Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe Saab 9-3

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå er tiden kommet for å kjøpe min første bil, wohoo! Jeg har tenkt at jeg vil ha en bil som er OK å kjøre i hvertfall, men samtidig har jeg satt et budsjett på max 50K. Jeg har sett litt på Volvo s60, men de ble litt i dyreste laget, og hadde da gått veldig langt. etter det så jeg litt på V40/S40, men fant ikke noe som jeg tente helt på, som var innenfor budsjettet...

Så gikk tanken på 3-serie, men det som var der så nesten bare ut som søppel, mtp kjørelengde og styling.

Jeg tenkte så på Saab 9-3 og fant en snasen cab fera 97 som jeg driver å sikler litt på nå! Og da lurer jeg veldig på hva som er typiske feil for disse, hva er det jeg burde se etter før jeg evt kjøper? DEnne jeg driver å ser på http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48513623

Har dere evt andre tips, nå har jeg sagt litt om hva jeg liker av biler. Har fått veldig sansen for sedanene til Volvo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt nærmere 80k i en '99 Saab 9-3 i løpet av de siste 5-6 årene, og kan ikke si annet enn at jeg trives svært godt i den, til tross for at den begynner å dra på åra. Til å ha godt 230k og ha vært dårlig vedlikeholdt pga økonomi, samt aldri bodd i garasje, har den holdt seg veldig godt. Aldri noe alvorlig tull bortsett fra normale slitedeler, tight og fin å kjøre og føles mange hakk mer raffinert enn de fleste andre normale biler fra samme tidsperiode. Saab er virkelig noe jeg kan anbefale. Volvo er også mye av det samme, med kanskje enda et hakk bedre seter. Smak og behag, men jeg liker begge deler. Det viktigste er uansett å ta seg litt god tid, og prøve bilene ut i praksis. :)

Lenke til kommentar

Saab er helt klart biler av god kvalitet, fine er de også synes jeg. Samme gjelder Volvo egentlig, Sverige har forstått det :) Jeg har volvo 850 fra 94, gått 322k med samme motoren og den går fortsatt som en klokke. Jeg tror ikke du vil merke 200k så mye, de er laget for å gå endel lengre

Lenke til kommentar

Saab er helt klart biler av god kvalitet, fine er de også synes jeg. Samme gjelder Volvo egentlig, Sverige har forstått det :) Jeg har volvo 850 fra 94, gått 322k med samme motoren og den går fortsatt som en klokke. Jeg tror ikke du vil merke 200k så mye, de er laget for å gå endel lengre

Støtter den!

Lenke til kommentar

Takk for svar! Så en S60 fra tidlig 2000-tallet som har gått nesten 300K er ikke noe stort problem tror dere? Men den må vel ha service historikken på plass?

Er det noen som har noen erfaringer med Saab cabrioleter?

Lenke til kommentar

Syns den Saab'en du hadde i åpningsinnlegget ditt var veldig dyr mtp. alder.

Selv fikk jeg en 2002-modell SE (delskinn og litt ekstra styling), gått 122.000 km, for 40 000. (Prutet ned fra 50).

Ville holdt meg unna automat forsåvidt.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Du fikk en 02 cab til 40K? Det hadde vært deilig! Er automatkassen på disse bilene trøbblete?

Er flere grunner til å ikke kjøpe automat.

Hvis de først ryker blir det enormt dyrt og spesielt som førstebil så lærer du ikke å kjøre skikkelig bil. De fleste som "binder" seg til automat har en vane for å holde seg unna manuell.

og så er det rett og slett utrolig kjedelig med automat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har vell bestemt meg for at jeg hest vil ha manuell, men om det kommer opp en "bra" bil med automat har tanken vært at det er verdt det.

Jeg har kjørt manuell nå i snart 1,5 år, om det er nok til å kunne det vet jeg ikke, men føler jeg får det til :)

Lenke til kommentar

Er flere grunner til å ikke kjøpe automat.

Hvis de først ryker blir det enormt dyrt og spesielt som førstebil så lærer du ikke å kjøre skikkelig bil. De fleste som "binder" seg til automat har en vane for å holde seg unna manuell.

og så er det rett og slett utrolig kjedelig med automat.

Automatkasser ryker ikke sånn ut av det blå..

Det er ikke så himla dyrt å fikse som regel, men det er litt arbeid.

Og nei, det er ikke utrolig kjedelig med automat.

Hvorfor skal man gjøre selv noe som kan gjøres automatisk?

Lenke til kommentar

Manuell er jo simpelt, og med Saab så har du i tillegg bare 5 gir. Enda enklere.

Min er da manuell, og ikke cab. Men vil si 40.000 var en god deal mtp. alder og kilometerstand.

Du vil i tillegg finne et bedre utvalg når du ser på manuelle versjoner :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Jeg hadde en 95 modell Saab 900 som er nesten samme bilen som Saab 9-3. Typiske svakheter på disse bilene er drivknuten og bærestag. Dette er hinsides dyrt å bytte.

Først røk drivknuten på venstre side, etter 4-5 måneder røk drivknuten på høyre side. Rævkjørte ikke bilen men kjørte effektivt og hadde "dragrace" 2 ganger mot andre kompiser. Det var nok påkjenning på bilen til at drivknutene og bærestagene fremme begynte å lage lyder.

Setene er gode og motorene er sterk. Rust er jo selvfølgelig en ting verdt å nevne, men finnes biler som ruster mer.. F.eks. Opel.

Var fornøyd med min Saab før jeg solgte den. Den døde noen måneder etter at jeg solgte den. Tror tenninga i midtkonsollen ikke er av samme typen som på andre biler, visstnok en svakhet. Om det er tenning i midtkonsollen på 9-3 vet jeg ikke, men vær obs på det hvertfall..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...