Gå til innhold

Asus G73S merkelig oppførsel


Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar maskin av typen Asus G73S. Denne har jeg hatt i 3 år, kjøpt ny hos komplett januar 2011.

Maskinen har fungert greit og vært bokstavelig talt lydløs. Ved spilling og hard bruk har den selvfølgelig støyet mye. Men nå har jeg ikke brukt maskinen til spilling de siste årene.

Jeg har nå vært mye plaget med at viftene går på fult. Bare ved å ha chrome åpen og kanskje spotify går viftene på fult. Det bråker helt forferdelig.

Jeg uansett funnet en løsning på dette problemet, det er å skifte fra "high performance" til "battery saving". Jeg har maskinen tilkoblet strømnettet hele tiden. Jeg bruker den som stasjonær. Når jeg skifter til battery saving vil den roe seg litt etterhvert.

Hva kommer dette av? Jeg har brukt high performance hele tiden før uten atat viftene gikk for fult.

 

I dag opplevde jeg noe rart igjen. Jeg hadde startet maskinen og hadde kun chrome åpen. Hadde lest noen nettaviser. Plutselig skrur maskinen seg av helt uten videre. Dvs Windows asluttet ikke. Maskinen skrudde seg bare av.

Maskinen var helt livløs. Det var ingen lys og på knappen funket ikke. Jeg prøvde og åpne luken under og ta ut batteriet. Satt det inn igjen og maskinen startet. Hva i all verden skjedde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viftene reguleres vanligvis etter varme, så når du setter den på battery saving så vil den bruke mindre strøm og lage mindre varme. Hvis pcen blir for varm, så vil den slå seg av. Du kan åpne og se om viften er full av støv, og er den det så forklarer det mye.

Lenke til kommentar

3 år sier veldig mye i denne tilfelle om du ikke har rengjort den. Det er ikke akkurat viftene som er problemet men kjøle ribben hvor viften skal blåse luft gjennom og ut som er blitt tett. Det med denne modellen er at du må skru heile pcen fra for å rense støvet vekk.

Lenke til kommentar

Alle Asus sine bærbare spillmaskiner har den idiotiske løsningen med og måtte demontere hele maskinen for og rengjøre den. Skal du rengjøre viftene demonterer du bare 1/2 maskinen. Skal du rengjøre kjøleribben for cpu og gpu må du demontere hele maskinen. Totalt idioti. Bruker du maskinen mye er det garantert att du må rengjøre ofte. Dette har vært typisk for Asus lenge.(Demontere maskinen opptil 2 ganger i året) :-(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...