onsdag Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Jeg skal skifte harddisk i min pc fra 2000. Har gått til innkjøp av ny harddisk (Maxtor 40GB), men er litt i beit for framgangsmåte. Den "gamle" disken krasjet for ikke lenge siden, men det er fortsatt litt liv i den. Målsetningen er å gjøre den nye disken til hoveddisk, og den gamle til D: for om mulig å kunne overføre noen av filene. Jeg har en Packard Bell m/Windows 98 og 535 Mhz. Jeg ville sette stor pris på råd om hvordan jeg går fram for å få dette til. Hilsen onsdag Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Ta ut den gamle disken og sett inn den nye. Boot Win98 startup floppy og kjør et program som heter fdisk. Guide her: http://www.windows.no/art.php?artikkelid=1906 Du burde dele disken i 2 partisjoner, f.eks C = 10GB og D = resten. Husk å sette C: aktiv. Deretter starter du installering av Win98. Når det er ferdig kan du koble til den gamle disken, enten som slave eller på den andre IDE kabelen. Du må da regne med at den blir D: og den nye disken blir C: og E:. Lenke til kommentar
onsdag Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2003 Takker og bukker, Hårek! Jeg kan nok litt for lite til å skjønne alt du sier her, men jeg tar en ting om gangen. Hva er forresten hensikten med å partisjonere? Hilsen onsdag Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Se for deg disken som et stykke land. Partisjonere er å dele opp i landstykker med gjerde rundt. Formattere er å pløye, lage fårer som du kan ha "ting" i. (Naboene skjønner denne framstillingen, men så er de bønder, stort sett) Hjalp det? Edit: skrekk og gru, hadde skrevet "for" med å. :oops: Lenke til kommentar
god_online Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Fordelen med å partisjonere er bl.a. at hvis du pga. at Win98 totalhavarerer (noe som er høyst sannsynlig), vil du etter en formattering fremdeles ha dine data intakt på den partisjonen du (forhåpentligvis) legger lagret arbeid/musikk/video osv... Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Se får deg disken som et stykke land.Partisjonere er å dele opp i landstykker med gjerde rundt. Formattere er å pløye, lage fårer som du kan ha "ting" i. (Naboene skjønner denne framstillingen, men så er de bønder, stort sett) Hjalp det? Bra beskrivelse Lenke til kommentar
onsdag Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2003 Se får deg disken som et stykke land.Partisjonere er å dele opp i landstykker med gjerde rundt. Formattere er å pløye, lage fårer som du kan ha "ting" i. (Naboene skjønner denne framstillingen, men så er de bønder, stort sett) Hjalp det? Ja dette er veldig beskrivende. Men vil det si at man bruker bare en partisjon til lagring av data? Får de forskjellige partisjonene hvert sitt bruksområde? onsdag Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Når du partisjonerer i f.eks tre partisjoner kan du bruke hver partisjon til hva du vil - en fordel er at du kan ha en partisjon som du kjører KUN operativsystem på - i tilfelle at maskina crasher og du må formatere trenger du kun å formatere OS-partisjonen (c:) og dermed mister du ikke alle andre data. De resterende partisjonene kan du bruke til hva du vil. Et forslag er jo å bruka en partisjon til spill, en til programmer, en til musikk osv. Man må bare vurdere selv hva man trenger, Husk bare at MANGE partisjoner skjeldent lønner seg. 2-3 er nok på en 120GB hardisk Lenke til kommentar
onsdag Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Takk for gode råd, alle. Jeg skjønner hensikten med å partisjonere, men dersom maskinen krasjer, vil ikke dette omfatte HELE maskinen inkludert HELE disken? Får ikke helt tak i dette. Hva er Windows "rolle" her? onsdag Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Krasj er forsåvidt et begrep som dekker mye rart, ofte er det bare å starte opp igjen og alt er OK. Men nå snakker vi om noe som skjer med Windows - f.eks installasjon av et spill har gått galt, Windows vil ikke starte. Du kommer ikke inn på PC'en. Og selv om du kommer inn, så aner du ikke hva du skal gjøre for å rette feilen. Windows består av tusenvis av filer som ligger på c:Windows. Den metoden mange velger for å komme i gang igjen er da å formatere, dvs stryke ut alt det gamle og legge Windows inn på nytt. Hvis du har bare en partisjon så betyr det at alt du har forsvinner. Synd hvis du har masse bilder og musikkfiler du vil ta vare på. Hvis du derimot har 2 partisjoner så legger du alt du vil ta vare på på D: Disse filene vil ikke bli påvirket av at du formaterer C: Lenke til kommentar
lars35 Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Heisan Onsdag. For å få din nye harddisk til å fungere må du gjøre følgende: 1: Sette den gammle HardDisken til Slave. Bak på HardDisken (Heretter HD) der datakabelen monteres er det noen små plast kontakter som kan trekkes ut. På toppen av HD vil det stå hvilken posisjon (kontakt) denne skal stå i for å oppføre seg som en slave. 2: Sette den nye HD som Master. Gjør som jeg forklarte over men sett den nye som Master. 3: Sett Master på den ytterste kontakten på datakabelen (Flatkabel) og Slaven på neste. Her finner du JUMPER konfigurasjon for Maxtor Harddisken din: http://www.maxtor.com/en/support/products/...all_3/index.htm Velg nedtrekksboksen bak [Technical Specifications] og klikk på Jumper settings. 4: Hvis din Windows98 CD kan Bootes: Hvis din Windows98 CD kan "Bootes" (Bare å prøve) så legg den i CD spilleren - Start maskinen på nytt og gå inn i bios (Se manualen til maskinen) og sett første bootdisk til CD-ROM og andre til HD. Lagre innstillingene og start på nytt. Du vil nå komme inn i installasjonsprogrammet for Windows. (Partisjonering blir du tas også i denne prosessen ... Uten å rote med Fdisk...) 4b: Når Windows er ferdig innstalert kan du gå inn i Bios igjen og sette første boot tilbake til HD. (ikke nødvendig da maskinen går videre til neste av seg selv men pass på å ta ut CD'n når du er ferdig med installasjonen) 5: Hvis du må bruke oppstartsdiskett. Sett oppstartsdisketten inn og legg Windows98 CD'n i CD spilleren. Start maskinen på nytt og velg (med piltastene) "Start maskinen med CD-Rom". 5b: Med overstående løsning blir det mye knoting og med din datakunnskap kan dette ta tid. Ikke vær utolmodig da gir du fort opp... Dette er enkelt.. 5c: Når maskinen har startet opp på nytt vil det stå A: på skjermen. Du skal nå finne CD-Rom'en og har den antagelig på D: eller E: . skriv inn D: eller E: og trykk enter. skriv deretter install og trykk enter. Dette vil ta deg til innstallasjonen av Windows. OBS. :-? .OBS Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å få en datakyndig "venn" til å hjelpe deg med denne prosessen hvis du kjenner noen. Grunnen er at denne opprasjonen vil medføre unødvendig mye knoting for deg. Med en som "kan det" ved sin side lærer man fort hvordan man gjør det og tro meg det er er enklet!! Det er mulig jeg har glemt noen detaljer men jeg antar folk sier ifra med innlegg her.... Lenke til kommentar
onsdag Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 5b: Med overstående løsning blir det mye knoting og med din datakunnskap kan dette ta tid. Ikke vær utolmodig da gir du fort opp... Dette er enkelt.. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å få en datakyndig "venn" til å hjelpe deg med denne prosessen hvis du kjenner noen. Grunnen er at denne opprasjonen vil medføre unødvendig mye knoting for deg. Med en som "kan det" ved sin side lærer man fort hvordan man gjør det og tro meg det er er enklet!! Du er inne på noe der, det er nok så som så med den grunnleggende datakunnskapen. Men jeg har ganske bra med tålmodighet, og som regel klarer jeg å finne ut av ting. Skulle helt klart gjerne hatt noen til å hjelpe meg med det, men alternativet er da å levere maskinen til et verksted, og da lærer jeg jo ingenting. Her på forumet lærer jeg mye. onsdag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå