Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen har plutselig begynt å fryse seg tilfeldig!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en selvbygd maskin, som jeg bygde i 2010/2011, og den har fungert knirkefritt for meg helt fram til nå. Jeg har aldri overclocket noe, eller stilt på noe som helst for å få mer ut av maskinen, da jeg ikke har trengt det.

Maskinen er ikke noe råskinn, men den yter godt nok til mitt bruk.

Komponentene er;

CPU: Intel i5 2500K 3,3Ghz

RAM: Corsair 8Gb DDR3 XMS3 Intel i5/i7 PC12800 1600Mhz (4x2Gb)

HK: Asus P8P67-M B3 P67 S-1155 M-ATX

PSU: Corsair TX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V

GPU: Asus Radeon HD6870 DirectCU 1Gb GDDR5 PCI-E DVI/DP

HDD: WD Black 3.5" 500Gb 7200RPM SATA/600 32MB

SSD: Kingston SSDNOW V100 64Gb SSD SATA/300 MLC + Desktop

Jeg spiller for det meste WoW på den, men det hender seg at jeg spiller litt CSS, CSGO, Arma 2, LoL, BF3. Men 90% av tiden jeg bruker den til spill, så er det WoW. Og jeg kjører spillet på rundt 60 FPS med High/Ultra settings, og det har aldri vært noe problem. Jeg passer på at drivere er oppdatert, støvsuger kabinettet og passer på at ting er slik som de skal.

Men den siste tiden har jeg opplevd at maskinen fryser seg opp, da som oftest når jeg er i spill, men det hender seg at den henger seg litt opp når jeg ser på streams. Det som skjer når den fryser seg er at skjermbildet låser seg og lyden henger seg opp, slik at det høres ut som en robot som blir elektrosjokket (slik Bzzzzzzzzz, lyd). Og når den henger seg opp, så fryser bildet i 1-2 sek, samt at den samme lyden høres. Når maskinen henger seg opp, så er det eneste jeg kan gjøre å tvinge omstart ved å trykke på knappen ved siden av På/Av knappen på kabinettet, og dette syns jeg er veldig kjipt å måtte gjøre.

Jeg har forsøkt alt jeg kan gjøre uten å måtte gå veldig drastisk til verks, ting som å kjøre CCleaner (for å rydde opp i unødvendige filer), kjørt Smart Defrag (for å rydde litt opp i partisjonen), slettet spill og programmer jeg aldri bruker, eller som det er evigheter siden sist jeg brukte. Men siden det ikke er så lenge siden jeg formaterte maskinen, så er det ikke stort å måtte gjøre før maskinen er ryddig og fin igjen. Jeg pleier nemlig å formatere maskinen 1-2 ganger i året, bare for å rydde helt opp, og få en ren installasjon igjen, uten noe snikksnakk.

Så jeg lurer på om noen av dere kanskje har erfaringer med dette, eller kan fortelle meg hva det er som skjer. Dette har aldri skjedd før, men de 2 siste ukene skjer det iallfall 1 gang om dagen. Men når det har skjedd en gang, så skjer det ikke igjen, noe som ikke henger på grei for min del.

På forhånd takk!

Mvh

SP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har en selvbygd maskin, som jeg bygde i 2010/2011, og den har fungert knirkefritt for meg helt fram til nå. Jeg har aldri overclocket noe, eller stilt på noe som helst for å få mer ut av maskinen, da jeg ikke har trengt det.

Maskinen er ikke noe råskinn, men den yter godt nok til mitt bruk.

Komponentene er;

CPU: Intel i5 2500K 3,3Ghz

RAM: Corsair 8Gb DDR3 XMS3 Intel i5/i7 PC12800 1600Mhz (4x2Gb)

HK: Asus P8P67-M B3 P67 S-1155 M-ATX

PSU: Corsair TX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V

GPU: Asus Radeon HD6870 DirectCU 1Gb GDDR5 PCI-E DVI/DP

HDD: WD Black 3.5" 500Gb 7200RPM SATA/600 32MB

SSD: Kingston SSDNOW V100 64Gb SSD SATA/300 MLC + Desktop

Jeg spiller for det meste WoW på den, men det hender seg at jeg spiller litt CSS, CSGO, Arma 2, LoL, BF3. Men 90% av tiden jeg bruker den til spill, så er det WoW. Og jeg kjører spillet på rundt 60 FPS med High/Ultra settings, og det har aldri vært noe problem. Jeg passer på at drivere er oppdatert, støvsuger kabinettet og passer på at ting er slik som de skal.

Men den siste tiden har jeg opplevd at maskinen fryser seg opp, da som oftest når jeg er i spill, men det hender seg at den henger seg litt opp når jeg ser på streams. Det som skjer når den fryser seg er at skjermbildet låser seg og lyden henger seg opp, slik at det høres ut som en robot som blir elektrosjokket (slik Bzzzzzzzzz, lyd). Og når den henger seg opp, så fryser bildet i 1-2 sek, samt at den samme lyden høres. Når maskinen henger seg opp, så er det eneste jeg kan gjøre å tvinge omstart ved å trykke på knappen ved siden av På/Av knappen på kabinettet, og dette syns jeg er veldig kjipt å måtte gjøre.

Jeg har forsøkt alt jeg kan gjøre uten å måtte gå veldig drastisk til verks, ting som å kjøre CCleaner (for å rydde opp i unødvendige filer), kjørt Smart Defrag (for å rydde litt opp i partisjonen), slettet spill og programmer jeg aldri bruker, eller som det er evigheter siden sist jeg brukte. Men siden det ikke er så lenge siden jeg formaterte maskinen, så er det ikke stort å måtte gjøre før maskinen er ryddig og fin igjen. Jeg pleier nemlig å formatere maskinen 1-2 ganger i året, bare for å rydde helt opp, og få en ren installasjon igjen, uten noe snikksnakk.

Så jeg lurer på om noen av dere kanskje har erfaringer med dette, eller kan fortelle meg hva det er som skjer. Dette har aldri skjedd før, men de 2 siste ukene skjer det iallfall 1 gang om dagen. Men når det har skjedd en gang, så skjer det ikke igjen, noe som ikke henger på grei for min del.

På forhånd takk!

Mvh

SP

Hei!

Det kan jo være at du har periodisk feil på RAM. Prøv å ta ut alle utenom en, se om den fortsatt fryser- eventuelt sett inn en og en til det skjer. Bruk gjerne noen dager på å teste det ut. Eller om du har nye rambrikker å sette i, prøv det. Kan jo nevne at du kan kikke på temp på CPU, eller sjekke temp på GPU. Men det er mest sannsynlig at det er rammen.

BmOnline

Som et ps har jeg samme maskinen selv, P8P67, men Pro. :)

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Hei!

Takk for svar!

Skal sjekke ut det med RAM-brikkene.

Hva temp angår, så ligger CPU på 39*C etter en flere timer lang spilleøkt, HK ligger på 32*C og GPU 53*C.

Så virker ikke å være noe problem der i gården.

Men som sagt, så skal jeg sjekke det med RAM-brikkene.

Hva vil eventuelt løsningen være hvis det er periodisk feil på RAM?

Har lest at det er flere med Asus HK som har opplevd at RAM-brikkene ikke blir benyttet 100% grunnet en auto setting i BIOS, men har ikke satt meg helt inn i det enda, siden jeg satset på at det ikke var problemet.

Takker og bukker!

- SP

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for svar!

Skal sjekke ut det med RAM-brikkene.

Hva temp angår, så ligger CPU på 39*C etter en flere timer lang spilleøkt, HK ligger på 32*C og GPU 53*C.

Så virker ikke å være noe problem der i gården.

Men som sagt, så skal jeg sjekke det med RAM-brikkene.

Hva vil eventuelt løsningen være hvis det er periodisk feil på RAM?

Har lest at det er flere med Asus HK som har opplevd at RAM-brikkene ikke blir benyttet 100% grunnet en auto setting i BIOS, men har ikke satt meg helt inn i det enda, siden jeg satset på at det ikke var problemet.

Takker og bukker!

- SP

Om du ved å ta ut en og en, eller ta ut alle- utenom en, så vil du snart finne ut om det er årsaken. Det er også mulig for deg å gjøre en ramtest. Det kan du utføre i boot bildet i windows. Om du holder inne F8, så skal du finne det verktøyet.

Men som sagt- hvis det er rammen, skift ut den med nøyaktig samme sort som står der fra før.

Mest sannsynlig er det feilen. Men det kan være andre ting, men ram er et sted å starte feilsøkingen- fordi de ofte er årsaken til slike feil. Husk å være pinlig nøye med å sette brikkene riktig på plass, husk også statiske utladninger fra kroppen, ta først i sjassis før du berører rambrikkene. Slå av all strøm, og fjern samtidig støv fra CPU/ GPU vifter og kjøle-elementer. Nye rambrikker dvs skifte ut alle som er defekte. De som virker er jo i orden. Bare du finner slike som passer. Da vil også feilen være utbedret.

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Jeg renset maskinen for støv og dritt, jeg gjør dette gjevnlig, men denne gangen gikk jeg grundig til verks. Tok ut vifter, GPU og CPU-kjøler, brukte Q-tips for å komme til i kriker og kroker, og virkelig finkjemmet alt for støv og dritt. Brukte støvsugeren på lav kraft for å kvitte meg med det jeg fikk tak i av støv. Samme gjorde jeg med kabinettet, og sørget for at det ikke var noe igjen når jeg var ferdig. Så satte jeg alt på plass igjen, kvitta meg med et WAN kort jeg hadde satt i maskinen tidligere, men som jeg egentlig aldri bruker, og som jeg også tviler på har noen veldig oppdaterte drivere. Alt i alt endte jeg da opp med en maskin som ikke har gitt meg problemer siden. Men jeg tenker jeg får anledning til å virkelig spille og tyne maskinen for krefter neste helg, så da skal jeg sjekke om problemet er løst eller ikke. Hvis den fortsetter å trøble, så kommer jeg til å bruke metoden du beskrev tidligere.

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Jeg renset maskinen for støv og dritt, jeg gjør dette gjevnlig, men denne gangen gikk jeg grundig til verks. Tok ut vifter, GPU og CPU-kjøler, brukte Q-tips for å komme til i kriker og kroker, og virkelig finkjemmet alt for støv og dritt. Brukte støvsugeren på lav kraft for å kvitte meg med det jeg fikk tak i av støv. Samme gjorde jeg med kabinettet, og sørget for at det ikke var noe igjen når jeg var ferdig. Så satte jeg alt på plass igjen, kvitta meg med et WAN kort jeg hadde satt i maskinen tidligere, men som jeg egentlig aldri bruker, og som jeg også tviler på har noen veldig oppdaterte drivere. Alt i alt endte jeg da opp med en maskin som ikke har gitt meg problemer siden. Men jeg tenker jeg får anledning til å virkelig spille og tyne maskinen for krefter neste helg, så da skal jeg sjekke om problemet er løst eller ikke. Hvis den fortsetter å trøble, så kommer jeg til å bruke metoden du beskrev tidligere.

Takker for svar!

Ja, flott- da får vi håpe at han står han av ved neste test med råkjør :)

BmOnline

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...