Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Markedsføring & Ledelse 2 Skriftlig eksamen 2014


Anbefalte innlegg

---> Takk til alle som bidro til en flott forberedelsesdag! Med over 1000 medlemmer på facebook gruppa, så har nok alle blitt litt bedre forberedt! Videre har det blitt laget en facebook gruppe for norsk bokmål: https://www.facebook.com/groups/862763920419736/

 

Etter forespørsel ble det laget en gruppe på facebook! Enklere å dele informasjon ang eksamen.

https://www.facebook.com/groups/300694896760659/

 

Hei. Lager en tråd for oss som har kommet opp i skriftlig eksamen i markedsføring og ledelse 2 :-)

 

Forberedelsesdelen gis ut i morgen klokken 09:00, så her kan man diskutere og komme med informasjon ang eksamen på fredag :-)

Endret av Magnus Mørk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbered deg på aktuelle problemstillinger knyttet til temaet "tweensmarkedet"

 

Med dette tenker jeg typisk oppstart av bedrift osv:

 

-Vekststrategier

 

-Ekspansjonsmatrisen

 

-Konkurrentanalyse

 

-Situasjonsanalyse selvfølgelig

 

Noen som har noen lenker eller tips videre? :wee:

Lenke til kommentar

Visjon, forretningside og overordnet mål.

Merkevarebygging – merkeelement julet.

Konkurrentanalyse.

Swotanalyse.

Samarbeid mellom kjeder – integrasjon (fordeler og ulemper).

Kommunikasjonsstrategi.

Distribusjonsstrategi og prisstrategi. (internet = detaljist).

Etikk.

Markedsførings loven (rettet mot barn).

Vekststrategier.

Ekspansjonsmatrisen.

Endret av Wrecker
Lenke til kommentar

Forbereddelsesdelen er jo todelt her. I første omgang handler det jo om det generelle tweensmarkedet. Etikk står nok ganske sentralt her. Etiske dilemmaer kontra sosiale medier (aldersgrenser) er nok en av nøkkelpunktene under etikk i hvertfall.

Lenke til kommentar

Har også gleden av å ha eksamen i markedsføring. Etter å ha gått gjennom forberedelsesmateriellet mener faglærerne at vi nok får om følgende:

- Konkurrentanalyse (står jo i materiellet at man "skal skaffe en oversikt over andre aktører
- Formulere visjon, forretningside og overordnet mål for organisasjonen (siden det er snakk om en nyetablering)
- Formulere markedsmål ved hjelp av målhirarki
- Markedsstrategi rettet mot forbrukermarkedet med utgangspunkt i konkurransemidlene
- Formulere mål for organisasjonens samfunnsansvar og utarbeide bedriftetiske retningslinjer

De trodde ikke vi kom til å få noe særlig om personalutvikling og ledelse eller situasjonsanalyse. Fokus er på konkurransemidlene rettet mot distribusjon, etikk og samfunnsansvar og markedsinformasjon.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å finne kilder på nett som omhandler disse temaene:

Samfunnsansvar innenfor aktørene/kjedene. Varner osv..

Lover og reglement som handler om markedsføring mot barn

Distribusjonsstrategier, integrasjon og samarbeid.

 

I tillegg til det tenker jeg mye på oppstart av bedrifter, og bedrifters merkevarebygging.

konkurrentanalyse og formulere visjon, forretningside o.l. for den nyetablerte bedriften.

Lenke til kommentar

Dette er det jeg har fått ut av forberedelsen og praten vi hadde med læreren

 

Eksamen i markedsføring 2014

 

Får spørsmål fra disse lærerplanmålene:

Konkurransemidlene – 4 punkter med distribusjon (5,6,7,8,9,(10?) 11)

Markedsstrategi og markedsplanlegging – 1 punkt kan være aktuelt. Litt usikre på punkt 2, men kan komme opp. (4)

Etikk og samfunnsansvar – Usikker på den første (295) (2 og 3) Usikker på punkt 4.

Produkt, behov, målgruppe, særtrekk – Forretningside

Konkurrentanalyse – Hvem er i dette markedet, finne ut styrke og svakhetene til de andre kjedene (konkurrentene)

Sjekke ut butikkene som er nevnt i vedlegget (Kilder)

  • Samarbeid
  • Bransje
  • Digitale medier
  • Etikk, samfunnsansvar

Bedriftsetiske retningslinjer eks s 319

Mål for organisasjonens samfunnsansvar eks s 316

Viktig å se på lærerboken i forhold til punktene fra læreplanmålene. Låne boken fra i fjor, kan være greit å ha med seg.

Definer begreper (Kan nevnes i parentes)

Husk!!!

  • Topp/bunntekst
  • Sidetall
  • Linjeavstand 1 ½
  • Overskrifter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er det jeg har fått ut av forberedelsen og praten vi hadde med læreren

 

Eksamen i markedsføring 2014

 

Får spørsmål fra disse lærerplanmålene:

Konkurransemidlene – 4 punkter med distribusjon (5,6,7,8,9,(10?) 11)

Markedsstrategi og markedsplanlegging – 1 punkt kan være aktuelt. Litt usikre på punkt 2, men kan komme opp. (4)

Etikk og samfunnsansvar – Usikker på den første (295) (2 og 3) Usikker på punkt 4.

Produkt, behov, målgruppe, særtrekk – Forretningside

Konkurrentanalyse – Hvem er i dette markedet, finne ut styrke og svakhetene til de andre kjedene (konkurrentene)

Sjekke ut butikkene som er nevnt i vedlegget (Kilder)

  • Samarbeid
  • Bransje
  • Digitale medier
  • Etikk, samfunnsansvar

Bedriftsetiske retningslinjer eks s 319

Mål for organisasjonens samfunnsansvar eks s 316

Viktig å se på lærerboken i forhold til punktene fra læreplanmålene. Låne boken fra i fjor, kan være greit å ha med seg.

Definer begreper (Kan nevnes i parentes)

Husk!!!

  • Topp/bunntekst
  • Sidetall
  • Linjeavstand 1 ½
  • Overskrifter

 

Legger du ut det du får ut av dagen hjemme også? :)

Lenke til kommentar

 

 

Dette er det jeg har fått ut av forberedelsen og praten vi hadde med læreren

 

Eksamen i markedsføring 2014

 

Får spørsmål fra disse lærerplanmålene:

Konkurransemidlene – 4 punkter med distribusjon (5,6,7,8,9,(10?) 11)

Markedsstrategi og markedsplanlegging – 1 punkt kan være aktuelt. Litt usikre på punkt 2, men kan komme opp. (4)

Etikk og samfunnsansvar – Usikker på den første (295) (2 og 3) Usikker på punkt 4.

Produkt, behov, målgruppe, særtrekk – Forretningside

Konkurrentanalyse – Hvem er i dette markedet, finne ut styrke og svakhetene til de andre kjedene (konkurrentene)

Sjekke ut butikkene som er nevnt i vedlegget (Kilder)

  • Samarbeid
  • Bransje
  • Digitale medier
  • Etikk, samfunnsansvar

Bedriftsetiske retningslinjer eks s 319

Mål for organisasjonens samfunnsansvar eks s 316

Viktig å se på lærerboken i forhold til punktene fra læreplanmålene. Låne boken fra i fjor, kan være greit å ha med seg.

Definer begreper (Kan nevnes i parentes)

Husk!!!

  • Topp/bunntekst
  • Sidetall
  • Linjeavstand 1 ½
  • Overskrifter

 

Legger du ut det du får ut av dagen hjemme også? :)

 

det kan jeg :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Dette er det jeg har fått ut av forberedelsen og praten vi hadde med læreren

 

Eksamen i markedsføring 2014

 

Får spørsmål fra disse lærerplanmålene:

Konkurransemidlene – 4 punkter med distribusjon (5,6,7,8,9,(10?) 11)

Markedsstrategi og markedsplanlegging – 1 punkt kan være aktuelt. Litt usikre på punkt 2, men kan komme opp. (4)

Etikk og samfunnsansvar – Usikker på den første (295) (2 og 3) Usikker på punkt 4.

Produkt, behov, målgruppe, særtrekk – Forretningside

Konkurrentanalyse – Hvem er i dette markedet, finne ut styrke og svakhetene til de andre kjedene (konkurrentene)

Sjekke ut butikkene som er nevnt i vedlegget (Kilder)

  • Samarbeid
  • Bransje
  • Digitale medier
  • Etikk, samfunnsansvar

Bedriftsetiske retningslinjer eks s 319

Mål for organisasjonens samfunnsansvar eks s 316

Viktig å se på lærerboken i forhold til punktene fra læreplanmålene. Låne boken fra i fjor, kan være greit å ha med seg.

Definer begreper (Kan nevnes i parentes)

Husk!!!

  • Topp/bunntekst
  • Sidetall
  • Linjeavstand 1 ½
  • Overskrifter

 

Legger du ut det du får ut av dagen hjemme også? :)

 

det kan jeg :)

 

Flott! Vi er 7 stykker i min klasse som er kommet opp!

Lenke til kommentar

 

Dette er det jeg har fått ut av forberedelsen og praten vi hadde med læreren

 

Eksamen i markedsføring 2014

 

Får spørsmål fra disse lærerplanmålene:

Konkurransemidlene – 4 punkter med distribusjon (5,6,7,8,9,(10?) 11)

Markedsstrategi og markedsplanlegging – 1 punkt kan være aktuelt. Litt usikre på punkt 2, men kan komme opp. (4)

Etikk og samfunnsansvar – Usikker på den første (295) (2 og 3) Usikker på punkt 4.

Produkt, behov, målgruppe, særtrekk – Forretningside

Konkurrentanalyse – Hvem er i dette markedet, finne ut styrke og svakhetene til de andre kjedene (konkurrentene)

Sjekke ut butikkene som er nevnt i vedlegget (Kilder)

  • Samarbeid
  • Bransje
  • Digitale medier
  • Etikk, samfunnsansvar

Bedriftsetiske retningslinjer eks s 319

Mål for organisasjonens samfunnsansvar eks s 316

Viktig å se på lærerboken i forhold til punktene fra læreplanmålene. Låne boken fra i fjor, kan være greit å ha med seg.

Definer begreper (Kan nevnes i parentes)

Husk!!!

  • Topp/bunntekst
  • Sidetall
  • Linjeavstand 1 ½
  • Overskrifter

 

Supre tips! Hva mener du med punktene som 5,6,7,8,9(10?),11 osv? :)

Lenke til kommentar

 

 

Dette er det jeg har fått ut av forberedelsen og praten vi hadde med læreren

 

Eksamen i markedsføring 2014

 

Får spørsmål fra disse lærerplanmålene:

Konkurransemidlene – 4 punkter med distribusjon (5,6,7,8,9,(10?) 11)

Markedsstrategi og markedsplanlegging – 1 punkt kan være aktuelt. Litt usikre på punkt 2, men kan komme opp. (4)

Etikk og samfunnsansvar – Usikker på den første (295) (2 og 3) Usikker på punkt 4.

Produkt, behov, målgruppe, særtrekk – Forretningside

Konkurrentanalyse – Hvem er i dette markedet, finne ut styrke og svakhetene til de andre kjedene (konkurrentene)

Sjekke ut butikkene som er nevnt i vedlegget (Kilder)

  • Samarbeid
  • Bransje
  • Digitale medier
  • Etikk, samfunnsansvar

Bedriftsetiske retningslinjer eks s 319

Mål for organisasjonens samfunnsansvar eks s 316

Viktig å se på lærerboken i forhold til punktene fra læreplanmålene. Låne boken fra i fjor, kan være greit å ha med seg.

Definer begreper (Kan nevnes i parentes)

Husk!!!

  • Topp/bunntekst
  • Sidetall
  • Linjeavstand 1 ½
  • Overskrifter

 

Supre tips! Hva mener du med punktene som 5,6,7,8,9(10?),11 osv? :)

 

Hvilken mål som er lure å se på fra lærerplanen. Skrevet dem her:

Konkurransemidlene

  • Drøfte ulike former for vertikal og horisontal integrasjon
  • Drøfte makt og avhengighet i distribusjonssystemet
  • Gjøre rede for elektronisk handel som en del av et distribusjonssystem
  • Vurdere og anbefale aktuelle distribusjonsstrategier for en organisasjon
  • Drøfte fordeler og ulemper ved bruk av ulike former for medier og begrunne valg av mediemiks
  • Anbefale en realistisk kommunikasjonsstrategi med utgangspunkt i markedets, organisasjonens og produktets karakter (?)
  • Vurdere hvordan produkt, pris, distribusjon og markedskommunikasjon kan brukes som konkurransemiddel

 

Markedsstrategi og markedsplanlegging

  • Formulere visjon, forretningside og overordnet mål for en organisasjon
  • Formulere markedsmål ved hjelp av et målhierarki
  • Utarbeide en enkel markedsstrategi rettet mot forbrukermarkedet med utgangspunkt i konkurransemidlene

 

NB! Etikk og samfunnsansvar

  • Gjøre rede for hva som menes med økonomisk bærekraftig forretningsdrift
  • Drøfte organisasjonens samfunnsansvar ut fra et etisk og et forretningsmessig perspektiv
  • Vurdere sammenhengen mellom en organisasjons samfunnsansvar og omdømme
  • Formulere mål for en organisasjons samfunnsansvar og utarbeide bedriftsetiske retningslinjer (!?)

De med spørsmålstegn er litt usikre på om vil være noe å se på eller ikke.. Men alltid smart å se på for sikkerhetsskyld

 

Kilder som kan være smart å se på og lese igjennom:

http://stormpedersen.blogg.no/1400524460_har_motehysteriet_gtt.html

http://www.framtiden.no/201301255992/aktuelt/bedrifters-samfunnsansvar/hm-er-arets-etikkversting.html

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/foreldre-og-barn/oppsiktsvekkende-taapelig-aa-selge-baby-bikini/a/103536/

http://joakimvindenes.wordpress.com/2010/10/07/hvordan-reklame-pavirker-barn/

Lenke til kommentar

Men hva tenker dere å starte med å gjøre?

 

Jeg ser for meg å starte på en forretningside, få litt tanker rundt den og prøve å lage en eller flere bare sånn at jeg har noen ideer til i morgen hvis det kommer som en oppgave:) En annen ting som kan være lett å starte med er konkurranseanalyse. Spesielt med tanke på at denne delen blir ofte lang og tar mye tid å jobbe med:)

Lenke til kommentar

Men hva tenker dere å starte med å gjøre?

 

Jeg ser for meg å starte på en forretningside, få litt tanker rundt den og prøve å lage en eller flere bare sånn at jeg har noen ideer til i morgen hvis det kommer som en oppgave:) En annen ting som kan være lett å starte med er konkurranseanalyse. Spesielt med tanke på at denne delen blir ofte lang og tar mye tid å jobbe med:)

Høres ut som en god ide. Jeg kommer nok til å lage en disposisjon til hvert av underoverskriftene som vi har fått i forberedelsesheftet. Lager et forslag til en konk. analyse, og ser over aktuelle kilder.

 

Har andre noen gode forslag til å forberede selve oppgaven?

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...