Gå til innhold

Edition 5 - Lyden henger etter

Anbefalte innlegg

Hei.

Har flere problem med edition 5. Blant annet når vi har hentet inn media og skal spille det av i programet henger lyden etter, og den går i "slow motion". Dette har også skjedd tidligere, men da gikk det vekk like plutselig som det kom. Eg gjer meg no ende yvi! ;)

Hva kan være problemet?

Foresten så har vi et problem med flimring som plutselig dukker opp på avspillnings bildene i programmet. Det varier imellom å være i visning av råmatriale eller i vinduet for ferdig produkt. Vi har aldri skjønt når den plutselig skifter vindu å flimre i.

Takk for all hjelp.

Hilsen Gaute :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei The DiM.

Hva slags maskin kjører du Edition på? CPU? RAM? Operativsystem? Legger du på noen effekter, eller forsøker du å spille av ren video? Gjelder dette når du importerer, eller spiller inn video direkte i programvaren?

Har selv erfart at det er lurt å oppgradere skjermkortet med nyeste drivere. Det er også kommet en SP1 for Edition 5, samt et par mindre bugfix'er. Disse kan lastes ned på www.pinnaclesys.com.

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Hva slags maskin kjører du Edition på? CPU? RAM? Operativsystem?

P4 2,4 GHz, 1024MB DDR SDRAM, WinXP SP1, WD 80GB SE 8MB Harddisk

Så maskinvaren skulle ikke være noe problem...

Legger du på noen effekter, eller forsøker du å spille av ren video? Gjelder dette når du importerer, eller spiller inn video direkte i programvaren?

Vi har ikke lagt på effekter nå nei. Lydproblemene kom vel i alle fall i dette tilfellet etter at vi importerte media. Vi har heller ikke helt fått til å spille inn med edition 5.. (fikk det til , men det var tungvindt) :shrug:

Har selv erfart at det er lurt å oppgradere skjermkortet med nyeste drivere. Det er også kommet en SP1 for Edition 5, samt et par mindre bugfix'er.

Alerede gjort. :)

Hilsen Gaute

Lenke til kommentar

OK, da er det neppe minne/CPU det står på.

Kan være kjekt å forsøke å spille inn noe video i Edition, og se hvordan det oppfører seg da. Kan jo tenkes videoen du importerer inneholder noen codec'er Edition sliter med å få spilt av e.l.

Innspilling (digitalt via Firewire):

- velg Start -> Tools -> Logging Tool

- angi navn på kassett 'Reel'

- sett i gang avspilling av kassett

- sørg for at V, A1 og A2 er aktivisert (gule) og gjerne at det er to sirkler (stereo) og ikke bare en sirkel (mono)

- trykk på opptaksknappen ('Digitize') for å starte - den med runding bak en harddisk (ikke den med penn, denne vil bare logge klippene, ikke spille inn)

- opptaksknappen blir nå rød (innspilling pågår), du kan nå skrive inn navn/kommentarer mens du spiller inn videoen

- trykk på nytt på opptaksknappen for å avslutte innspilling

Du skal nå ha fått spilt inn litt video. Automatisk scenegjenkjenning kan en aktivere fra kontrollpanelet.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Dette er filmer spillt inn med windows movie maker til DV format (.avi) og skal ikke ha noen codecs..

Ja vi har funnet ut hvordan man spiller inn med edition, det er bare at det statidg skjer merkelig ting. Må si jeg begynner å få mistro til dette programet som så mange anbefaler her. :(

Vennlig hilsen Gaute

Lenke til kommentar
P4 2,4 GHz, 1024MB DDR SDRAM, WinXP SP1, WD 80GB SE 8MB Harddisk

Så maskinvaren skulle ikke være noe problem...

Har du noen idé om hva slags hovedkort du kjører? Det kan ha noe med chipset å gjøre også dette. Jeg har hatt noen problemer med SiS og VIA chipset, selv om det ikke er nøyaktig dette problemet det har vært snakk om.

Hva er det som skjer for noe merkelig når du kjører Logging i Edition? Du nevner også at det ikke er noen codec siden den er spilt inn med Windows Movie Maker og laget til DV format - DV formatet er en egen codec det også, og det finnes flere varianter. Det MovieMaker gjør, er å ta opp i WMV for så å konvertere dette til Microsoft DV codec. Det kan være en del av årsaken det også.

Lenke til kommentar

Jeg har Abit SR7-8X hovedkort. Det er basert på på SiS 648 / 963 Chipset.

Ok, Arne. trodde det var "reint" og uten codecs da jeg. Viste ikke at den konverterte om. Men vi har gjort det på samme måte før, og da har det gått fint... :-/

Arve. ja det vises på bunen av skjermen. (?) Ligger på 25 hele tiden..

Takk for tips så langt.

Hilsen Gaute

Lenke til kommentar

Programet stoppet å ta opp for hver gang vi hadde kuttet på tapen, og det er mildt sagt tungvidt!!!!

Begynner å bli drit lei dette programet, har sittet å plundret med å prøve med å få det til med å stille på alt mulig tull i dag. Ubrukeleg!

:grumpy:

Gaute :(

Lenke til kommentar

Det er lov å være litt lei når det ikke går.

Forslag til bundle; programvare og hodepinetabletter! :woot:

Har du spilt inn med 12-bit eller 16-bits lyd? Er lyden feil både når du spiller av klippet i Clip Viewer og på tidslinjen? Når en spiller inn, i alle fall digitalt, vil Edition 'registrere' det slik det ligger på tapen. Det er ingen omkoding inne i bildet.

Så til spørsmålet du helst sikkert har tenkt gjennom; det kan ikke være noe galt med lydkort/høyttalere? Prøvd å koble til hodetelefoner? Er bare inne i en tankegang hvor vi kan forsøke å utelukke ting, må liksom starte i en ende.

Om en leser litt rundt på forumet her er jo de som får Edition til å fungere veldig fornøyde. Om du ønsker et godt program å redigere i, vil jeg forslå at du forsøker å kommer over kneika. Når du får det opp er det, etter mitt skjønn, kanskje markedets definivt beste redigeringsprogram.

Lenke til kommentar
Så til spørsmålet du helst sikkert har tenkt gjennom; det kan ikke være noe galt med lydkort/høyttalere? Prøvd å koble til hodetelefoner? Er bare inne i en tankegang hvor vi kan forsøke å utelukke ting, må liksom starte i en ende.

Lyden fungerer helt fint ellers, og har som sagt redigert med programet før, der lyden fungerte. (Da tok vi inn fra kamera med edition). AVI filenene som nå skal importeres spilles uten lydprblemer i media player.

Å legge inn fra kamera med Edition ser us som en løsning. Men da må noen forklare meg hvordan vi får edition til å ta opp det vi vil, og ikke stoppe å ta opp for hvert eneste lille klipp (som nevnt over).

Hilsen Gaute

Lenke til kommentar

Rettelse; Lyden var nå også vrengt i media player! Så jeg kan vel ikke legge skylden på edition 5 alikevel! :-/

Samtidig ville E5 spille inn flere en et klipp fra kameraet samtidig! Får jo aldri bestemt seg detta progrmaet (nei jeg har ikke endret på noen instillinger! ;) ) Jaja, Fungerer nå i hvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...