Duaa Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Kan noen løse den oppgaven for meg? Lenke til kommentar
Duaa Skrevet 22. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2014 Blir det slik Jern alene korridere først Jern med kobber og jern med sink siden sink har større oksidasjonspotensialet enn jern? Lenke til kommentar
Duaa Skrevet 22. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2014 Twinflower... Du får en blomst av meg:) Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Kan noen løse den oppgaven for meg? 1. Jernbiten korroderer raskest når kobbertråd er vikla rundt den. Jern er et uedelt metall og oksideres lettere enn det halvedle metallet kobber. Reduksjonspotensialene er for kobber 0,34 V og for jern −0,44 V. Det viser at Cu(II)ioner på overflaten av kobberet blir redusert og jernet oksidert. Redoksreaksjonen er: Fe(s) + Cu2+(aq) ® Fe2+(aq) + Cu(s) 2. Jerntråden korroderer langsomst i begerglasset med sinktråden. Det er fordi sink har lavere reduksjonspotensial (E = −0,76 V) enn jern (E = −0,44 V) og derfor selv lettere blir oksidert. Redoksreaksjonen er: Zn(s) + Fe2+(aq) ® Zn2+(aq) + Fe(s) Det betyr at de jern(II)ionene som er på overflaten av jernbiten blir redusert, mens sinken ofrer seg og blir oksidert. (jfr offeranode). 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Meget bra svar av Nils Henrik. Man kan jo også legge til at i forbindelse med korosjonsbeskyttelse av jern og stål så bruker man sink enten påført elektrolytisk eller på helt andre måter. (Galvanisering.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå