Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford S-Max. Motoren kveles lett ved igangsetting.

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt bil i over 30 år og har aldri tidligere opplevd å kvele motoren ved igangkjøring eller bakkestart. Dette er imidlertid blitt et stort problem med den bilen jeg har nå, en S-max 2,0 l.

Clutchen er hard og jeg opplever ofte at motoren kveles dersom jeg ikke er ytterst forsiktig når jeg setter den i gang. Dette problemet blir mye verre når jeg står i en bakke på rødt lys og har biler bak meg. Da blir jeg stresset og har lett for å prøve på en rask igangkjøring, noe som oftest gir et slikt resultat.

Er det slik at man må bruke håndbrekket på disse bilene og ruse motoren litt mens man samtidig slurer med clutchen for å få til en bakkestart?

Er det noen her som har erfaring med dette og kan gi meg noen råd vedr. dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du har manuell.

Har selv Powershift girkasse (automat) og der er det bare å trykke på gassen (er også hill launch assist som forhindrer bilen i å rulle i et par sekunder).

Desverre ikke godt å si hvordan clutchen er skal være da jeg aldri har prøvd en.
Burde kanskje tatt deg en tur til din lokale Ford og fått en kyndig til å sitte på/prøve bilen. Burde ikke koste noe heller.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Det er manuelt gir og en 2 liters diesel på 140 HK. Den gir en meget god akselerasjon, men problemet kommer ved igangkjøring. Jeg hadde ikke dette problemet med min forrige Space-Wagon, som også var en 2 liters diesel med bare 80 HK.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En normal 2-liter diesel bør være såpass kraftig på tomgang at den enkelt kan dra igang uten at man rører gasspedalen. Hadde aldri problem med det på min B-klasse med 2 liter CDI. Kjør innom Ford og be de oppgradere motorstyringen din til siste versjon.

Lenke til kommentar

Det du beskriver her er helt vanlig og bunner i to ting. Moderne dieselmotorer kan i utgangspunktet ha lite motorkraft før de får ladetrykk og blir derfor lette å kvele. Den andre problemstillingen går egentlig litt ut på det samme. DU har tatt med deg kjørestilen fra forrige bil, den passer ikke til bilen du har nå. Det første er det lite å gjøre med, MEN det er en del ting du kan gjøre med det andre. Jeg har et par "triks" som kanskje kan hjelpe deg mye og som jeg bruker en del siden jeg kjører veldig mange forskjellige biler. (har vel kjørt en 15-20'000 biler tilsammen)

Generelt: Når du tar løs, ikke tenk at du skal slippe clutchen rolig ut og så er du i vei, dette er feil, og det blir heller ikke lært bort på kjøreskolene lenger. Du skal slippe ut clutchpedalen til clutchen begynner å ta. Når den slurer og tar passe hardt, HOLD CLUTCHPEDALEN STILLE. Hold clutchpedalen slik (mengden moment du overfører gjennom clutchen finjusteres på få millimeter her) fram til clutchen helt selv tar tak og oppfører seg som om du har sluppet den helt ut, daførst slipper du den videre ut. Tren litt på dette og du vil høyst sannsynlig finne at det fungerer.

Bakkestart: Hold clutch og brems inntrykt, dette skal i all hovedsak foregå uten å røre gasspedalen (enn så sprøtt det høres ut, men prøv det, du kan bli overrasket). Med bremsepedalen inntrykt slipper du clutchpedalen rolig utover fram til du hører at motorlyden endrer seg og du gjerne merker at motoren jobber. Nøyaktig hvor langt du må slippe ut clutchen lærer du ganske raskt. Jo brattere bakken er og jo mer last du har, jo lengre ut må clutchen, uten at du slipper bremsen, men ikke overdriv. GJØR CLUTCHBEVEGELSEN SAKTE. Når motoren brummer anderledes og forteller deg at den nå jobber tyngre, HOLD CLUTCHPEDALEN HELT STILLE, slipp bremsen, and off you go. Når clutchen har fått fullstendig grep (som nevnt i forrige tips) slipper du clutchpedalen ut og begynner å gi gass. Her er prinsippet å utnytte elektronikken. Motoren KAN nemmelig være ganske sterk, bare elektronikken som styrer motoren får tid til å tilpasse ting.

Prøv disse to teknikkene og fortell hva du opplever. Det vanskeligste her er å ikke fortsette å slippe ut clutchpedalen når clutchen begynner å gripe.

Edit: Skrivefeil i lang tekst :)

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Mondeo'en vår er også sånn.

Tar litt tid å venne seg til det. Lyskryss på toppen av en bakke er et hat :p

Lenke til kommentar

Mondeo'en vår er også sånn.

Tar litt tid å venne seg til det. Lyskryss på toppen av en bakke er et hat :p

Føler litt ekstra glede over å ha kjøpt bil med Powershift nå, selvom det er noe ekstrautgifter ved service (3år/60.000km) på girkassa. :p

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Det du beskriver her er helt vanlig og bunner i to ting. Moderne dieselmotorer kan i utgangspunktet ha lite motorkraft før de får ladetrykk og blir derfor lette å kvele. Den andre problemstillingen går egentlig litt ut på det samme. DU har tatt med deg kjørestilen fra forrige bil, den passer ikke til bilen du har nå. Det første er det lite å gjøre med, MEN det er en del ting du kan gjøre med det andre. Jeg har et par "triks" som kanskje kan hjelpe deg mye og som jeg bruker en del siden jeg kjører veldig mange forskjellige biler. (har vel kjørt en 15-20'000 biler tilsammen)

Generelt: Når du tar løs, ikke tenk at du skal slippe clutchen rolig ut og så er du i vei, dette er feil, og det blir heller ikke lært bort på kjøreskolene lenger. Du skal slippe ut clutchpedalen til clutchen begynner å ta. Når den slurer og tar passe hardt, HOLD CLUTCHPEDALEN STILLE. Hold clutchpedalen slik (mengden moment du overfører gjennom clutchen finjusteres på få millimeter her) fram til clutchen helt selv tar tak og oppfører seg som om du har sluppet den helt ut, daførst slipper du den videre ut. Tren litt på dette og du vil høyst sannsynlig finne at det fungerer.

Bakkestart: Hold clutch og brems inntrykt, dette skal i all hovedsak foregå uten å røre gasspedalen (enn så sprøtt det høres ut, men prøv det, du kan bli overrasket). Med bremsepedalen inntrykt slipper du clutchpedalen rolig utover fram til du hører at motorlyden endrer seg og du gjerne merker at motoren jobber. Nøyaktig hvor langt du må slippe ut clutchen lærer du ganske raskt. Jo brattere bakken er og jo mer last du har, jo lengre ut må clutchen, uten at du slipper bremsen, men ikke overdriv. GJØR CLUTCHBEVEGELSEN SAKTE. Når motoren brummer anderledes og forteller deg at den nå jobber tyngre, HOLD CLUTCHPEDALEN HELT STILLE, slipp bremsen, and off you go. Når clutchen har fått fullstendig grep (som nevnt i forrige tips) slipper du clutchpedalen ut og begynner å gi gass. Her er prinsippet å utnytte elektronikken. Motoren KAN nemmelig være ganske sterk, bare elektronikken som styrer motoren får tid til å tilpasse ting.

Prøv disse to teknikkene og fortell hva du opplever. Det vanskeligste her er å ikke fortsette å slippe ut clutchpedalen når clutchen begynner å gripe.

Edit: Skrivefeil i lang tekst :)

Jeg visste ikke at motoren og clutchen ble styrt av elektronikk på en slik måte som du beskriver. Hvorfor i allverden gjør de dette så komplisert når det fungerte så mye bedre på min forrige bil med bare 80 HK?

For meg føles det som om clutchen har et mindre område å arbeide med fra den griper til den er fullt innkoblet, mens på den forrige bilen var den mykere og jeg kunne bevege pedalen mye lengre ut før den grep skikkelig tak. Dette gjør at man må være mye mer presis og følsom på foten når man slipper pedalen. Ikke akkurat en fordel med hensyn på å gjøre kjøretøyene mer brukervennlige og komfortable for kundegruppen..

Lenke til kommentar

Clutchen er fremdeles manuell, men det er som du sier ofte et veldig kort arbeidsområde. Lav vekt og krav til høyt grep gjør at det blir egenskaper som kan være uvante. Motoren derimot, der styres turtall og en liten skog parametre elektronisk. Her vil nok utviklingen bare fortsette, mye på grunn av de usannsynlig strenge miljøkravene som stilles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...