Gå til innhold

Hvorfor kjører CHKDSK igang automatisk under bootingen?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat installert Win XP Pro norsk med alle oppdateringene fra Windows. Maskinen har fungert tilfredstillende i et par dager helt nå. Hver gang jeg starter opp maskinen kommer den til Windows logoen med den berømte blå "marken". Deretter starter den opp med CHKDSK som tar for seg alle diskene.

Jeg har sjekket i BIOS, men kan ikke umiddelbart se noe som skal tilsi dette fenomenet. Jeg har hatt XP siden det kom på markedet, og har aldri opplevd dette.

Har jeg klart å aktivere en eller annen funksjon?

Takker for forslag

Win XP Pro

ABIT IC7-MAX3

P4 2.8GHz 800

2 x 512 GEIL Golden Dragon PC 3200

4 x 120Gb S-ATA Seagate Barracuda

Sapphire Radeon 9800 Pro 256Mb

Audigy 2

+ DVD brenner og noe annet stash.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg vært borti en gang også. For meg holdt det ikke å la den gjøre seg ferdig en gang, det virket som Windows ikke registrerte at chkdsk var kjørt. Merket ikke noe under avslutning som tydet på at det var noe feil med avslutningen.

Jeg la ned ganske mye tid i å få fjernet denne irriterende feilen, søkte på nettet og snakket med alle IT- ansvarlige jeg kjenner (og det er noen..) men fant ingen løsning.

Problemet forsvant etter en reformatering av disken.

Kanskje ikke til så mye hjelp, men så kan du vurdere om det er noen vits i å gjøre noe med det. Det kan jo tenkes at du har mer flaks enn meg.

Lenke til kommentar

Jeg fant en oppskrift som etter all sannsynlighet løste problemet. Oppskriften er som følger: Start>Kjør>skriv: chksdk D:/r [enter]

Du får spørsmål om å tvinge igjennom CHKDSK, dette må gjøres.

Deretter starter CHKDSK. Vær obs på at denne prosessen tar en god stund, vær tålmodig.

Jeg måtte gjenta dette på alle partisjonene mine utenom C disken. Så langt ser det bra ut. Maskinen starter nå opp som vanlig.

Utføres på eget ansvar selvfølgelig.

enden sier: Les/tenk gjennom innlegget ditt før du poster!

Innlegget er lest og sjekket av meg, mor og far. Når "enden er god, er allting godt" :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...