Gå til innhold

Oppgradere CPU og hovedkort

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Intel i5 750, og har kommet til konklusjonen at den bør oppgraderes. I tillegg har jeg en Mist 600W PSU, 8GB 1600MHz minne og et GTX 660Ti skjermkort. Alt pakket pent inn i et LianLi A10b kabinett.

Tenkte å beholde alt bortsett fra CPU og hovedkort, da ytelsen på dette er grei nok.

Bruker pc'n hovedsakelig som server, surfer noe og spiller litt i ny og ne. Siste spillene jeg har spilt er Far Cry 3, Civ5 og SimCity. Har en 1920x1200-skjerm med IPS-panel, så trenger ikke at spill går i 120FPS...

Er det i5 4670K som er anbefalt, eller vente på i5 4690K? Eller noe annet?

Setter stooooor pris på lite viftesus, så om den ikke utvikler allverdens med varme i idle mode er det supert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, en Intel Core i3 4360 gir vel ok ytelse her vil jeg tro, om spilling er ikke så høyt prioritert. Holder seg på 54 watt. Eller kan du vurdere å overklokke den du har. Men prosessoren blir nok ganske så varm. Har du cpu kjøler? Hvis ikke Cooler Master Hyper 212 Evo er god, men muligens i meste laget for en i3 prosessor.

Selv ville jeg i dette tilfelle ventet på i5 4690K om du skal overklokke.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vel, en Intel Core i3 4360 gir vel ok ytelse her vil jeg tro, om spilling er ikke så høyt prioritert. Holder seg på 54 watt. Eller kan du vurdere å overklokke den du har. Men prosessoren blir nok ganske så varm.

Selv ville jeg i dette tilfelle ventet på i5 4690K om du skal overklokke.

Hva er vitsen med å anbefale en prosessor som vil kunne yte en del dårligere enn den han har fra før av?

Nei, skal du først oppgradere så bør du nok gå for litt høyere, slik at du faktisk får noe med skikkelig forskjell. 4690K er nok ikke vits å vente på, da sannsynligvis blir en veldig fattig oppgradering, og da kan du like godt gå for 4670K nå. :) Det er også slik at det er forventet en del utsettelser på leveringen av brikkene, og at man ikke får tak i brikker før uti september.

Derimot så er det nok verdt å vurdere 4790K (det ryktes jo om at 4790K får rimelig mye høyere frekvens), som kan bli en saftig oppgradering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel vil du kalle dette dårligere?

http://www.anandtech.com/bench/product/109?vs=1197

Ytelse per kjerne er en del bedre, er enig det blir 2 mot 4 kjerner, da 2 kjerner gir best pris\ytelse i gaming, om trådstarter ikke skal overklokke, heller ikke spille så mye er vel da poeng å kjøpe 4670K med et GTX 660Ti skjermkort? Hvis heller ikke planer om nytt skjermkort? Men er enig det er litt negativ at den prosessoren ikke er noe super til overklokking, da ville kjøpet vært ennå bedre.

Tempraturen på i3 prosessor er veldig lav, noe som passer bra til server\ lett gaming pc.

Vel god mulig du har rett i 4790K muligens blir et kupp om ikke alt for lenge, kan jo håpe den ikke har noe kjølepasta mellom chipen og heatspeader:

Det gjør at overklokking ikke blir like bra.ivy_bridge_tim_1.jpg?831850

Edit: Alternativet kan jo også være å kjøpe brukt Sandybridge\Ivybride i5 2500k\3570k med hovedkort, er heller ikke så veldig stor oppgradering men hvis du får det billig er det ikke så ille. Kanskje noe under 2000 kr? Da det er er god pris sammenlignet mot nytt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja, jeg vil kalle det dårligere, men kan godt hende noen vil kalle det en liten oppgradering. Den kan heller ikke overklokkes, mens i5-750 er en fantastisk overklokker.

Synes firekjerner alltid er bedre, selv om multitrådytelsen er tilsvarende med en dobbelkjerne. Kommer det en veldig tung prosess som utnytter to kjerner, og du har en dobbelkjerne, så låser maskinen seg. På en firekjerne så tar prosessen noe lengre tid, men du sitter i hvert fall med et responsivt system.

Uansett så må du vel være enig i at det å bruke en tusenlapp eller to på å kjøpe ny CPU og HK som knapt er bedre er i hvert fall bortkastet. Ja, det ville jo gjort hele venteprosessen med i5-750en på nye prosessorer bortkastet, når man har ventet i mange år, og så ender opp med å kjøpe en billig drittversjon?

Ytelse per kjerne er en del bedre, er enig det blir 2 mot 4 kjerner, da 2 kjerner gir best pris\ytelse i gaming, om trådstarter ikke skal overklokke, heller ikke spille så mye er vel da poeng å kjøpe 4670K med et GTX 660Ti skjermkort? Hvis heller ikke planer om nytt skjermkort? Men er enig det er litt negativ at den prosessoren ikke er noe super til overklokking, da ville kjøpet vært ennå bedre.

Han spiller tydeligvis ganske CPU-krevende spill, så GTX 660Ti og en 4670K er en god match. Ikke noe problem der, og selv i mer generelle anbefalinger så har jeg ikke noe problem å parre 4670K og 660Ti.

Og siden CPU-markedet går mye saktere enn GPU-markedet, så er det helt naturlig å oppgradere skjermkortet etter hvert og så beholde CPUen. (et tegn på at TS gjør dette er jo at han har en rimelig gammel CPU og et ganske nytt skjermkort)

Edit: Devils cannyon 4690 og 4790 skal visstnok være uten dårlig termisk pasta. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg spiller lite, men når jeg først spiller så foretrekker jeg at det går noenlunde unna.

Ikke sikker på hvor lenge jeg har hatt den CPU'n, men den har ihvertfall levd gjennom en ATi 5850 og et GTX 660ti. Kan hende jeg hadde 3870x2 med den CPU'n også (?).

Det er utelukket å gå for en i3. Det har jeg på HTPC'n i stua.

Og jeg overklokker, det er alltid kos å presse litt mer ytelse ut av ting. 750'n går fint på 3,4GHz (originalt 2,67), skulle jeg over det måtte jeg øke spenning eller slå av SpeedStep. Det var lite aktuelt å slå av strømsparingsfunksjonen, for er ikke gla i vifter.

CPU-kjøler har jeg. Noctua U9F tror jeg den heter. Den har jeg hatt i en evighet, ihvertfall overlevd sokkelbytte én gang. Noctua er jo så snille og lager oppgraderingssett med nye festebraketter til en liten 50-lapp!

Idag kjøles hele pc'n av cpu-vifte, skjermkortvifte (asus direct_copper2) og PSU, ingen andre vifter som surrer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...