Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Politikk og menneskerettigheter Skriftlig Eksamen 23. Mai 2014


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror dere det kan bli relevant å ha litt informasjon om Spania, Portugal og Hellas sine økonomiske kriser, og hvilke fordeler det har vært for de å være medlem av EU under disse periodene? Jeg vil tro at det kan komme en drøftingsoppgave hvor situasjoner slik som disse kan bli relevante som eksempler på hvilke fordeler det er å være medlem av en slik union, eller er dette bare noe jeg tenker? Kom gjerne med innspill!

 

Har du noen gode kilder på dette? :)

Lenke til kommentar

 

Tror dere det kan bli relevant å ha litt informasjon om Spania, Portugal og Hellas sine økonomiske kriser, og hvilke fordeler det har vært for de å være medlem av EU under disse periodene? Jeg vil tro at det kan komme en drøftingsoppgave hvor situasjoner slik som disse kan bli relevante som eksempler på hvilke fordeler det er å være medlem av en slik union, eller er dette bare noe jeg tenker? Kom gjerne med innspill!

 

Har du noen gode kilder på dette? :)

 

Har sittet og leitet litt nå, og det er veldig lite nedskrevet fakta om hvordan EU har hjulpet ut disse landene økonomisk utenom avisartikler. Jeg tenker det at en generell forståelse av goder, kontakter og støtte som blir gitt av EU til medlemsland vil være mer relevant enn situasjonene spesifikt. Har egentlig bare skrevet veldig enkelt om beløp som ble lånt (100 Milliarder Euro til Spania, 118 Millioner Euro til Hellas) og viktigheten rundt det. Har også kort diskutert hva som kunne skjedd dersom disse landene offisielt hadde blitt slått konkurs, hvilke konsekvenser det hadde fått for Euroen, og for det europeiske markedet generelt. Informasjonen som jeg har brukt finner dere her:

http://www.express.co.uk/news/world/260380/EU-saves-Greece-with-a-new-96bn-bail-out (Hellas)

http://www.reuters.com/article/2012/06/10/us-eurozone-idUSBRE8530RL20120610 (Spania)

Endret av Lemsalo
Lenke til kommentar

 

 

Tror dere det kan bli relevant å ha litt informasjon om Spania, Portugal og Hellas sine økonomiske kriser, og hvilke fordeler det har vært for de å være medlem av EU under disse periodene? Jeg vil tro at det kan komme en drøftingsoppgave hvor situasjoner slik som disse kan bli relevante som eksempler på hvilke fordeler det er å være medlem av en slik union, eller er dette bare noe jeg tenker? Kom gjerne med innspill!

 

Har du noen gode kilder på dette? :)

 

Har sittet og leitet litt nå, og det er veldig lite nedskrevet fakta om hvordan EU har hjulpet ut disse landene økonomisk utenom avisartikler. Jeg tenker det at en generell forståelse av goder, kontakter og støtte som blir gitt av EU til medlemsland vil være mer relevant enn situasjonene spesifikt. Har egentlig bare skrevet veldig enkelt om beløp som ble lånt (100 Milliarder Euro til Spania, 118 Millioner Euro til Hellas) og viktigheten rundt det. Har også kort diskutert hva som kunne skjedd dersom disse landene offisielt hadde blitt slått konkurs, hvilke konsekvenser det hadde fått for Euroen, og for det europeiske markedet generelt. Informasjonen som jeg har brukt finner dere her:

http://www.express.co.uk/news/world/260380/EU-saves-Greece-with-a-new-96bn-bail-out (Hellas)

http://www.reuters.com/article/2012/06/10/us-eurozone-idUSBRE8530RL20120610 (Spania)

 

Se også på denne: http://hvorhenderdet.nupi.no/Artikler/2011-2012/Eurosone-i-krise

Den tar for seg den økonomiske krisen i eurosonen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Tror dere det kan bli relevant å ha litt informasjon om Spania, Portugal og Hellas sine økonomiske kriser, og hvilke fordeler det har vært for de å være medlem av EU under disse periodene? Jeg vil tro at det kan komme en drøftingsoppgave hvor situasjoner slik som disse kan bli relevante som eksempler på hvilke fordeler det er å være medlem av en slik union, eller er dette bare noe jeg tenker? Kom gjerne med innspill!

 

Har du noen gode kilder på dette? :)

 

Har sittet og leitet litt nå, og det er veldig lite nedskrevet fakta om hvordan EU har hjulpet ut disse landene økonomisk utenom avisartikler. Jeg tenker det at en generell forståelse av goder, kontakter og støtte som blir gitt av EU til medlemsland vil være mer relevant enn situasjonene spesifikt. Har egentlig bare skrevet veldig enkelt om beløp som ble lånt (100 Milliarder Euro til Spania, 118 Millioner Euro til Hellas) og viktigheten rundt det. Har også kort diskutert hva som kunne skjedd dersom disse landene offisielt hadde blitt slått konkurs, hvilke konsekvenser det hadde fått for Euroen, og for det europeiske markedet generelt. Informasjonen som jeg har brukt finner dere her:

http://www.express.co.uk/news/world/260380/EU-saves-Greece-with-a-new-96bn-bail-out (Hellas)

http://www.reuters.com/article/2012/06/10/us-eurozone-idUSBRE8530RL20120610 (Spania)

 

Se også på denne: http://hvorhenderdet.nupi.no/Artikler/2011-2012/Eurosone-i-krise

Den tar for seg den økonomiske krisen i eurosonen.

 

Fikk ikke den linken til å fungere, er dette den samme? http://hvorhenderdet.nupi.no/Artikler/2011-2012/Eurosone-i-krise

Lenke til kommentar

Kompetansemål som eg trur er delvis relevante er:

 

Politiske prosesser og institusjoner:

- Forklare forskyvninger i makt of innflytelse mellom politiske istitusjoner og aktører i samfunnet

- Drøfte massemediet som politisk aktør

 

 

Internasjonale politiske systemer og aktører:

- Sammenligne ulike politiske systemer

- Gjøre rede for rettsregler og avtaler i internasjonal politikk

- Sammenligne ulike maktformer og maktbruk og burdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet

- Beskrive og analysere hvordan politiske beslutninger blir påvirket av internasjonalisering

- Diskutere massemediet som internasjonal aktør

- Forklare forskjellen mellom stat og nasjon, og drøfte problemstillinger knyttet til multinasjonale stater og nasjoner med tilhold i flere stater

 

Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter:

- Greie ut om regionale og globale samarbeidsformer

- Drøfte problemstillinger om fred, sikkerhet, miljø og økonomi i tilknytning til internasjonalt samarbeid

- Beskrive og vurdere internasjonale konfliktområder

 

Menneskerettighetene i politisk praksis:

- Grei ut om organer som forvalter og håndhever menneskerettigheter og drøft fremmende tiltak

 

Det er fleire kompetansemål her som er på kanten, det innrømmer eg sjølv. Men for meg er det desse som på ein eller annan måte kan kople opp mot europeisk samarbeid og maktfordeling.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tror dere det kan bli relevant å ha litt informasjon om Spania, Portugal og Hellas sine økonomiske kriser, og hvilke fordeler det har vært for de å være medlem av EU under disse periodene? Jeg vil tro at det kan komme en drøftingsoppgave hvor situasjoner slik som disse kan bli relevante som eksempler på hvilke fordeler det er å være medlem av en slik union, eller er dette bare noe jeg tenker? Kom gjerne med innspill!

 

Har du noen gode kilder på dette? :)

 

Har sittet og leitet litt nå, og det er veldig lite nedskrevet fakta om hvordan EU har hjulpet ut disse landene økonomisk utenom avisartikler. Jeg tenker det at en generell forståelse av goder, kontakter og støtte som blir gitt av EU til medlemsland vil være mer relevant enn situasjonene spesifikt. Har egentlig bare skrevet veldig enkelt om beløp som ble lånt (100 Milliarder Euro til Spania, 118 Millioner Euro til Hellas) og viktigheten rundt det. Har også kort diskutert hva som kunne skjedd dersom disse landene offisielt hadde blitt slått konkurs, hvilke konsekvenser det hadde fått for Euroen, og for det europeiske markedet generelt. Informasjonen som jeg har brukt finner dere her:

http://www.express.co.uk/news/world/260380/EU-saves-Greece-with-a-new-96bn-bail-out (Hellas)

http://www.reuters.com/article/2012/06/10/us-eurozone-idUSBRE8530RL20120610 (Spania)

 

Se også på denne: http://hvorhenderdet.nupi.no/Artikler/2011-2012/Eurosone-i-krise

Den tar for seg den økonomiske krisen i eurosonen.

 

Fikk ikke den linken til å fungere, er dette den samme? http://hvorhenderdet.nupi.no/Artikler/2011-2012/Eurosone-i-krise

 

Ja det er samme :)

Lenke til kommentar

Kompetansemål som eg trur er delvis relevante er:

 

Politiske prosesser og institusjoner:

- Forklare forskyvninger i makt of innflytelse mellom politiske istitusjoner og aktører i samfunnet

- Drøfte massemediet som politisk aktør

 

 

Internasjonale politiske systemer og aktører:

- Sammenligne ulike politiske systemer

- Gjøre rede for rettsregler og avtaler i internasjonal politikk

- Sammenligne ulike maktformer og maktbruk og burdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet

- Beskrive og analysere hvordan politiske beslutninger blir påvirket av internasjonalisering

- Diskutere massemediet som internasjonal aktør

- Forklare forskjellen mellom stat og nasjon, og drøfte problemstillinger knyttet til multinasjonale stater og nasjoner med tilhold i flere stater

 

Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter:

- Greie ut om regionale og globale samarbeidsformer

- Drøfte problemstillinger om fred, sikkerhet, miljø og økonomi i tilknytning til internasjonalt samarbeid

- Beskrive og vurdere internasjonale konfliktområder

 

Menneskerettighetene i politisk praksis:

- Grei ut om organer som forvalter og håndhever menneskerettigheter og drøft fremmende tiltak

 

Det er fleire kompetansemål her som er på kanten, det innrømmer eg sjølv. Men for meg er det desse som på ein eller annan måte kan kople opp mot europeisk samarbeid og maktfordeling.

Blir helt ør i hodet av å lese kompetansemål. Er jo faen så flott skrevet at det er nesten umulig å forstå etter en dag med intensiv lesing, kjenner jeg blir helt frustrert, og føler meg ikke forberedt i det hele tatt.... selv om jeg antageligvis er det....

Lenke til kommentar

Intensiv lesing? Her i gården stiller ein seg godt forberedt med å lese samandraga i boka! Også får sunn fornuft og informasjon som eg har skaffa idag hjelpe meg i morgon! :p Når eg tenkjer meg om det jo emna vi fekk ikkje så hakkande gale. Det viktigaste er jo at ein svarar på oppgåva, så å lese oppgåva 10 gongar er nok eit godt tips. Det kan faktisk spare deg eit ekstra skuleår!

Endret av Samfunnsytar
Lenke til kommentar

Intensiv lesing? Her i gården stiller ein seg godt forberedt med å lese samandraga i boka! Også får sunn fornuft og informasjon som eg har skaffa idag hjelpe meg i morgon! :p Når eg tenkjer meg om det jo emna vi fekk ikkje så hakkande gale. Det viktigaste er jo at ein svarar på oppgåva, så å lese oppgåva 10 gongar er nok eit godt tips. Det kan faktisk spare deg eit ekstra skuleår!

Oppgaven er i og for seg veldig grei, og et fint tema, problemet er at det er så forbanna stort. Glemmer man en viktig ting, så kan det godt være at man sitter godt i det dersom oppgaven skulle omhandle det emnet man har glemt, det som uroer meg. Har noen tusen ord med notater, og har bare lyst å kaste opp for jeg gruer meg så mye... :(

Lenke til kommentar

Eg ser den! Men ser ein nærmare må kompetansemåla/læreplanen, så står det "Drøfte problemstillinger om fred, sikkerhet, miljø og økonomi". Så det kan kanskje hende det er dette dei meinar med europeisk samarbeid? Og der kan du faktisk ha redda meg, for eg har ingenting om miljø/klima! :p

Endret av Samfunnsytar
Lenke til kommentar

Vi har laget en mappe på Dropbox som inneholder alle mulige artikler, lastet ned i pdf-format, i tillegg til de respektive linkene. Blant annet masse artikler om EU, NATO og generelt om makt.

Ligger også sammendrag og viktige begreper fra de aktuelle kapitlene!

Sider vi har brukt:

- SNL

- Wiki

- Hvor hender det? (Fra NUPI.no)

- NDLA

Link til dropboxmappe:

 

https://www.dropbox.com/sh/en5elpea8bu6fq2/AACXhSGCGichwU2wLW0TmVhsa

 

 

Håper dette kan være til hjelp for dere andre felles "politikk-ere"! :)

Hilsen joba8 og toto9

Endret av chelseafan95
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...