Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Dual monitor. Ulike farger/nyasner på skjermene

Anbefalte innlegg

Ulike nyanser på skjermene med dual monitor og utvidet skrivebord. F.eks blir grønn litt grønnere/skarpere på den skjermen til høyre. Det er venstre skjerm som er hovedskjerm. Det eneste jeg finner på utenlandske forum er råd om fargejustering/kalibrering av skjermene individuelt. Dessverre er det ikke så enkelt fordi med duplisering av skrivebord er nyansene svært like på begge skjermene. Skjermene er identiske, kjøpt på samme tid, brukt like lenge, er koblet opp med DV-I, identiske kabler.

Vedlagt screenshot av utvidet skrivebord. Duplisert skrivebord viser likens farge på begge skjermer. Det er forøvrig nyansen til venstre i bildet som vises på begge skjermer når jeg dupliserer skrivebordet.

post-354073-0-88369100-1400771538_thumb.jpg

Windows 7 ultimate 64

Nvidia geforce 9800GT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kalibering er eneste utvei.

Jeg har tre ulike skjermer og det tok litt tid å få dem alle "like".

Farger er ikke like på skjermer og du ikke kjøper skjermer som er beregnet på grafisk produskjon, selv disse har mindre variasjoner.

Det er ikke uten grunn folk betaler nesten 15000 for en 24 tommer og atpåtil legger i et par tusenlapper på en kalibrator.

Dette er selvfølgelig overkill for en normal person, men litt kalibrering gjør underverker.

Lenke til kommentar

Kalibering er eneste utvei.

Jeg har tre ulike skjermer og det tok litt tid å få dem alle "like".

Farger er ikke like på skjermer og du ikke kjøper skjermer som er beregnet på grafisk produskjon, selv disse har mindre variasjoner.

Det er ikke uten grunn folk betaler nesten 15000 for en 24 tommer og atpåtil legger i et par tusenlapper på en kalibrator.

Dette er selvfølgelig overkill for en normal person, men litt kalibrering gjør underverker.

Kalibrering vil ikke hjelpe, ei heller skjermer til 15000.- så lenge nyansene er like på begge skjermer når jeg bruker duplisert skrivebord. Har etterhvert tenkt tanken om dette er et skjermkort eller driverproblem/windowsproblem. Hvis jeg leker med innstillinger for skjermer og bytter hovedskjerm blir nyansene like men det varer bare en stund. Jeg bruker et bilde med grønn farge som lett avslører forskjellene. Dette bildet/vinduet drar jeg litt frem og tilbake mellom skjermene 3-4 ganger så er det plutselig ulike nyanser igjen. Bytter på nytt hovedskjerm tilbake. Nyansene er like helt til jeg flytter bildet/vinduet 3-4 ganger frem og tilbake

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...