Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger råd til kjøp av Ford Transit Connect (2008).


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en Ford Transit Connect (2008). Håper noen har erfaringer med dette kjøretøyet. Det viktigste er at bilen er driftssikker! Er det mye problemer eller verkstedsopphold med dette kjøretøyet?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte min 2003 transit connect når den var kjørt ca. 60 000 km og solgte den for 1/7-del av prisen 55 000 km senere.

 

Det første jeg måtte gjøre var å bytte alle bremseskiver og klosser = verkstedsopphold

 

Kort tid etterpå det gikk låsen på sidedøren i vranglås = verkstedsopphold

 

Så gikk et hjullager i stykker = verkstedsopphold

 

så gikk ennå et hjullager i stykker = verkstedsopphold

 

ABS/tractioncoltrollampen begynner å lyse i dashbordet. Ved bytte til sommerdekk ser jeg et ledningsbrudd = verkstedsbesøk.

 

Skilleveggen til varerommet har skarpe kanter, noe jeg fikk erfare en dag jeg skulle i butikken. Etter nærkontakt med skilleveggen ble det ene leddet på langefingeren blotlagt så det første jeg måtte gjøre i butikken var å finne hyllen med plaster.

 

Stor slark i viskertandem så den blir byttet med egeninnsats.

 

Vinterstid frøs håndbremsen = verkstedsopphold

 

Caliperne bak ruster i stykker = verkstedsopphold

 

batteriet gikk i stykker, noe som ikke er uvanlig, men den patenten Ford har benyttet for å feste batteriet er latterlig. En bolt som er utsatt for rust skal skrues inn i en mutter som er støpt inn i plastrammen som batteriet står på. Bolt og mutter ruster sammen og mutter begynner å rotere i plastrammen og er umulig å få løs. Noe så enkelt som å bytte batteri = verkstedsopphold

 

Eksosanlegg ruster i stykker = verkstedsopphold

 

Enda et hjullager ryker = verkstedsopphold

 

Mus begynner å gnage i stykker intercooler/turboslanger i motorrommet = bytte slange med egeninnsats.

 

Sirkulasjonspumpen til Eberspacher sier takk for seg men varmeren virker fortsatt så lenge motoren er i gang og kjølevæsken sirkulerer. Det kan jeg leve med selv om jeg ikke lenger kan komme ut til varm bil om morgenen. En Transit Connect med 100% defekt eberspacher har problemer med å holde driftstemperaturen oppe vintertids og det kan bli kaldt i kupeen.

 

Mus gnager over slangene til vindusspylerdysene. Under reperasjon av dette oppdager jeg at det hadde vært et musebol i panseret.

 

Mus begynner å forsyne seg av setene, "heldigvis" på undersiden. Musegift i blokker blir kjøpt inn og plassert i kupeen.

 

Bærearmene foran må byttes = verkstedsopphold. Verkstedet fant også en død mus i den ene bremsen foran.

 

Håndsbremsen fryser igjen = verkstedsopphold.

 

Glødingen til motor svikter og motoren blir veldig tungstartet når det er kaldere enn 5 C ute. Dersom Eberspacheren hadde virket 100% hadde dette ikke vært noe problem.

 

Mye blårøyk fra motor ved kaldstart og i lange nedoverbakker. Jeg kan ikke se på peilepinnen at den bruker noe olje.

 

ABS og tractionlampen begynner å lyse i dashbordet. Ingen ledningsbrudd denne gangen.

 

Bilen trenger igjen nye bremseskiver og klosser.

 

I tillegg til alle punktene på listen over kommer faste årlige servicebesøk.

 

Kombinasjonen av de 4 siste punkene i tillegg til at bilen trengte service (sannsynligvis med ny registerreim) i tillegg til 2 nye sett med dekk gjorde at jeg solgte bilen billig som reperasjonsobjekt. Jeg har sikkert også glemt mange punkter på listen over.

 

Jeg har aldri hatt en bil som har vært så dyr i vedlikeholdet og så lite driftsikker, og så plaget av mus. Basert på mine erfaringer ville jeg ikke anbefalt noen å kjøpe seg en Transit Connect.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har hørt mye rart om Transitene, men at det var så mye er jaggu ikke bra. Hadde jeg vært TS hadde jeg sett litt på Caddy istedet. Kjørt Caddy i mange år som pizzabil og eneste problemet vi har hatt med de to bilene vi har er foringer og clutch som røk på rundt 150 000km, og foringer som ble meget dårlige etterhvert. Gikk også gjennom et par vindusvisker motorer. Men til å være biler som gikk 240 000km på 8 år, og som ble GRISEkjørt så holdt de seg meget bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...