Gå til innhold

Kjøp av brukt sykkel til stikjøring o.l


provolone

Anbefalte innlegg

Hei

 

Tenkt til å slenge meg på sykkelbølgen, og sonderer i den annledning bruktmarkedet i disse dager. Desverre har jeg lite peiling på hva jeg skal ha, og hva som er hva. budsjettet ligger på 7-10000.

 

Sett på følgende:

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48316937&searchclickthrough=true

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48369063&searchclickthrough=true

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48487466&searchclickthrough=true

 

Noen som kan peke meg litt i riktig rettning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syklene du har pekt på er vel ingen det jeg vil kalle en stisykkel. Commencalen er en dirtjump sykkel. Rocky mountain er en XC hardtail og Mongoosen er en downhill sykkel,.

 

Dirtjumperen kan nok sikkert bygges opp til å bli en ok stisykkel med litt justeringer av sadel og cockpit. En hardtail funker også helt greit på sti, selv om det ikke er hva vi vil kalle stisykkel. Downhillsykler er bare å glemme. Med disse må du ha heis.

 

Optimalt sett vil du nok likevvel helt gå etter en ordentlig stisykkel. Se etter styrevinkel på ca 66-68 grader (Jo større hjul jo brattere kan man bruke), og 120-140mm demping foran og bak. (Nogenlunde symmetrisk) Du vil også helst ha en ramme med noe anti squat i opphenget. siden det er noe klatring involvert. Bakdemper med pedalplatform kan kompansere noe men er ikke en fullgod løsning. For denne typen oppheng må man gjerne til 4-bar oppheng. (D.v.s. at bakakslingen sitter på en mekanisme med 4 pivotpunkter (Og dermed 4 stag), dette i motsetning til single-pivot rammer hvor bakakslingen sitter på et stag som er direkte koplet med ett pivotpunkt i ramma. (Single pivot kan godt ha flere lagre rundt omm i opphenget, men her bryr vi oss bare om de som definerer bevegelsen til bakakselen i forhold til ramma)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Hvilken type sykling er det du skal bedrive? Terreng, downhill, landevei, grusvei, asfalt????

terreng og grus er vel det som er mest aktuelt...

 

Syklene du har pekt på er vel ingen det jeg vil kalle en stisykkel. Commencalen er en dirtjump sykkel. Rocky mountain er en XC hardtail og Mongoosen er en downhill sykkel,.

 

Dirtjumperen kan nok sikkert bygges opp til å bli en ok stisykkel med litt justeringer av sadel og cockpit. En hardtail funker også helt greit på sti, selv om det ikke er hva vi vil kalle stisykkel. Downhillsykler er bare å glemme. Med disse må du ha heis.

 

Optimalt sett vil du nok likevvel helt gå etter en ordentlig stisykkel. Se etter styrevinkel på ca 66-68 grader (Jo større hjul jo brattere kan man bruke), og 120-140mm demping foran og bak. (Nogenlunde symmetrisk) Du vil også helst ha en ramme med noe anti squat i opphenget. siden det er noe klatring involvert. Bakdemper med pedalplatform kan kompansere noe men er ikke en fullgod løsning. For denne typen oppheng må man gjerne til 4-bar oppheng. (D.v.s. at bakakslingen sitter på en mekanisme med 4 pivotpunkter (Og dermed 4 stag), dette i motsetning til single-pivot rammer hvor bakakslingen sitter på et stag som er direkte koplet med ett pivotpunkt i ramma. (Single pivot kan godt ha flere lagre rundt omm i opphenget, men her bryr vi oss bare om de som definerer bevegelsen til bakakselen i forhold til ramma)

 

takk for utfyllende svar, lærte meget av dette:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...