Rankiz Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Hei, er veldig usikker på om jeg skal kjøpe den nyeste Macbook Air 13" (Early 2014) for 6990 eller - 128 GB SSD, 1,4 GHz i5 Macbook Pro Retina 13" (Late 2013) for 8990. - 128 GB SSD 2,4 Ghz i5 Er tilbud nå så sparer 912 kr på å kjøpe Macbook Air og 1121 kr på Macbook Pro sammenlignet med Apple sine studentpriser (som allerede er på 10%). Regner man fra fullpris er det 17% på Air og 14,3% på Pro. Begge tilbudene er jo gode, og tenker hovedsakelig at hvis man kjøper en Macbook Air nå, så får du den til en veldig god pris (6990), men det vil med stor sannynlighet komme en ny version Macbook Air 12" med Retina Display i slutten av året. På den andre siden har vi Macbook Pro, som ble oppdatert med Retina display i slutten av 2013, så den neste oppgraderingen på Macbook Pro som sannsynligvis kommer Mid 2014 vil ikke gjøre så mye forskjell, da den bare vil gjøre prossesoren litt raskere og grafikken litt bedre. Vil bruke macen hovedsakelig til skole, skriving osv, men mtp vekt synes jeg ikke forskjellen på 13.5 Kg til 1,57 Kg er avskrekkende når det kommer til Macbook Pro. Har nettopp solgt min gamle Macbook Air fra 2012 for å kjøpe nye, og var veldig fornøyd med den. Greia er at jeg ser veldig mye på serier og filmer, så da tenkte jeg at Macbook Pro sin flotte Retina skjerm er midt i blinken. Man "ofrer" dog litt battertid (9 timer på Pro, 12 på Air) hvis man går for Pro. What to do? Endret 22. mai 2014 av Rankiz Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Hadde enten venta på ny Air eller gått for Pro i dag, kun pga skjermen og ytelsen. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Må du velge en av de? Begge modellene kommer med en liten SSD som ikke kan oppgraderes i etterkant. Hadde ikke kjøpt noe mindre enn 256GB selv. Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 22. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2014 Må du velge en av de? Begge modellene kommer med en liten SSD som ikke kan oppgraderes i etterkant. Hadde ikke kjøpt noe mindre enn 256GB selv.Har hatt MacBook Air (2012) modellen i nesten to år og plassen var i minste laget ja, måtte drive å slette ting kontinuerlig, men var ikke noe krise. Problemet er jo at MacBook Pro 256 SSD koster 2700 kr mer... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Må du velge en av de? Begge modellene kommer med en liten SSD som ikke kan oppgraderes i etterkant. Hadde ikke kjøpt noe mindre enn 256GB selv. Blir vel feil å påstå at SSD disken ikke kan oppgraderes. Er bare det at det ikke er så lett å kjøpe SSD for nyeste Macbook pro retina eller Mac Air. https://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Air-Retina/Apple-MacBook-Pro-Retina-2012-Drive-Internal-Flash Men prisene blir veldig stive, om man skal importere de, blir nok raskt 3200 kr med moms for 480 GB. Når SSD diskene ikke er så mye raskere enn: Crucial M500 SSD 2.5" 480GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/400MB/s read/write, with 9,5mm adapter for de eldre Mac pro uten retina men med DVD drev. Endret 23. mai 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Om du ser mye film etc, så mener jeg Pro er veien å gå. Det er en nydelig skjerm. Men som noen allerede har nevnt, en SSD på 128G er lite. Bruker du bildestrøm, samt at du har noen serier liggende på HD`n, er maskina full. Jeg skjønner merkostnaden for en større SSD er stor, men kostnaden ved å bytte maskin om 1-2 år, er større. (Evt kjøp deg en ekstern, selv om jeg ikke er fan av dette selv). Men siden du selv ikke stiller spørsmålstegn ved HD størrelsen, så siterer jeg meg selv i en lignende tråd. Det er først og fremst et spørsmål om portabilitet. Ytelsesmessig, holder begge til den bruken du beskriver i lange baner. For ordens skyld. jeg byttet ut min 2008 MBP 15" til en late 2013 MBP 13" (512SSD, 8G RAM 2,6Ghz) nylig. Endret 23. mai 2014 av PanserJohan Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Må du velge en av de? Begge modellene kommer med en liten SSD som ikke kan oppgraderes i etterkant. Hadde ikke kjøpt noe mindre enn 256GB selv. Like enkelt (om ikke enklere) å bytte disken i disse maskinene kontra de gamle "snurrediskene", men de koster vesentlig mer. RAM kan derimot ikke oppgraderes. Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2014 Hvilken maskin ble det til? Ble til at jeg kjøpte en 2 måneder gammel (nesten ubrukt) Macbook Pro 13" 128GB (Late 2013) på Finn for 7500, dvs 1500 kroner billigere en "tilbudet" og rundt 3000-4000 billigere enn fullpris! Lenke til kommentar
quantum Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Grattis! Det er ikke så dumt å kjøpe ny-brukt, reklamasjonsretten gjelder fortsatt, så lenge du kjøper av en privatperson. Er heller ikke så overrasket over at du gikk for Pro, skjønte ikke helt det store pointet med å oppgradre air->air uten å gå opp i diskstørrelse eller noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå