Gå til innhold

Anisotropisk Filtering. Noen som kan forklare hva det gjør?

Lex-Icon

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et GeForce 4 Ti4600 for snart et år siden. Når jeg spiller har jeg aldri slått på anisotropisk filtering rett og slett fordi jeg ikke klarer å merke noen forskjell. Det siste halvåret har det vel vært mye snakk om bildekvalitet osv. Man ser da tester med og uten anisotropisk filtering.

Jeg lurer på om noen kan forklare meg hva denne "filtreringen" gjør og/eller hvordan det bør se ut? Og i tillegg om det faktisk ER liten forskjell med AF på, eller om det bare er mine øyne som er anti-anisotrope, heh.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror anandtech hadde en fin sammenlikning mellom 9800PRO sitt AF, og GF FX 5900 ULTRA sitt AF. Seek and thou shall find!

Det handler om bildekvalitet ja..

Orker ikke grave opp linken kl. 1 om natta.. skal legge meg nå, men bump etter 20 minutter fører til stening av post.

Moderator: Hvis ikke denne blir stengt, så krever jeg denne tråden åpnet. (den ble stengt pga. bump etter en uke).

Lenke til kommentar

Beklager. Vil aldri skje igjen. Hadde ikke lest retningslinjene godt nok til å vite forskjell mellom bump og spam (nå vet jeg det).

Jeg tenker mer på AF i forhold til ikke-AF. Hva er forskjellen der? Ikke mellom skjermkort men på samme kortet. og hva gjør det med bildet?

Lenke til kommentar

Etter et søk på google ville du visst at:

"Anisotropic filtering (AF) is a feature of some video cards that sharpens the details of the fading-away part of a 3D object that recedes into the distance. Think of the text in the titles at the beginning of the Star Wars movies that is presented in large letters and then scrolls back into the distance. As it scrolls off, it becomes fuzzy and hard to read. In a 3D image, you may want a comparable effect to retain the sharpness of an object as it recedes; anisotropic filtering does this. (Isotropic describes objects or image elements with vectors of equal value along different axes, such as squares and cubes. Anisotropic describes objects whose vectors are unequal, such as trapezoids and parallelograms.)

Since anisotropic filtering requires intense processing as image frames are presented to the display, it may affect performance. A user may want to weigh the perceived improvement in visual quality against the effect on performance."

-

Eksempel

Lenke til kommentar

Synes THG hadde dårlig eksempler på anisotropic filter.

Hvis du har spilt cs med gl_texturemode "linear_mipmap_nearest" istedenfor "linear_mipmap_linear" så vet du hva dette er..

Ta bakken på de_dust f.eks.. tenk deg at du er CT og løper fra spawn mot tunellen.. på bakken rett forran deg ser du detaljert tekstur, mens ca. 5 meter lenger bort er det litt utydligere, og enda 10 meter lenger bort er teksturen på bakken nesten ikke synlig.. mellom hver av disse "sektorene" er det et merkbart skille hvis du spiller uten anisotropic filter.

Lenke til kommentar
Hva er bump??

Ps!! Jeg KREVER en pizza fra peppes.

Hvis du ikke har lest rettningslinjene skulle du ikke ha postet på forumet her...

Når det er sagt så kan jeg faktisk kreve at en tråd blir un-locked etter denne seansen.

Det er forskell på en ukes bump, og 20 minutters bump.. Attpå til var en ukers bumben i forumets off-topic avdelig, noe som bør tilsi _litt_ friere tøyler enn den generelle delen.

Lenke til kommentar
Denne tråden var ikke om å finne de beste eksemplene, var den vel? Den linken forklarer akkurat det anisotropisk filtering gjør, uten noe ekstra mas. Er ikke alle som snakker CS-språk like bra.

Jeg klaget ikke på din post, gjorde jeg vel?

Jeg sa bare at de screenshottene som THG hadde lagt ut ikke viste på en god nok måte hva AF var..

Det er jo nettopp det karen er ute etter å vite. Hva forskjellen med og uten AF er.

Lenke til kommentar
wizkid Skrevet: 14 Okt 2003 01:01 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Etter et søk på google ville du visst at:

Tja, har lest litt om det, men har aldri klart å se det selv, kanskje fordi jeg ikke har forstått hvor jeg skal se. Takk likevel.

Strupstad Skrevet: 14 Okt 2003 01:07 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Synes THG hadde dårlig eksempler på anisotropic filter.

Hvis du har spilt cs med gl_texturemode "linear_mipmap_nearest" istedenfor "linear_mipmap_linear" så vet du hva dette er..

Ja nå skjønner jeg hva det er snakk om. Selv om det er noen år siden jeg sluttet å spille cs, så husker jeg de skillene. Takk Strupstad. Men jeg må innrømme at det er ikke bare blåbær å legge merke til forskjellene.

Lenke til kommentar

Strupstad, jeg har lest gjennom retningslinjene selv. Men jeg innrømmer at ved bumping delen at jeg scrollet litt fortere ned fordi jeg trodde det hadde noe med spam å gjøre direkte. Når du nevnte det i denne tråden, måtte jeg gå tilbake å se grundig hva det virkelig var, og da har jeg lært noe nytt idag.

Lenke til kommentar
Hva er bump??

Ps!! Jeg KREVER en pizza fra peppes.

Hvis du ikke har lest rettningslinjene skulle du ikke ha postet på forumet her...

Når det er sagt så kan jeg faktisk kreve at en tråd blir un-locked etter denne seansen.

Det er forskell på en ukes bump, og 20 minutters bump.. Attpå til var en ukers bumben i forumets off-topic avdelig, noe som bør tilsi _litt_ friere tøyler enn den generelle delen.

Jeg leser ikke rettningslinjer. Jeg går utifra at de baserer seg på sunn og normal folkeskikk, og at voksne har laget dem. Hvis det finnes dusteregler som ikke baserer seg på det, så gir jeg blaffen i om de gjør at jeg blir sparket ut, da er jeg ikke interessert i å skrive inn her uansett.

Egil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...