Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nevrologi utredning

Anbefalte innlegg

Jeg lurer først og fremst på hvilke nevrologikunnskaper fastlegene har. Så lurer jeg på hva en fastlege som står oppført med:

Spesialisering:

• Allmennmedisin
  • Nevrologi

Hva kan man forvente av den overnevnte typen fastlege. Han kan vel umulig være fullt ut nevrologiutdannet som tar ca. 5 år. Har forsøkt google litt, men kommer til kort med søkeord som Videreutdanning, Tilleggsutdanning og Fordypning.

Jeg ønsker å få greie på hvor heftige nevrologikunnskaper en fastlege med denne fordypningen besitter. Først og fremst hvor lang tilleggsutdanning han har målt i år i forhold til de 5 år med full nevrologiutdanning.

Forsøkte ringe legeforeningen for å finne svar. Men de på sentralbordet der er helt ræva spør du meg. Første gang sa de ring tilbake etter kl 12:15, og så neste gang la de bare på. Arrogant drittorganisasjon.

Det er i forbindelse med fastlegebytte jeg står her og grunner. Selvfølgelig er det hyggelig at en fastlege har slik kompetanse innen nevrologi, men det jeg lurer på er om jeg egentlig har noe å hente på å velge ham sett i forhold til en annen fastlege som kan henvise meg.

For eksempel tenker jeg at kanskje han raskt får avdekket at jeg ikke feiler det ene eller det andre, men på den andre siden lurer uroen om at han kanskje ikke er kompetent nok til å se det en nevrolog evt. ser. Kanskje hel irrasjonelle tanker fra meg dette.

Tenker spesiellt i forhold til en asbergersdiagnose :)

Anonymous poster hash: ea752...d05
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg det er viktig å ha en fastlege som viser engasjement i sitt fag, imøtekommende og som gjør en god innsats for å avdekke problemer som kan være vanskelig å finne svar på. Legen skal lytte, ta til seg det du sier, og når du går fra legekontoret så skal du gjerne føle du har fått svar på problemet ditt, eller at du vet det er gjort en innsats for å finne svaret.

En meget engasjert lege, uten noe spesiell tilleggsutdannelse kan være vel så nyttig som en lege med flere tillegsutdannelser, fordi legen da gjør de undersøkelser h*n kan, og hvis h*n da ikke får konkrete svar på dine plager etter flere tester (som ikke gir noen helt klare indikasjoner), så vil du bli sendt videre til spesialist innenfor det fagområdet det dreier seg om, til spesialister som jobber med akkurat dette hver dag, istedet for å kanskje få noen medikamenter som kanskje kan dempe symptomene.

Poenget er, spesialisering eller ikke; jeg ville møtt legen før jeg gjør meg opp en mening om hvor flink h*n er, dog, leger med slik spesialisering er jo gjerne et godt tegn :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

En lege som er spesialist innen et fagområde har den samme praksisen etter turnustiden som en annen. Men en nevrolog (som de kalles etter endt spesialisering) som jobber i spesialisthelsetjenesten vil driver med kun dette på et sykehus stort sett (noe forskjell på mindre sykehus hvor større fleksibilitet kreves + evt legevakt).

Spesialisering er ikke 5 år på skolebenken altså, det er å jobbe på en nevrologisk avdeling den tiden. Mulig de må ha flere eksamener, det må du i så fall sjekke opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...