leksehjel123 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Hei, jeg har to skoleoppgaver, og trenger hjelp!. Jeg har fått 2 oppgaver med 2 forskjellige reguleringsbrytere(9/29) Jeg har aldri koblet eller tegnet det før, og setter pris på hvis noen kan forklare meg hvordan man kobler det. 1) Ut fra koblingsboks: en lampe, en sikring, en 1-polet bryter, og 1 reguleringsbryter nr. 9(like elementer). Reguleringsbryteren skal være tilkoblet 2 lamper. 2) Ut fra koblingsboks: en lampe, en sikring, en 2-polet bryter, og 1 reguleringsbryter nr. 29(ulike elementer). Reguleringsbryteren skal være tilkoblet 2 lamper. Jeg har aldri koblet reguleringsbryter før, og lurer på hvordan jeg skal koble begge oppgavene? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Man må vel ha et koblingsskjema for regulerbryteren. Er ikke det øverste av disse rett ? http://www.elko.no/getfile.php/produkter/doc/1/1/3585/FDVdok3585.pdf (Ved å zoome litt så blir den tydelig.) Ellers så bør man vel først komme med noen forslag selv, hvis man skal lære noe. Endret 22. mai 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Bryter for like elementer kobler elementene (lampene i øvelsesoppgaven) i serie på trinn 1, kun det ene på trinn to, og begge i paralell på trinn tre. Bryter for ulike elementer er enklere, slik; kun element A > kun element B > både A+B i paralell. Så får du gruble litt selv på hvordan du skal tegne det opp... 1 Lenke til kommentar
leksehjel123 Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Jeg skjønner hvordan man skal tegne det. Men jeg lurer på hvordan man kobler det. Hvor mange ledere og hvilket farger som skal på hverandre. Endret 23. mai 2014 av leksehjel123 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Hvis du vet hvordan det skal tegnes, så vet du nødvendigvis også hvordan det skal kobles... Bortsett fra fargevalg på lederene mellom bryter og elementer (tilførsel inn til bryter er vel grei; blå N og brun L, og evt. gul/grønn jording), og der er ikke jeg heller sikker på om forskriftene sier noe konkret.. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Nei det står helt sikkert ikke noe i forskriften (FEL) og heller ikke i NEK:400:2010 om regulerbrytere. (Søkte akkurat gjennom den elektroniske utgaven av NEK 400 for å være sikker.) Da er det "de generelle prinsipper" som gjelder. Blå = N det er vel et krav i Nek'en men ellers så finnes det jo i Norge både TN fordelingsystemer med N og L1 og IT og TT med L1 og L2. Er ingen spesialist på regulerbrytere, men det må vel bli to ledere inn, eventuelt N og L1 eller L1 og L2. Ut i fra varmtvannsberederen eller hva det måtte dreie seg om så bør det gå 3 ledere som så koblet opp mot de tre utgangene på regulerbryteren. Har vi noe her ? Spørsmålsstilleren bør selv forsøke seg med et koblingsskjema, så kan vi jo eventuelt kommentere. Endret 23. mai 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Ut i fra varmtvannsberederen eller hva det måtte dreie seg om så bør det gå 3 ledere som så koblet opp mot de tre utgangene på regulerbryteren. Eventuelt fire (pluss evt. jord), om det kommer to ledere fra hvert element; da kobles en fra hvert element sammen, enten inne i koblingsboksen på ovnen (men her var det jo snakk om eksperimentoppkobling med lamper...) eller to ledere i samme koblingspunkt (det som er merket L på både 16/9 og 16/29) på bryteren. Endret 23. mai 2014 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 OK, jeg glemte nok bort den opprinnelige oppgaveteksten og begynte å tenke på det praktiske eksemplet på bruken. Du har rett. Lenke til kommentar
leksehjel123 Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Dette var den eneste brukbare måten, som jeg kunne laste ned tegningene på. Er profilbildet mitt: oppgave 1 til venstre, 2 ti høyre. Evt. Kopier bildet til word, og zoom inn, hvis det ikke er helt tydelig. Endret 23. mai 2014 av leksehjel123 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Det du har tegnet er et såkalt enlinjeskjema, som (etter min personlige mening) er fullstendig verdiløst til noe som helst, i alle fall når man kommer til den faktiske oppkoblingen. Er du sikker på at det var den typen skjema oppgaven gikk ut på å tegne? Her er et flerlinjeskjema (tegnet "fort og gæli" på frihånd med penn...) for samme oppgave, som viser hvordan det faktisk skal kobles. Det jeg ikke har tegnet inn er den lampa du sier du skal ha "ut av koblingsboksen", fordi du ikke sier noe om når og hvordan den skal lyse, der må du nesten forklare spørsmålsstillingen bedre. Menes det en tenkt lampe på rommet i tillegg til ovn med bryter, forsynt fra samme sikring/kurs? Da må det vel i tilfelle inn en lysbryter også (en- eller topolet..). Skjemaet under stemmer for begge typene bryter; det er (når du ser på linken i innlegg #2) kun forbindelsene internt i bryter (og bare på trinn 1) som er forskjellig. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 (endret) Hvis man går på VG1/VG2 elektrofag/elenergi, så er det nok ikke alltid så greit å se for seg hvordan alle ting fungerer i praksis og ute i virkeligheten. Tegningene som er lagt inn som profilbilde er vel ikke så verst riktige, som enlinje installasjonstegninger. I den virkelige verden så er det på den annen side vel ingen som utfører installasjoner basert på to lyspærer og en regulerbryter. (Selv om det rent praktisk og formelt skulle være fullt ut mulig, men litt merkelig ville det nok være. Det ville i alle fall kunne være litt morsomt.) Regulerbrytere bruker man for eksempel til å styre effekten til varmtvannsberedere eller til kokeplater på komfyrer, og i praksis aldri til å styre effekten fra glødelamper. (I den virkelige verden.) Lyspærene i denne oppgaven har nok ingen annen mening enn å "illustrere" eller å være i stedet for de to varmelelmentene i en "standard" varmtvannsbereder. (Se linken min over.) Hvis det man skal utarbeide koblingsskjema for ikke er en "elektrisk bygningsinstalalsjon" men der i mot "den detaljerte oppkoblingen av en regulerbryter", og litt til, da vil det være mest fornuftig å tegne et flerlinjeskjema slik som utført av Inge Rognmo rett over. Det mangler vel også litt for at det skal være et komplett svar i forhold til oppgaveteksten. Ellers så er jo oppgaveteksten kanskje litt tvetydig. Man kunne jo godt lese den som om det var snakk om et vanlig enlinjeskjema for en bygningsteknisk installasjon, hvis det ikke for for det at oppgaveteksten i så fall beskriver en teknisk løsning som aldri brukes i virkeligheten. (Regulerbryter og to lyspærer) Man må da tolke teksten dit hen at det dreier seg om et flerlinjeskjema som viser den prinsipielle oppkoblingen av regulerbryter, koblingsbokser og det øvrige. (Det var i så fall en litt vanskelig oppgave hvis det dreier seg om VG1.) Det kan se ut som om profilbildet må revideres litt hvis det skal bli til et komplett svar på oppgaven Dreier det seg om VG1 elektrofag eller VG2 elektriker ?? Endret 24. mai 2014 av arne22 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 (endret) Jeg leste oppgaveteksten litt nøyere, og ser at det skulle være henholdsvis en enpolet (oppgave 1) og en topolet (oppgave 2) bryter i tillegg til reguleringsbryteren -da er nok denne bryteren ment å styre lampa "ut fra koblingsboksen". Altså er det, som jeg halvveis tenkte meg, snakk om et eksempel på installasjon i et (bade)rom med lys og ovn med tre trinn. Hvordan lampe med en/topolet bryter kobles og tegnes bør forhåpentligvis være noenlunde klart. Hvis ledning til/fra topolet bryter skal gå via koblingsboks trengs det en fireleder (eller to toledere ved siden av hverandre åpent på vegg...) mellom bryter og koblingsboks. Jeg er ikke helt enig i at dette er en vanskelig oppgave for VG1; det burde i alle fall ikke være det. Vi gikk gjennom betydelig mer kompliserte koblingsskjema (hoved- og styrestrøm) på det som den gang (for ca. 15 år siden, men altså etter Reform-94) het Grunnkurs Mekaniske Fag, med fjerdeparten så mye elektro som på det egentlige grunnkurs elektro. Trefasemotorer (med regnestykker for virkningsgrad og cos phi), kontaktorer, motorvern, dreieretningsvendere og stjerne/trekantvendere... (dette kalles vel "automasjon" på moderne fagspråk...) Enlinjeskjema, derimot, var noe vi ikke gikk spesielt nøye gjennom, fordi nytten av det i slike koblinger ikke er særlig stor. Endret 24. mai 2014 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Ja, selvfølgelig, det var en meget bra tolkning. (Lite rom med tre trinns varmeovn.) Ellers så er det nok desverre slik at "dybden" i fagene har blitt noe mindre etter overangen fra R94 til kunnskapsløftet. Det sto nok en del mer i de gamle R94 bøkene. 1 Lenke til kommentar
leksehjel123 Skrevet 25. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2014 Hvis man går på VG1/VG2 elektrofag/elenergi, så er det nok ikke alltid så greit å se for seg hvordan alle ting fungerer i praksis og ute i virkeligheten. Tegningene som er lagt inn som profilbilde er vel ikke så verst riktige, som enlinje installasjonstegninger. I den virkelige verden så er det på den annen side vel ingen som utfører installasjoner basert på to lyspærer og en regulerbryter. (Selv om det rent praktisk og formelt skulle være fullt ut mulig, men litt merkelig ville det nok være. Det ville i alle fall kunne være litt morsomt.) Regulerbrytere bruker man for eksempel til å styre effekten til varmtvannsberedere eller til kokeplater på komfyrer, og i praksis aldri til å styre effekten fra glødelamper. (I den virkelige verden.) Lyspærene i denne oppgaven har nok ingen annen mening enn å "illustrere" eller å være i stedet for de to varmelelmentene i en "standard" varmtvannsbereder. (Se linken min over.) Hvis det man skal utarbeide koblingsskjema for ikke er en "elektrisk bygningsinstalalsjon" men der i mot "den detaljerte oppkoblingen av en regulerbryter", og litt til, da vil det være mest fornuftig å tegne et flerlinjeskjema slik som utført av Inge Rognmo rett over. Det mangler vel også litt for at det skal være et komplett svar i forhold til oppgaveteksten. Ellers så er jo oppgaveteksten kanskje litt tvetydig. Man kunne jo godt lese den som om det var snakk om et vanlig enlinjeskjema for en bygningsteknisk installasjon, hvis det ikke for for det at oppgaveteksten i så fall beskriver en teknisk løsning som aldri brukes i virkeligheten. (Regulerbryter og to lyspærer) Man må da tolke teksten dit hen at det dreier seg om et flerlinjeskjema som viser den prinsipielle oppkoblingen av regulerbryter, koblingsbokser og det øvrige. (Det var i så fall en litt vanskelig oppgave hvis det dreier seg om VG1.) Det kan se ut som om profilbildet må revideres litt hvis det skal bli til et komplett svar på oppgaven Dreier det seg om VG1 elektrofag eller VG2 elektriker ?? VG1 Lenke til kommentar
leksehjel123 Skrevet 25. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2014 (endret) Det dreier seg om VG1. Har ikke fått oppgaver om reguleringsbrytere tidligere, så jeg er ganske blankt i forhold til det. Slik tegningene er på bildet, er slik oppgaven ser ut. Endret 25. mai 2014 av leksehjel123 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Da er det jo en litt avansert oppgave, i forhold til dagens bøker og "dagens standard". Hvilke bok/bøker bruker dere ? Lenke til kommentar
leksehjel123 Skrevet 26. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2014 (endret) Hvordan skal det kobles? Endret 26. mai 2014 av leksehjel123 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Et flerlederskjema, slik som Inge Rognmo har begynt å tegne over viser hvordan oppkoblingen skal være. Spørsmålsstilleren bør fortsette å tegne videre på dette og få en tilbakemelding på dette. Lenke til kommentar
elektroguden Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Reguleringsbryter nr.9 er for feks ovner med to like store varmeelementer, i trinn 1 på bryteren skal elementene være koplet i serie (se vedlegg), dersom elementene er på 500W hver feks, vil effekten bli 250W. På trinn 2 vil kun det ene elementet være innkoplet og vil da i 500W og på trinn 3 vil de være paralellkoplet og gi 1000W Bryter nr 29 er for to ulike elementer, feks 500 og 1000W. på trinn 1 vil det minste (500W) elementet være innkoplet, trinn 2, det største (1000W) elementet være innkoplet og trinn 3 så er begge koplet inn. Det vil gå en L (brun) leder til hvert element og det vil være to utganger på bryteren til hvert element. Begge nøytral lederene (N) fra elementene vil bare koples sammen. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Trinn 2 er vel riktig forklart men feil tegnet ? .. Og lysbrytere, lyspunkter og koblingsboks mangler vel ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå