Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter litt med tanken på en "jorden rundt reise".

Har sett på denne: http://travels.kilroy.no/flybilletter/jorden-rundt-reiser/easy-breazy og tanken er i 2015. Så det er jo fortsatt over 1 år til.

For meg passer det så å si kun å ta 2 måneder fri fra midten av juni til midten av august. Hvordan er det å ta denne turen på det tidspunktet? Er det bare "møkkavær" på den siden av jorda på den tiden, eller er det decent? Noen som har erfaring med det? Og hvis det ikke er å anbefale, hvor er det "bra" vær på den tiden av året? Har reist mye i Europa og noe i Afrika, men aldri Asia/USA/Australia o.l.

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du tenkt å bruke mye tid på den turen? Bortsett fra Fiji er jo alle destinasjonene lett tilgjengelig for en langhelg fra Norge.

Hong kong bør man besøke november til mars.
Bangkok bør man besøke november til april.

Og alle steder mellom disse 2 bør man også unngå om sommeren.

Men Fiji er jo fint. Husk å komme deg ut på småøyene og besøk gjerne flere av dem.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det jeg har tenkt er å dra Oslo - Bangkok - Bali - Australia (lande i Cairns og komme meg ned til Sydney for egen maskin) - Fiji - LA - NY- Oslo.

Altså droppe Hong Kong og dra innom Bali isteden, og droppe San Fran for å få litt mer tid i LA og NY.

Det jeg ser for meg er en ukes tid i Bankok - halvannen uke på Bali - to uker i Australia (litt lite?) - halvannen uke Fiji - en uke LA - en uke NY.

For lite tid?

Bali/Fiji/Australia/LA/NY er vel greie steder å dra til i sommermånedene?

Lenke til kommentar

2 uker i Australia er ingenting

Dropp jorden rundt bilett og konsentrer deg om ein verdensdel. 2 måneder er ikkje land tid.Kjedelig å stresse fra sted til sted fordi du heile tiden må rekke eit fly. Finner du ein plass du liker bli der ei stund. Trenger ikkje sjå heile verden på ein gang, men dei er jo berre min meining

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bali (med Lombok og Gilli-øyene) er bra på sommeren i motsetning til det meste av resten av sørøstasia.

Kom deg raskt unna sørlige Bali med Kuta og Denpasar.

En uke i selve Bangkok høres mye ut, spesielt i regnperioden. Kom deg heller en tur over til Siem Reap eller ut fra byen. Har hørt at det er bra i Nord, men har ikke vært der.

Fiji er også bra om sommeren.

Ville ikke brukt en hel uke på New York som er et reisemål man lett når fra Oslo. Bruk heller litt tid oppned vestkysten.

Australia er veldig stort. Vit hvor du skal.

Lenke til kommentar

Er enig om at "jorden-rundt"-turene er mye mas hvor man må ha med veldig forskjellig bagasje.

Nordmenn drar allerede på helgetur til mange av destinasjonene på ruten så hvorfor bruke tid der under en slik tur? Du vet jo at du antagelig vil fly dit direkte fra Norge senere.

Lenke til kommentar

Ser nå at jeg har satt sammen litt mange reisesteder for "bare" 2 måneder og det sikkert fort kunne blitt litt stressigt å dra fra sted til sted så ofte. Hva med 3 uker til 1 måned i Indonesia (starte litt nord og så dra sørover og ende i Bali med halvannen uke surfing/avslapping etc) og 1 måned i Australia (starte nord i Cairns og så dra sørover og ende i Sydney evt Melbourne). ? Hadde fryktelig lyst til å ha med New Zealand, men skjønner at det er smartest å ta turen dit evt i desember/januar/februar pga av været.

Lenke til kommentar

Avstandene i Australia er større enn de fleste tror. Hadde også planlagt å komme meg nedover fra Cairns til Syndney med tog/buss, men da jeg gikk inn på detaljene om reisen ga jeg fort opp og booket fly. Interne fly i Australia er billig om man ikke er for dum når man booker. Anbefaler å ta en flytur inn til Ayers Rock for å få med opplevelsen av dem. Både solnedgang og soloppgang er helt magisk der.

I indonesia bør man antagelig heler bruke tid øst for Bali enn vest for Bali. Suvalesi er også bra, spesielt om man dykker.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for svar.

Husker da jeg var i Sør-Afrika så begynte jeg i cape town og kjørte "garden route" til Port Elisabeth.

Tenkte at en jeg kunne gjøre det i Australia og, men nå som du nevnte det og jeg så litt nærmere på avstandene det er snakk om i Australia ser jeg at det er noe helt annet.

Er 3-4 uker i/på/rundt Bali og rundt 4 uker i Australia nok til å få med seg det vesentlige/mest interessante uten å måtte skynde seg fra sted til sted?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...