Cthulhu Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Intel slipper ulåst budsjettmodell.Jubileums-Pentium er en gave til overklokkere Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Får håpe de klokker helt rått på kulde da, 500 kr er jo greit å svi av 2 Lenke til kommentar
Randominated Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Må være en ny high-end cpu på vei på markedet, har ikke hørt om Core 17 fra Intel ennå /tyrkleifpirk Men helt ærlig, hvis denne cpuen kommer med varmespreder ordnet skikkelig a la Devil's Canyon kan det være potensiale for ganse så høye frekvenser - Intel har hatt gode resultater med billig-cpuer som klokker helt latterlig i tidligere generasjoner (Sandy Bridge om jeg ikke tar helt feil) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Det er vel rimelig lite sannsynlig at de har brukt kvalitets-TIM på så low-end prosessorer? Når selv middelklassen deres jevnt over har dårlig TIM. Det er jo ikke fordi de ikke vet bedre, men fordi de ønsker å skille toppklassen (2011), og at det bare er de som Intel ønsker å brukes av tyngre overklokkere. Men fordelen med at det er snakk om Pentium, er jo at selv "Ola overklokker" tør å delidde den. Ikke trenger man en IHS når vi snakker om så billig skrap. Får håpe de klokker helt rått på kulde da, 500 kr er jo greit å svi av Jepp! Nå får vi endelig se hvor stort potensiale disse brikkene eeegentlig har. Er sikkert en grunn til at Intel nekter å overklokke disse, da de sikkert er så gode at det hadde ødelagt for mange modeller oppover. Endret 23. mai 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Eneste denne cpuen kan brukes til er overklokking. Snakk om bruk og kast 2 kjerner i dag er kleint, selv om det eventuelt skulle klare 6ghz på vann Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Får håpe de klokker helt rått på kulde da, 500 kr er jo greit å svi av Cpu kr 500.Ln2 per time 500 1000 kr for en time morro 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Eneste denne cpuen kan brukes til er overklokking. Snakk om bruk og kast 2 kjerner i dag er kleint, selv om det eventuelt skulle klare 6ghz på vann Det er litt kleint, men så har man de luringene som uansett bare aktiverer en kjerne når de klokker med eksotisk kjøling uansett, f.eks LN2 på eventer som TG. Endret 23. mai 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Får håpe de klokker helt rått på kulde da, 500 kr er jo greit å svi av Cpu kr 500.Ln2 per time 500 1000 kr for en time morro Hvem sier at LN2 koster penger? Eneste denne cpuen kan brukes til er overklokking. Snakk om bruk og kast 2 kjerner i dag er kleint, selv om det eventuelt skulle klare 6ghz på vann Det er litt kleint, men så har man de luringene som uansett bare aktiverer en kjerne når de klokker med eksotisk kjøling uansett, f.eks LN2 på eventer som TG. Amatører på TG?? Endret 23. mai 2014 av Minhund Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Kommer den i boksen over? I så tilfelle kjøper jeg en til å ha i glasskapet på kontoret Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Får håpe de klokker helt rått på kulde da, 500 kr er jo greit å svi av Cpu kr 500.Ln2 per time 500 1000 kr for en time morro Man bør vel kanskje også ha ett hovedkort som hvis man er skikkelig uheldig kan gå med. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Problemet er at billige hk ikke har overklokkingsmuligheter. Og de billigste som støtter det har gjerne ikke en strømforsyningskrets som tåler voldsom OC. For ikke å snakke om få/dårlig funksjonalitet. Og vips er du i den dyre skalaen. ^^ Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Problemet er at billige hk ikke har overklokkingsmuligheter. Og de billigste som støtter det har gjerne ikke en strømforsyningskrets som tåler voldsom OC. For ikke å snakke om få/dårlig funksjonalitet. Og vips er du i den dyre skalaen. ^^ Her kan du få noen spekulasjoner: z97 - z87 hovedkort = 7-800.- Pentium G3258 = 500.- integrert skjermkort får man også. Overklokket vil dette konkurrere med AMD systemer til høyere pris, til og med i f.eks Handbrake. Det blir spennende å se. Til 500 tror jeg den blir uslåelig i sin prisklasse. Og kundene kan senere oppgradere innen intel, for AMD er jo oppgradering mindre aktuelt. Noe som ikke er et argument for alle selvsagt. Pentiumen trenger nok ikke like mye strøm og flotte VRMs som 4-6-8 kjernere, så relativt rimelige hovedkort bør kunne brukes. Kanskje G3258 er den berømte spikeren i kista ? Den vil vel neppe flå skinnet av pølsa, men bør kunne konkurrere sterkt i sin prisklasse. Se hvordan G3220 yter. Jeg tror den vil selge som hakka møkk, det er nok et stort marked for dette, og mange er også nysgjerrig og kjøper bare for det er billig og gøy. :-) Lenke til kommentar
G Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Kjæææære artikkelskribent, @Cthulhu: Ærverdig og ærverdig. Da har du ihvertfall ikke fått oppleve FDIV-bug, eller så må du ha fortrengt det om du skulle ha opplevd det. Det var ramaskrik på Usenet (News-protokoll) den gang, noe som gjorde at Intel ga etter for presset. Folk begynte å tvile på Intel Pentium, og om den kunne gjøre skade på kritiske steder som sykehus og liknende. Derfor ble de berørte CPU'ene tilbydt å byttes inn med en ny som var fri for FDIV-buggen. Man må tilbake til årstallet 1994 og litt framover for å finne igjen denne gamle hendelsen. Det var i 1994 jeg fikk min første PC, og den ble levert med en CPU som hadde FDIV-buggen. Jeg takket ja uten at jeg egentlig hadde det store behovet for å bytte den. Pentium med råe 60 Mhz klokkefrekvens. JA dere leste riktig. Den CPU'en som hadde 66 Mhz var betydelig dyrere. Og etterhvert så begynte det å dukke opp noen raskere klokkefrekvenser som bokstavelig talt var noen råskinn i forhold. Jeg ga meg i Pentium-løpet etter kjøp av en 133 Mhz variant. Så var det over på AMD Duron 600 Mhz før jeg byttet over på Athlon 2000 Mhz, også rundet vi en litt mer moderne æra med skikkelig, vi snakker om skikkelig kappløp mellom blodige konkurrenter. Historien sier oss jo at Intel vant kappløpet til slutt. Finanskrisetider har gjort sine innhogg også videre. Når jeg fikk byttet min 60 Mhz så var det kun en 60 Mhz jeg fikk som innbytte, så kjipe var de. Men, jeg forventet jo ingen oppgradering heller, så.. AMD kunne like gjerne ha vært seiersherrre, ikke glem det. Business er en viss porsjon smarte hoder og gode strategier, og en aldri så liten porsjon tilfeldigheter. On December 20, 1994, Intel offered to replace all flawed Pentium processors on the basis of request, in response to mounting public pressure.[5] Although it turned out that only a small fraction of Pentium owners bothered to get their chips replaced, the financial impact on the company was significant. On January 17, 1995, Intel announced a pre-tax charge of $475 million against earnings, ostensibly the total cost associated with replacement of the flawed processors.[2] Some of the defective chips were later turned into key rings by Intel. Ihvertfall fikk Intel svi litt, og forhåpentligvis så gjorde det nok sitt til at de siden kan ha vært litt mer selvkritiske før de slipper et produkt til markedet. Buggen var hardkodet, og kunne følgelig ikke korriges for med noen som helst firmware-oppdateringer Til info: http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_FDIV_bug Endret 23. mai 2014 av G Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Problemet er at billige hk ikke har overklokkingsmuligheter. Og de billigste som støtter det har gjerne ikke en strømforsyningskrets som tåler voldsom OC. For ikke å snakke om få/dårlig funksjonalitet. Og vips er du i den dyre skalaen. ^^ Her kan du få noen spekulasjoner:z97 - z87 hovedkort = 7-800.- Pentium G3258 = 500.- integrert skjermkort får man også. Overklokket vil dette konkurrere med AMD systemer til høyere pris, til og med i f.eks Handbrake. Det blir spennende å se. Til 500 tror jeg den blir uslåelig i sin prisklasse. Og kundene kan senere oppgradere innen intel, for AMD er jo oppgradering mindre aktuelt. Noe som ikke er et argument for alle selvsagt. Pentiumen trenger nok ikke like mye strøm og flotte VRMs som 4-6-8 kjernere, så relativt rimelige hovedkort bør kunne brukes. Kanskje G3258 er den berømte spikeren i kista ? Den vil vel neppe flå skinnet av pølsa, men bør kunne konkurrere sterkt i sin prisklasse. Se hvordan G3220 yter. Jeg tror den vil selge som hakka møkk, det er nok et stort marked for dette, og mange er også nysgjerrig og kjøper bare for det er billig og gøy. :-) Vi snakker vel om LN2 (siden vi snakker å ødelegge CPU og HK, og strømtrekket blir nok rimelig høyt uansett. ^^ Færre kjerner og lavere strømforbruk betyr bare enda høyere spenningsøkning i min bok. :-D Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Se der ja. Foreløpig litt skuffende OC (3,2GHz-> 4,45 GHz) Selv med 3930k så lot det seg gjøre å komme opp i 3,2->4,8 GHz på vann. Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 (endret) Se der ja. Foreløpig litt skuffende OC (3,2GHz-> 4,45 GHz) Selv med 3930k så lot det seg gjøre å komme opp i 3,2->4,8 GHz på vann. http://www.jagatreview.com/2014/06/hands-on-review-pentium-g3258-anniversary-edition-murah-dan-overclockable/3/ edit: 4 ghz på standard volt ga +5 grader C Endret 6. juni 2014 av Karamell Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Dette er desverre ikkje imponerende i det hele tatt. 2 kjerner på 5700mhz er langt under middels, når man ser 4 kjernere som kruser på 6200-6400mhz på ln2. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 (endret) Ja, det er ganske crap. Selv 3930K har klart hele 5950 MHz. Greit nok, de har hatt litt mer tid på å tweake ting, men er ikke spesielt lovende nei. Celeron før i tiden: Og da var også standardklokk på 3,2 GHz! The good old days. ^^ Endret 6. juni 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 (endret) 6861,7 MHz http://hwbot.org/submission/2560393_dfordog_cpu_frequency_pentium_g3258_6861.7_mhz ...ved 1.992 Volt ^^ Men hovedkortet var jo ikke akkurat billig, 1450 kroner, hvis det er det samme som det i prisguiden. edit: Og det er det ikke. Endret 8. juni 2014 av Karamell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå