Gå til innhold

Valg av Z97 hovedkort?

morfo

Anbefalte innlegg

Bare for å informere så har jeg lagt inn en bestilling på et gigabyte-ga-z97x-gaming-gt og en 4790K.

Hvis jeg forstår det rett gir det kortet meg enten 2x16 PCIE 3.0, eller 4x8 PCIE 3.0. Forhåpentlighvis så holder det i 2-3 år fremover. :-)

Ja, og nei.

Det stemmer at konfigurasjonen blir slik du beskrev, MEN dette er fordi det er en såkalt PLX-chips som sitter på hovedkortet som fordeler kanalene. Problemet er at sokkel 1150 fortsatt rent fysisk bare har 16 PCI-e 3.0 kanaler. Så fra CPUen til PLX-en så vil det være PCI-e 16x, som så fordeles det til 4x PCI-e 8x eller 2x PCI-e 16x.

Når skjermkortene kommuniserer med hverandre, så vil jeg ikke tro det ble noe problem, men med en gang alle skal kommunisere samtidig med CPUen, så vil alle i praksis bli 4x PCI-e 4x. Jeg vet ikke hvor mye tap det blir i ytelsen med en slik PLX-chip. Det blir jo i tillegg litt ekstra forsinkelse på signalene. Og kommunikasjonen til CPUen er jo kanskje det viktigste. (usikker på om de henter data samtidig)

Men hjelper sikkert ekstra mye på AMD-skjermkort, hvor all kommunikasjon mellom kortene går over PCI-e bussen.

Uansett så er det store kompromisser om man velger sokkel 1150 til et entusiastoppsett med mer enn to skjermkort/RAID-kort etc..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...