annen plass? Hvorfor skal en produsent av veimerking velge LED-belysning fra undersiden av veidekket framfor veimerking med maling, skilter og eventuell projisering av spesielle veimerker oppå asfalten? Hvordan i alle dager skal de få det kostnadseffektivt sammenlignet med eksisterende teknologier? Hei Simen1 De fleste spørsmålene du stiller her finnder du besvart svar på FAQ siden deres. Jeg anbefaler deg også å se på alle videoene de har ute, da de fremhever mange gode idèer. bla de du virker negative til. Og integrering av to forskjellige produkter til et skjer jo hele tiden. Så hvorfor ikke? Se på Kamera, gps og telefon. Før var dette 3 forskjellige ting som ikke hadde noe som helst med hverandre å gjøre. Det er mange fordeler med dette projektet (som igjen blir forklart på FAQ siden) som bla. oppvarmede veier på vinteren og mye generert energi i løpet av vår, sommer og høst. Jeg har ikke noen eksakte tall. Men iløpet av et år så vil jeg tro at dette går i pluss med god margin. Hvorfor skulle 2 utrolig smarte folk gidde å bruke tid på en oppskrytt varmeplate som lyser? Og fremfor alt, så tror jeg du må tenke mer framsiktig. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Man integrerer produkter når det gir mening. Altså når de sammen er mer konkurransedyktige enn separat. Jeg har lest FAQ-en men lurer fortsatt på hvordan integrering kan gi mening her. Lenke til kommentar
WeiRd0. Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Da foreslår jeg at du går gjennom denne FAQ siden en gang til. Se særlig på videoene som er lagt ut på siden. De forklarer det rimelig tydelig. PS: Det finnes også flere youtubere som har sine meninger om dette på youtube. Så hvis du virkelig er interresert, så annbefaler jeg å ta et søk Lenke til kommentar
G Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Disse takler telehiv godt, også? Salting? Brøyting? Piggdekk .. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 At man ikke trenger å brøyte har jeg ingen tro på med den mengden snø som kommer noen ganger, dessuten vil de virke dårlig i sørlig deler av Norge og ikke i Nord Norge pga av lite sol. Jeg tenker det ville bli brøyting som kan skrape dem og ødelegge en mengde av dem. 1 Lenke til kommentar
WeiRd0. Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 At man ikke trenger å brøyte har jeg ingen tro på med den mengden snø som kommer noen ganger, dessuten vil de virke dårlig i sørlig deler av Norge og ikke i Nord Norge pga av lite sol. Jeg tenker det ville bli brøyting som kan skrape dem og ødelegge en mengde av dem. Hva du tror på er heldigvis bare din sak. Faktum er at de er designet for å kunne smelte snø og det gjør de så lenge de blir instruert til... Si at de blir varmet opp når det har kommet 2 cm snø, da er det fortsatt varme mens det snør videre. Da kan det snø i 3 dager i strekk og si det har bygget seg opp 2 meter snø rundt om kring. Men det som er lurt, er at snøen kommer aldri til å være mer enn si 3 cm på veien. Da er det ikke noe problem å smelte store mengder snø pga. det kommer aldri til å være store mengder å smelte på en gang. Dermed blir jo brøyte argumentet ditt også nøytraliser samtidig. Men som du sier, så er det kanske ikke så effektivt med tanke på at det er lite sol en del steder i norge. Personlig hadde kunne jeg sett for meg at det ble bygget ut over hele norge uansett, da det bringer mange andre fordeler som trumfer at det er mangel på sol en del steder. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Lengst oppi nord har man ingen sol gjennom hele vinteren. Endret 28. mai 2014 av tommyb Lenke til kommentar
G Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 At man ikke trenger å brøyte har jeg ingen tro på med den mengden snø som kommer noen ganger, dessuten vil de virke dårlig i sørlig deler av Norge og ikke i Nord Norge pga av lite sol. Jeg tenker det ville bli brøyting som kan skrape dem og ødelegge en mengde av dem. Hva du tror på er heldigvis bare din sak. Faktum er at de er designet for å kunne smelte snø og det gjør de så lenge de blir instruert til... Si at de blir varmet opp når det har kommet 2 cm snø, da er det fortsatt varme mens det snør videre. Da kan det snø i 3 dager i strekk og si det har bygget seg opp 2 meter snø rundt om kring. Men det som er lurt, er at snøen kommer aldri til å være mer enn si 3 cm på veien. Da er det ikke noe problem å smelte store mengder snø pga. det kommer aldri til å være store mengder å smelte på en gang. Dermed blir jo brøyte argumentet ditt også nøytraliser samtidig. Men som du sier, så er det kanske ikke så effektivt med tanke på at det er lite sol en del steder i norge. Personlig hadde kunne jeg sett for meg at det ble bygget ut over hele norge uansett, da det bringer mange andre fordeler som trumfer at det er mangel på sol en del steder. Hvor er batteriet plassert? Hvor ligger varmekablene montert? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg