V. Haugen Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Ser du hva de har gjort annerledes?Her er Hondas første jetfly Lenke til kommentar
norgeeek Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Beriev Be-200 har også jetmotorene sine montert over vingene på samme måte, så helt unikt er det ikke Hadde vært gøy å vite hvorfor de har gjort de på denne måten på Hondaen da motorene ellers har tilsvarende posisjonering som på konkurrenten Cessna Mustang... enklere drivstoffoverføring? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Jeg vil tippe at de ønsket vingene nærmere bakken for å få økt bakkeeffekt og lavere hastighet i det hjulene berører bakken. Noe jeg tipper forenkler design av understell så de sparer vekt. Lenke til kommentar
Ulvlithium Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Å ha motorene ovenfor vingene, såkalt overwing mounted engine er slettes ikke unormalt, det er mange små jetfly som har et sånt oppsett, blant annet VFW-Fokker 614 Cessna Citation Kan ikke noe om det, bare sjekka wikipedia artikkelen om det, så det er sikkert mange flere. Men uansett så var det ikke så spesielt. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Hva Simen1 sa, pluss at designet reduserer også total drag. De fleste ville vel montert motorene på bakre del av flykroppen hvis de ikke har de under vingene, slik som på MD-80 f.eks, men Honda valgte en annen løsning for å få mer kabinplass siden det allerede er et fly med liten plass. Lenke til kommentar
johnarnebs Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Grunnen til at de er på vingen i stedet for skroget som på en MD-80 er for å unngå vibrasjoner i rammen til kabinen. De leder den gjennom vingen for å dempe den siden dette er et luksusfly. Vet ikke hvorfor den er over vingen, muligens med balanse å gjøre i forhold til stabilitet. Kan tenke meg at det er for å få motoren lengre bak og dermed unngå noe jet-støy. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Her er hondas egen forklaring. http://world.honda.com/HondaJet/innovation/01/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg