Gå til innhold

Billig og stille bærbar til student.

bernini

Anbefalte innlegg

Fra Apple.com:

"When we set out to create the iBook, one of our key design goals was to create a lightweight notebook computer tough enough to stand up to the occasional bumps and other unexpected mishaps of life on the go. From the standpoint of a laptop, the inside of a backpack can be a mighty inhospitable place. And yet you shouldn’t have to walk softly just because you’re carrying the most appealing notebook ever.

So we made the iBook’s sleek case out of impact-resistant polycarbonate plastic. That would ordinarily be sufficient to survive the rigors of everyday use and abuse, but we didn’t stop there. Inside, a sturdy magnesium frame provides superior strength, while reducing the iBook’s weight to well below that of other full-featured PC notebooks. We even rubber-mounted the hard disk drive for added bump tolerance, so you can store all of your digital goodies on your iBook and still enjoy peace of mind. Additionally, the iBook has no I/O doors, protruding latches or levers to break or snap off when tucking it into a backpack or briefcase."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

There's no right or wrong, there's just a popular opinion.

Vi ser at du liker mac, men vi får vel lov å komme med innspill uten at du bomber oss med apple-propaganda?

Lenke til kommentar
There's no right or wrong, there's just a popular opinion.

Vi ser at du liker mac, men vi får vel lov å komme med innspill uten at du bomber oss med apple-propaganda?

Jo, men du kan jo starte med å komme med noe bedre enn:

"vil han ha en iBook som ikke byr på en eneste utfordring, det gjelder alle apple maskiner. Eller vil han ha en pc som kan brukes til alt over alt?"

Er dette hva du kaller et innspill?

Synes dette er å ta litt hardt i da men... :-?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Føler meg ganske hemmet når jeg sitter på en mac. Syns det var et begrunnet innspill. Merk også at trådstarter nevnet at maskinen muligens skulle brukes til litt spilling og da kommer du ikke alt for langt med en mac, spesielt ikke en iBook.

Hva er greia med å poste flere ganger etter hverandre? Feel free to use the edit feature.

Lenke til kommentar
Føler meg ganske hemmet når jeg sitter på en mac. Syns det var et begrunnet innspill. Merk også at trådstarter nevnet at maskinen muligens skulle brukes til litt spilling og da kommer du ikke alt for langt med en mac, spesielt ikke en iBook.

Hva er greia med å poste flere ganger etter hverandre? Feel free to use the edit feature.

Ibook'en har et ati radeon 7500 kort, og det er mer enn bra nok til hans type spilling, som han skriver.

Han sier det var greit med integrert skjermkort, og et ati 7500 er mye bedre enn det.

Du nevnte jo en hel haug med celeron pc'er med integrert skjermkort, så her motsier du jo deg selv!

Det finnes masse spill til mac, og det er de beste som oftest kommer til mac, mens de dårlige kun blir hos windows brukere.

Du har tydelighvis noe imot mac ut ifra signaturen din og alle postene dine, og det er jo din mening, men mye av det du sier er rett og slett tull.

Hva slags mac er det du føler deg "hemmet" ved å bruke, og hvilket os er det på den?

Hvis det er osx, hvilken versjon av osx?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg kommer med forslag til pc for jeg tror trådstarter vil være mye mer fornøyd med en pc. Hvis dere mac-brukere lar oss være i fred, skal vi la dere være i fred.

Jeg sitter på en eMac med OS x, hvilken versjon det er vet jeg ikke. Vi bruker mac på media og det er helt greit. Selv om de krasjer hele tiden hadde pc krasjet enda mer (om mulig), men det er kun fordi mac tåler mer tukling (av det unødvendige) slaget enn pc.

Jeg argumenterer selvfølgelig for pc fordi jeg mener det er best.

For å ikke komme helt off-topic synes jeg zeptoen er digg.

Lenke til kommentar

syns at du driver å krangler hver gang du skriver dennis88, greit at du liker mac, men for det. vi andre har våre meninger om det, så la oss si vår mening istedetfor at du skal bli forbanna. og hvis mac hadde vært så bra som du hele tida sier, så hvorfor er det da flere folk som har pc enn mac??

det er sikkert fordi folk ikke liker mac. aksepter det. syns du burde skjerpe deg og heller komme til saken som egentlig er her. start heller en annen diskusjon.

zepto er jo så å si det samme som whitebox, bare annet navn.

tilbake til topic, syns ikke at elitegroup maskiner er så bra. du kan jo kanskje sjekke bruktmarkedet da, har sett en del gode maskiner der. på qxl og sånt. kan gjøre et kupp hvis du er heldig.

ellers syns jeg at acer og fs er gode maskiner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Er enig med deg om Elitegroup.

Jeg liker Zepto maskinen fordi den er liten (14.1" og 2.5 kg) og pen å se på. Det koster bare en hundrings å oppgradere fra 30 til 40 gb. Den er kanskje ikke den billigste i forhold til spesifikasjonene, men jeg tror den er såpass bra sammensatt at det er verdt det.

Liker ikke FS.

Lenke til kommentar
Jeg kommer med forslag til pc for jeg tror trådstarter vil være mye mer fornøyd med en pc. Hvis dere mac-brukere lar oss være i fred, skal vi la dere være i fred.

Jeg sitter på en eMac med OS x, hvilken versjon det er vet jeg ikke. Vi bruker mac på media og det er helt greit. Selv om de krasjer hele tiden hadde pc krasjet enda mer (om mulig), men det er kun fordi mac tåler mer tukling (av det unødvendige) slaget enn pc.

Jeg argumenterer selvfølgelig for pc fordi jeg mener det er best.

For å ikke komme helt off-topic synes jeg zeptoen er digg.

Får jeg spørre hvor mye ram og mhz det er på den?

Jeg tipper det er 128mb ram på den, siden det er en emac og det er rett og slett for lite.

dessuten har det mye å si om du har feks. osx 10.1.x eller 10.2.x, og nå som panther kommer vil alt bli enda mer stabilt, og ytelsen vil øke med 30%.

Hvis det krasjer hele tiden er det rett og slett noe alvorlig galt med den, siden det skal skje svært sjelden om ikke aldri, og powerbook'en jeg har hatt siden 1 oktober har ikke klikket en eneste gang.

Lenke til kommentar

Litt off-topic: Jeg synes du gjør litt skam av oss Mac-brukere dennis88. Jeg har en 900 Mhz iBook (siste modell) med 12.1" skjerm og 640 MB RAM og jeg -kunne ikke vært mer fornøyd-. Mac er enkelt, stabilt, ufattelig kraftig med UNIX i bunn, og det er Mac. Ganske enkelt og greit.

Jeg tror du skal legge ned krigsflaggene rett og slett fordi mange som ikke har brukt Mac ikke forstår hvor vidunderlig det er, og det er derfor vanskelig for dem å sette seg inn i din situasjon. Jeg har selv vært der.

Det er dog tydelig at lillebroren til threadstarter tenker PC, og det skal man selvsagt få lov til. :)

PS! Til deg som gjorde det: det å sammenligne rå Mhz mellom en 900 Mhz G3 PPC-prosessor og en 1.x Intel Celeron-M (som man får til den prisen) er jo helt dødfødt - alle (og da mener jeg ALLE) som vet litt om prosessorarkitektur vet at Mhz ikke betyr diddly-squat (se på AMD vs Intel f.eks.), så det blir helt feil vei å gå.

Så var det sagt. :)

..og forresten; det å påstå at Panther vil gi en (garatert, slik du formulerer det) ytelsesforbedring på 30% (uavhengig av maskinvare, igjen; slik du formulerer det) er vel å ta i litt. :) Ja, det vil bidra til raskere og mer stabile Mac-maskiner, men vær nå saklig i tallene dine.

Lenke til kommentar
Litt off-topic: Jeg synes du gjør litt skam av oss Mac-brukere dennis88. Jeg har en 900 Mhz iBook (siste modell) med 12.1" skjerm og 640 MB RAM og jeg -kunne ikke vært mer fornøyd-. Mac er enkelt, stabilt, ufattelig kraftig med UNIX i bunn, og det er Mac. Ganske enkelt og greit.

Jeg tror du skal legge ned krigsflaggene rett og slett fordi mange som ikke har brukt Mac ikke forstår hvor vidunderlig det er, og det er derfor vanskelig for dem å sette seg inn i din situasjon. Jeg har selv vært der.

Det er dog tydelig at lillebroren til threadstarter tenker PC, og det skal man selvsagt få lov til. :)

PS! Til deg som gjorde det: det å sammenligne rå Mhz mellom en 900 Mhz G3 PPC-prosessor og en 1.x Intel Celeron-M (som man får til den prisen) er jo helt dødfødt - alle (og da mener jeg ALLE) som vet litt om prosessorarkitektur vet at Mhz ikke betyr diddly-squat (se på AMD vs Intel f.eks.), så det blir helt feil vei å gå.

Så var det sagt. :)

..og forresten; det å påstå at Panther vil gi en (garatert, slik du formulerer det) ytelsesforbedring på 30% (uavhengig av maskinvare, igjen; slik du formulerer det) er vel å ta i litt. :) Ja, det vil bidra til raskere og mer stabile Mac-maskiner, men vær nå saklig i tallene dine.

Ifølge benchmarks så vil veldig mye øke med rundt 30% og noe faktisk over det!

Det finnes jo en hel masse beta-testere, og de har sammenlignet med 10.2.

Feks. var det en som fikk 37 score i en unreal flyby citadel test, og etter at han innstalerte en beta versjon av panther fikk han 55 i score, og det er faktisk over 30% økning. (!)

Alt er rett og slett mye raskere i panther.

Jeg sier ikke at absolutt alt vil øke med 30%, men alt vil gå raskere, og mye vil gå 30% raskere eller mer.

Ikke minst vil de nye G5'ene bli mye bedre optimalisert, og panther vil gi enda bedre støtte for dual prossessorer.

Hvis det er meg du snakker til om å sammenligne prossessorer, så er jeg fullt klar over at ikke mhz betyr alt.

Feks. en G4 er mye kraftigere enn en pentium-4, mens en G3 er omtrent lik, kanskje en smule raskere, og med panther vil den jo bli enda raskere igjen.

Operativsystemet har jo også en veldig stor innvirkning på hvordan prossessorene blir optimalisert, og hvis optimaliseringene er gode vil derfor prossessoren yte bedre.

Lenke til kommentar
Synest dette går over alle Mac-grenser. Du har foreslått Mac 10 ganger nå, enten kom med andre forslag eller kom med noe konstruktivt. Det hjelper trådstarter lite å få 10 tråder om 1 maskin.

Det var i hovedsak en diskusjon med et par andre i tråden her, men ja, det ble litt mange poster. :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg skal ikke ta alle under en kam, men det burde finnes en inquisition til mac-brukere.

Jeg tror den øverste HP/Compaq linken og Zepto maskinen er gode alternativer. HP maskinen har ikke integrert grafikkort heller. Jeg liker 14" maskiner og da er jo den andre HP maskinen noe å se på, den er jo pen og portabel.

Over 10 000,- lønner det seg å gå opp et par tusen i pris (om man ikke er ute etter å bruke minst mulig), for spesifikasjonene økes grovt over 12 000,-.

Man kan jo også se brukt.

Denne var rå(!)

Asus

Her er hva man skal ha for å virkelig være konge på haugen :p

Skal du kjøpe brukt må du være kjapp.

Lenke til kommentar
Feks. var det en som fikk 37 score i en unreal flyby citadel test, og etter at han innstalerte en beta versjon av panther fikk han 55 i score, og det er faktisk over 30% økning. (!)

Hmm. Hvis det ble en så stor økning ved å innstallere et nytt os, så tør jeg nesten påstå at det gamle OSet var ganske sugent... (Med det mener jeg ikke at panther er dårlig)

Lenke til kommentar

Hmm. Hvis det ble en så stor økning ved å innstallere et nytt os, så tør jeg nesten påstå at det gamle OSet var ganske sugent... (Med det mener jeg ikke at panther er dårlig)

Jeg skal ikke blande meg for mye inn i Mac Vs PC diskusjonen, men bare kommentere litt og gi en anbefaling til trådstarter. For det første så kjører Apple en helt annen linje enn Microsoft når det gjelder operativsystem siden de har meget god kontroll over hvilken maskinvare. Denne linjen fører til at nye OSX versjoner faktisk blir raskere på eldre maskinvare for hver oppdatering, og her går Panther (10.3) et langt steg fremover. Min 3 år gamle iBook (den første modellen av den nye typen, 500mhz 192MB ram etc) har aldri vært så rask som etter panther ble installert, selv med mange nye funksjoner. Og den fungerte flott før også ;) Det er verd å ta med seg slikt når man skal kjøpe ny maskin, for bruksverdien av maskinen etter 6mnd, 1år, 2år osv er viktig for veldig mange som ikke orker eller vil skifte ut maskinen hvert år. Og når en 3 år gammel low-end mac kjører de nyeste operativsystemene smooth som aldri før, så øker dette bruksverdien dramatisk!

Nok om det, så til anbefalingen til trådstarter:

Jeg ville som noen ovenfor anbefaler, sett på en pent brukt maskin. Her kan du spare tusenlapper for en maskin som er så godd som ny. Selv kjøpte jeg en Apple 12" powerbook spekket med diig som omtrent var ubrukt og 5mnd gammel for 11 000,-. Og selv jeg som er gammel pc-fanatiker måtte krype til korset og faktisk innrømme at Apple har en helt annen kvalitetsstandard enn de fleste pc-leverandører. Tror at en av grunnene til at mac enda er et nisje marked ligger i at Apple kjører kvalitet fremfor kvantitet, Steve Jobs har sagt i intervjuer tidligere at hans mål ikke er å bli størst, men være ledende i kvalitet og utvikling. Og her har han lykkes særdeles godt, følelsen av kvalitet er så overhengende i powerbooken min, at jeg aldri vil gi slipp på den :)

Så hvis du vil ha kvalitetsvare som varer lenge og gir deg en glimrende løsning på alt bortsett fra spill der ikke alle utviklerer leverer mac utgaver samtidig med pc-utgavene, så kjøp deg en pent brukt powerbook/iBook. Selv ville jeg prøvd å få tak i en brukt powerbook fremfor ny iBook siden powerbooken nok er verd prisforskjellen på 1-2000 med dvd/cd-rw, bluetooth, 54Mbit WLAN m/antenne i skjermen etc.

Skal du spille cs på lappisen, så kjøp pc! Men vær klar over at det finnes likeverdige programmer tilmac for alle pc programmer jeg har kommet over til nå, faktisk på noen fronter enda mer/bedre.

Lykke til!

Mvh

Sindre Hellevik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...