Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklamasjonstid, avrettingsforsøk og frister?


Anbefalte innlegg

I begynnelsen av mars 2009 kjøpte vi et kjøleskap. I januar 2014 oppdager vi at det samler seg vann i bunnen av kjøleskapet og vi ringer inn til kundeservice i bedriften der den er kjøpt.

 

Når vi snakket med dem i januar ga de beskjed om å tømme ut det oppsamlede vannet og nullstille kjøleskapet (ta ut ledningen, la den stå en liten stund, se om det funker).

 

Nå, i utgangen av mai måned oppdager vi samme problem enda en gang; bunnen av kjøleskapet er fullt av vann. Vi ringer tilbake til kundeservice men de nekter å gjøre noe fordi reklamasjonstiden har gått ut.

 

Hvilke rettigheter har jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble reklamert i januar. Leverandør forsøkte å reparere problemet. (Selv om de bare gav beskjed om hvordan det skulle utføres, så anser jeg det som et forsøk på reparasjon) Når dette viser seg å ikke fungere, så kan de ikke påberope seg at reklamasjonsfristen har gått ut, all den tid at de ble gjort oppmerksomme på feilen innenfor reklamasjonsfristen.

Forutsetter her at du kan dokumentere kontakten du hadde med dem i januar, ellers kan det bli vanskelig å få aksept for at du har reklamert innenfor fristen.

Lenke til kommentar

5års reklamasjon. Dessverre for sent mtp du ikke sendte inn produktet innen reklamasjonstiden. Hvorfor valgte du å stole på selger og ikke få fikset produktet evt fått nytt/tilsvarende? Ingen andre enn deg tapte på å vente, selger sørget for dette via "god tro".

 

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/

Dette er direkte feil. Det er ikke noe krav om å "sende inn" produktet, det er et vilkår for å gjøre gjeldende en mangel at man gir selgeren melding om at man vil påberope seg den. Å ringe kundeservice og si "kjøleskapet virker ikke" skal holde, så er det opp til selgeren å vurdere hvilke tiltak som er nødvendige for å bøte på mangelen. Hva mener du med at selgeren "sørget for dette via "god tro""?

 

Har du reklamert på mangelen én gang holder det for å avbryte den absolutte reklamasjonsfristen (femårsfristen), så lenge det er snakk om samme mangel. Det er i grunnen ganske åpenbart, og er bekreftet av Høyesterett i rt. 2013 s. 865.

 

Saken gjaldt reklamasjon på rustproblemer med en bruktbil, hvor kjøper hadde reklamert og fått utbedret problemene en gang tidligere, og så reklamerte på nytt nærmere seks år etter kjøpet. Høyesterett stilte da (avsn. 31) følgende spørsmål: Gjelder det en absolutt reklamasjonsfrist for en mangel som det allerede er reklamert over? En enstemmig Høyesterett konkluderte med at det ikke gjør det, så lenge det er tale om en mislykket utbedring. I dette tilfellet er det i lovens forstand snakk om nettopp en mislykket utbedring: De kom med en løsning som ikke fungerte.

 

Be kundebehandleren ta kontakt med litt juridisk kompetanse og henvis til denne dommen (rt. 2013 s. 865) så får vi håpe de skjerper seg.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er en mislykket utbedring? Har kjøper nye to/fem års reklamasjon etter utbedring, dersom den samme feil oppstår igjen? Gjelder det i så fall også følgefeil av opprinnelig feil som oppdages etter den opprinnelige reklamasjonsfristen, og feil oppstått pga. utbedringen?

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Hva er en mislykket utbedring? Har kjøper nye to/fem års reklamasjon etter utbedring, dersom den samme feil oppstår igjen? Gjelder det i så fall også følgefeil av opprinnelig feil som oppdages etter den opprinnelige reklamasjonsfristen, og feil oppstått pga. utbedringen?

Det gjelder ingen absolutt frist for å reklamere på nytt på samme mangelen, det blir et spørsmål om det er den samme mangelen som ikke ble utbedret eller om det er en ny mangel. Men den relative fristen gjelder fortsatt, altså rimelig tid fra man burde oppdaget mangelen "på nytt". Hvor grensene presist går for hva som er "samme feil" og "mislykket utbedring skal jeg ikke si så mye om, men du kan jo lese avgjørelsen jeg refererte til over.
Lenke til kommentar

Hvis du skal reklamere på noe så er det bare å kjøre det tilbake og si at "det funker ikke"-samler seg vann i bunnen..... Se på det selv og gi meg leieskap i mellomtiden eller gi meg nytt nå. Du får nytt, hver eneste gang....

 

Hehe... nei!

Lenke til kommentar

... det samler seg vann i bunnen av kjøleskapet...

Høres ut som manglende vedlikehold/renhold. Dette skyldes vanligvis at avløpet for avtiningsvannet i kjøleskapet tetter seg pga f.eks. små biter av matrester, embalasje e.l. På bakveggen inne i kjølskapet er det en "takrenne" med et hull inn i bakveggen på laveste punkt. Pirk ut det som evnt. sitter i hullet eller prøv å stake forsiktig opp med noe som er litt stivt og ikke for skarpt.

 

 

 

Edit: Korrektur.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

 

Hvis du skal reklamere på noe så er det bare å kjøre det tilbake og si at "det funker ikke"-samler seg vann i bunnen..... Se på det selv og gi meg leieskap i mellomtiden eller gi meg nytt nå. Du får nytt, hver eneste gang....

 

Hehe... nei!

 

Hehehehehehehehhehehehehehhehehehehehehehehe..........jo, forhandler er pliktig i å ta imot reklamasjonsvarer til undersøkelse, UTEN forvarsel. Altså er du sikker på at det er noe galt med varen, så kan du bare kjøre rett til forhandler med den uanmeldt, og levere inn. Dem er altså pliktig i å ta imot, og undersøke varen for feil, reparere evt gi tilsvarende i bytte dersom dem ikke klarer å reparere.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du skal reklamere på noe så er det bare å kjøre det tilbake og si at "det funker ikke"-samler seg vann i bunnen..... Se på det selv og gi meg leieskap i mellomtiden eller gi meg nytt nå. Du får nytt, hver eneste gang....

 

Hehe... nei!

 

Hehehehehehehehhehehehehehhehehehehehehehehe..........jo, forhandler er pliktig i å ta imot reklamasjonsvarer til undersøkelse, UTEN forvarsel. Altså er du sikker på at det er noe galt med varen, så kan du bare kjøre rett til forhandler med den uanmeldt, og levere inn. Dem er altså pliktig i å ta imot, og undersøke varen for feil, reparere evt gi tilsvarende i bytte dersom dem ikke klarer å reparere.

 

Nå tror jeg ikke protesten gikk på reklamasjonsreglene, men heller påstanden om at man alltid får nytt skap.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis du skal reklamere på noe så er det bare å kjøre det tilbake og si at "det funker ikke"-samler seg vann i bunnen..... Se på det selv og gi meg leieskap i mellomtiden eller gi meg nytt nå. Du får nytt, hver eneste gang....

 

Hehe... nei!

 

Hehehehehehehehhehehehehehhehehehehehehehehe..........jo, forhandler er pliktig i å ta imot reklamasjonsvarer til undersøkelse, UTEN forvarsel. Altså er du sikker på at det er noe galt med varen, så kan du bare kjøre rett til forhandler med den uanmeldt, og levere inn. Dem er altså pliktig i å ta imot, og undersøke varen for feil, reparere evt gi tilsvarende i bytte dersom dem ikke klarer å reparere.

 

Nå tror jeg ikke protesten gikk på reklamasjonsreglene, men heller påstanden om at man alltid får nytt skap.

 

Vel, unntak som bekrefter regelen forekommer selvfølgelig, men jeg har nå enn gjort dette selv to ganger med henholdsvis vaskemaskin og oppvaskmaskin og fått ny maskin umiddelbart, dem bærer maskina di ut av bilen og bærer en ny maskin inni bilen og sier hadebra. Uansett, rådet mitt er å levere tilbake ting som ikke funker, ikke ring og spørre osv..... det funker ikke, ut med det.

 

En vaskemaskin koster kanskje 5000, en tekniker til å feilsøke, reparere og levere tilbake koster i løpet av en dag eller to allerede mere enn å bare gi meg ny maskin, så dem prøver ikke engang.... kanskje hvis du har et fancy kjøleskap til 30k så er det noe annet.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

En vaskemaskin koster kanskje 5000, en tekniker til å feilsøke, reparere og levere tilbake koster i løpet av en dag eller to allerede mere enn å bare gi meg ny maskin, så dem prøver ikke engang.... kanskje hvis du har et fancy kjøleskap til 30k så er det noe annet.

 

øøø. Nei. Stemmer i noen få tilfeller, og på noen få merker. Men stort sett så repareres vaskemaskiner. Selv om de koster 3 tusen eller 15 tusen. En oppegående tekniker bruker ikke mange minuttene på å reparere en maskin.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvis du skal reklamere på noe så er det bare å kjøre det tilbake og si at "det funker ikke"-samler seg vann i bunnen..... Se på det selv og gi meg leieskap i mellomtiden eller gi meg nytt nå. Du får nytt, hver eneste gang....

 

Hehe... nei!

 

Hehehehehehehehhehehehehehhehehehehehehehehe..........jo, forhandler er pliktig i å ta imot reklamasjonsvarer til undersøkelse, UTEN forvarsel. Altså er du sikker på at det er noe galt med varen, så kan du bare kjøre rett til forhandler med den uanmeldt, og levere inn. Dem er altså pliktig i å ta imot, og undersøke varen for feil, reparere evt gi tilsvarende i bytte dersom dem ikke klarer å reparere.

 

Nå tror jeg ikke protesten gikk på reklamasjonsreglene, men heller påstanden om at man alltid får nytt skap.

 

Vel, unntak som bekrefter regelen forekommer selvfølgelig, men jeg har nå enn gjort dette selv to ganger med henholdsvis vaskemaskin og oppvaskmaskin og fått ny maskin umiddelbart, dem bærer maskina di ut av bilen og bærer en ny maskin inni bilen og sier hadebra. Uansett, rådet mitt er å levere tilbake ting som ikke funker, ikke ring og spørre osv..... det funker ikke, ut med det.

 

En vaskemaskin koster kanskje 5000, en tekniker til å feilsøke, reparere og levere tilbake koster i løpet av en dag eller to allerede mere enn å bare gi meg ny maskin, så dem prøver ikke engang.... kanskje hvis du har et fancy kjøleskap til 30k så er det noe annet.

 

 

Tviler på det du skriver her er sant... ved å gi ny vare med en gang uten å få det godkjent av "teknikere" gjør at butikken selv tar risikoen. At noe slikt skjer er veldig lite sannsynlig... at det skjer to av to ganger med samme person er så usannsynlig at jeg vil si du lyger....

Lenke til kommentar

Tviler på det du skriver her er sant... ved å gi ny vare med en gang uten å få det godkjent av "teknikere" gjør at butikken selv tar risikoen. At noe slikt skjer er veldig lite sannsynlig... at det skjer to av to ganger med samme person er så usannsynlig at jeg vil si du lyger....

Innenfor 30dg hos Elkjøp og Lefdal er det ikke uvanlig å gi ut nytt produkt om det er defekt, og det ikke ser ut til at det er brukerfeil.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hvis du skal reklamere på noe så er det bare å kjøre det tilbake og si at "det funker ikke"-samler seg vann i bunnen..... Se på det selv og gi meg leieskap i mellomtiden eller gi meg nytt nå. Du får nytt, hver eneste gang....

 

Hehe... nei!

 

Hehehehehehehehhehehehehehhehehehehehehehehe..........jo, forhandler er pliktig i å ta imot reklamasjonsvarer til undersøkelse, UTEN forvarsel. Altså er du sikker på at det er noe galt med varen, så kan du bare kjøre rett til forhandler med den uanmeldt, og levere inn. Dem er altså pliktig i å ta imot, og undersøke varen for feil, reparere evt gi tilsvarende i bytte dersom dem ikke klarer å reparere.

 

Nå tror jeg ikke protesten gikk på reklamasjonsreglene, men heller påstanden om at man alltid får nytt skap.

 

Vel, unntak som bekrefter regelen forekommer selvfølgelig, men jeg har nå enn gjort dette selv to ganger med henholdsvis vaskemaskin og oppvaskmaskin og fått ny maskin umiddelbart, dem bærer maskina di ut av bilen og bærer en ny maskin inni bilen og sier hadebra. Uansett, rådet mitt er å levere tilbake ting som ikke funker, ikke ring og spørre osv..... det funker ikke, ut med det.

 

En vaskemaskin koster kanskje 5000, en tekniker til å feilsøke, reparere og levere tilbake koster i løpet av en dag eller to allerede mere enn å bare gi meg ny maskin, så dem prøver ikke engang.... kanskje hvis du har et fancy kjøleskap til 30k så er det noe annet.

 

 

Tviler på det du skriver her er sant... ved å gi ny vare med en gang uten å få det godkjent av "teknikere" gjør at butikken selv tar risikoen. At noe slikt skjer er veldig lite sannsynlig... at det skjer to av to ganger med samme person er så usannsynlig at jeg vil si du lyger....

 

Hvis du møter opp på elkjop, med ei maskin som du sier ikke fungerer lengere, og reklamasjonsfristen er gyldig, så får du enten ny maskin eller lånemaskin med deg hjem. Hvis du kjenner dine rettigheter som forbruker altså, hvis du er en pusegutt så blir du utnyttet og lurt, ja

Endret av Henrik2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...