Gå til innhold

Olympus OM-D E-M10 og objektiver

Anbefalte innlegg

Heisan,
en kamerat av meg vurderer sterkt å kjøpe ett lett og lite systemhus.
Jeg har anbefalt ham det nye OM-D E-M10.
Jeg ser at det er to forkjellige kit han kan velge imellom. Hvilken av disse to ville Dere ha valgt.
Spørsmål to, er det mulig å få ett annet objektiv med nedsatt pris?

Og helt til slutt (jeg har også interesse her siden jeg tror at E-M10'en kan bli mitt lette alternative):
Hvilke objektiver er såpass gode at de er ett must å ha?

Ja, det glemte jeg, når har vanligvis FV, JP kampanjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale 17/1.8 og 45/1.8. - i den rekkefølgen. Med de to objektivene, klarer jeg meg lenge. :-)

Takker for svar :)

Da skal jeg skrive de på lista.

På 25mm, Oly 25 f/1,8 eller Pany 25 f/1,4?

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Jeg henger meg på anbefaling av 17mm f1.8 og 45mm f1.8. Svært gode, kompakte og relativt rimelige objektiver.

Har disse selv og sammenligner disse med Sigma 35mm f1.4 og Canon 85mm f1,8 som jeg hadde til 5D MkIII.

(dog var Sigma 35mm f1,4 enestående da :) ) Men 17mm f1.8 til Olympus er svært godt det også.

Det som gjør at jeg ikke vurderer 25mm f1.8 er at for meg blir denne brennvidden litt mellom to stoler for meg. Da jeg hadde EF 50mm f1.4 til 5D MkIII så ble den brukt svært lite, 35mm f1.4 ble mye mer anvendelig.

Jeg er også litt tvilende til 75mm f1.8 som jeg synes er for kostbar i forhold til hvor mye jeg ville brukt den.

En 100mm f1.8 eller 150mm f2.8 hadde gjort susen, men sikkert blitt dyr :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heisan, en kamerat av meg vurderer sterkt å kjøpe ett lett og lite systemhus.

Har han ikke noe særlig erfaring med foto vil jeg anbefale å starte med kit-zoomen, lære seg den og så kjøpe mer ut fra behov. Ellers er jeg enig med anbefalinger av 17/1.8 og 45/1.8 som vil dekke mye vanlig fotografering for en som vi ha bedre blender (og andre egenskaper). På 25mm tror jeg nok jeg hadde valgt Olympus pga bedre pris. Panasonics 25mm har litt bedre lysstyrke og scorer kanskje litt bedre i tester, men koster omtrent dobbelt så mye. Som normal vil jeg si Panasonic 20/1.7 også er veldig interessant, men muligens litt for liten forskjell til 17mm hvis du uansett skal ha det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at det er mye å velge imellom når det gjelder kitt objektivet, hva er forskjellen mellom de (størrelse/optisk kvalitet)?

E-M10 kommer enten med "det gamle" 14-42 II R eller et nytt 14-42 EZ som er mindre, og dyrere. Den gamle versjonen er helt OK optisk, men jeg vet ikke om den nye er lik, bedre eller dårligere. Man kan også kjøpe E-M10 med 12-40 F2.8, men ikke som kit. Det vil imidlertid gi en mye større, tyngre og dyrere kombinasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at det er mye å velge imellom når det gjelder kitt objektivet, hva er forskjellen mellom de (størrelse/optisk kvalitet)?

E-M10 kommer enten med "det gamle" 14-42 II R eller et nytt 14-42 EZ som er mindre, og dyrere. Den gamle versjonen er helt OK optisk, men jeg vet ikke om den nye er lik, bedre eller dårligere. Man kan også kjøpe E-M10 med 12-40 F2.8, men ikke som kit. Det vil imidlertid gi en mye større, tyngre og dyrere kombinasjon.

Jeg vil tro at han helst vil ha det minste kit objektivet, så sant det er optisk nesten like bra som 14-42II.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...