Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] DVD/CD rom problem


Anbefalte innlegg

Grafikkortet vil fungere når du setter det i, men ikke fungere optimalt før du også har installert driverene til kortet som skal være på ei cd-plate som skal følge med grafikkkortet. Mulig du må gå inn i bios og konfigurere at pc-en skal bruke skjermkortet og ikke innebygget grafikk, men bare sett det i og se om det fungerer først. Husk å sette skjermkabelen inn i det nye skjermkortet.

 

Etter at du har intallert os-et så skal du installere drivere som følger med cd-plate til hovedkortet. Deretter skal du være oppe å gå og kan koble til internett. Installer drivere til hovedkortet før du setter i skjermkortet og installerer drivere til det.

 

Når du har fått alt til å fungere så kan du tenke på å gå til hjemmesiden til hovedkortet og se om det er nye, oppdaterte drivere der. Men det er normalt ikke absolutt nødvendig i de fleste tilfeller, så lenge det ikke er spesielle problemer som dukker opp og som lar seg løse med oppdaterte drivere.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grafikkortet vil fungere når du setter det i, men ikke fungere optimalt før du også har installert driverene til kortet som være på ei cd-plate som skal følge med grafikkkortet. Mulig du må gå inn i bios og konfigurere at pc-en skal bruke skjermkortet og ikke innebygget grafikk, men bare sett det i og se om det fungerer først. Husk å sette skjermkabelen inn i det nye skjermkortet.

 

Etter at du har intallert os-et så skal du installere drivere som følger med cd-plate til hovedkortet. Deretter skal du være oppe å gå og kan koble til internett. Installer drivere til hovedkortet før du setter i skjermkortet og installerer drivere til det.

 

Når du har fått alt til å fungere så kan du tenke på å gå til hjemmesiden til hovedkortet og se om det er nye, oppdaterte drivere der. Men det er normalt ikke absolutt nødvendig i de fleste tilfeller, så lenge det ikke er spesielle problemer som dukker opp og som lar seg løse med oppdaterte drivere.

Finner en disk som kommer med skjermkortet, men ikke hovedkortet.

 

MSI Driver and Utility

Endret av Reaver
Lenke til kommentar

Du burde jo ha noe for hovedkortet og. Finner du ikke noe så må du gå inn på produsentens hjemmesider http://www.msi.com/product/mb/Z87G43.html#/?div=Driver&os=Win8.1%2064 og laste ned drivere. Velg operativsystem først, eks W7. De du trenger er:

Intel Chipset Driver,

Realtek PCI-E Ethernet Drivers,

Realtek High Definition Audio Driver,

Intel VGA Driver,

Intel Management Engine Driver,

Intel USB3.0 Driver.

De tre siste på hjemmesiden, og som jeg ikke har listet opp her, er mer "optional", men du kan gjerne installere de også.

Lenke til kommentar

Overså hva du skrev til sist.

 

MSI Driver and Utility er jo driverene til hovedkortet ditt som er lagd av MSI. Da mangler du jo plata for skjermkortet i såfall.

Bilde på plate ser ut som boksen til grafikkkortet. Når jeg puttet inn den plata skjedde det ingenting

 

OPPDATERING: Fungerer nå.

Endret av Reaver
Lenke til kommentar

Min feil, ser nå at skjermkortet ditt også er lagd av MSI. Da er det selvsagt slik som du sier.

 

Regner med du har installert os-et siden du prøvde å sette inn plata med driverene til skjermkortet?

 

Da må du laste ned og installere de driverene til hovedkortet jeg linket til.

 

Edit: Hvis ikke de driverene også er inkludert på den plata du allerede har.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Min feil, ser nå at skjermkortet ditt også er lagd av MSI. Da er det selvsagt slik som du sier.

 

Regner med du har installert os-et siden du prøvde å sette inn plata med driverene til skjermkortet?

 

Da må du laste ned og installere de driverene til hovedkortet jeg linket til.

 

Edit: Hvis ikke de driverene også er inkludert på den plata du allerede har.

Hvordan får jeg internet på maskinen?

 

Laster ned til en minnepenn og setter den i PCen. Er så rart med den disken.

Endret av Reaver
Lenke til kommentar

Dette er drivere som Windows operativsystem må ha installert for at Windows skal vite hvordan det skal "snakke" til hovedkortet når Windows skal utføre forskjellige oppgaver, som feks å koble til internett gjenom Lan porten.

 

Du må installere driverene, er det ei zip fil du har lastet ned så må du pakke den ut først, så klikker du på og kjører exe fila som heter noe sånt som "Setup" feks. Deretter følger du anvisningene på skjermen. Dette gjør du så for alle driverene du har lastet ned.

 

I dette tilfellet ser jeg at Ethernet driveren for i allefall W7 er ei zip fil. Du dobbeltklikker den, da pakkes den ut, så åpner du mappa som kommer frem da du dobbeltklikket den, så dobbeltklikker du på filen som heter "Setup.exe". Da installeres driveren. Dette gjentar du for alle driverene.

 

Edit: Du må ikke ha lisens. Dette er drivere som produsenten av hovedkort, skjermkort osv lager for at disse kortene skal fungere. Du må bare få fatt i de, fra plate eller som her, laste ned, og så installere de.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...