Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automatisering VG3 ( AUT4002) Eksamen


Anbefalte innlegg

"I tillegg ber arbeidsleder deg om å finne fram dokumentasjon på aktuelle transmittere med tilhørende monteringsutstyr, samt en PLS med regulatorfunksjon. Ta med dokumentasjon på eksamen."

 

merk: "Med tilhørende monteringsutstyr"

 

Det kan se ut som om vi skal beskrive demontering/montering/vedlikehold av disse transmittere. De mest relevante transmittere ut i fra følgende fra situasjonsbeskrivelsen: "Du får ansvar for utrustningen rundt SIL r-30" vil da være QT-30 og LT-32 sånn jeg ser det.

 

la oss se på QT-30 - Analyse Transmitter.

 

Dersom vi velger å ta med dokumentasjon og bruke dette elementet, som noen nevnte tidligere:

http://www.no.endress.com/no/products/analytics/capteur-ph-numerique-CPS491D

og denne transmitteren, som noen nevnte tidligere:

http://www.no.endress.com/no/products/analytics/pH-orp-transmitter-cpm153

 

Hvordan skal da disse monteres, og hvordan er de to koblet sammen?

 

Hvis du sjekker databladene så finner du hvordan det skal kobles og monteres.

 

er det noen som har hørt om noen som har strøket på denne eksamen i det hele tatt?

 

Det er kun'en person som har strøket i Automatiseringsfaget på min skole i løpet av hvertfall 5 år :wee:

 

Det er ingen elektriker eksamen...

Det er sant, men som automatiker bør du kunne gå i dybden på kabel/vern beregning også. Så det er helt relevant å ta med kortslutningstrøm, bryteevne osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut ifra det jeg har fått med meg så er denne oppgaven/prosessen brukt i to tidligere eksamener. Begge gangene har det vært spørsmål om forskjellige deler av anlegget, men sløyfe U-60 er ikke brukt til noe enda.

 

Så min teori er at ventilen blir byttet ut med frekvensstyrt pumpe (dette er nevnt av flere tidligere i tården). Det er jo en perfekt situasjon. Pumpa kjører full pupp hele tiden mot en ventil som regulerer mengden med medie. Kan spare mye på å fjerne pumpe og koble motoren via frekvensomformer.

 

Da får man jo inn elektro delen også.

 

Men dette er kun gjetting, som mye annet her har vært. Synes dog det var lite hint i beskrivelsen i forhold til tidligere år.

 

 

Ikke for å spore helt av, men hvilke skoler hører dere til?

 

Strinda vgs (Trondheim) her. (Nylig flyttet fra Ladejarlen for de som har hørt om den...)

Lenke til kommentar

Ikke for å spore helt av, men hvilke skoler hører dere til?

 

Strinda vgs (Trondheim) her. (Nylig flyttet fra Ladejarlen for de som har hørt om den...)

Automatiker lærling på kværner Stord. Så er privatist :)

Lenke til kommentar

 

Ikke for å spore helt av, men hvilke skoler hører dere til?

 

Strinda vgs (Trondheim) her. (Nylig flyttet fra Ladejarlen for de som har hørt om den...)

Automatiker lærling på kværner Stord. Så er privatist :)

 

Åkrehamn vgs :)

Lenke til kommentar

 

 

Ikke for å spore helt av, men hvilke skoler hører dere til?

 

Strinda vgs (Trondheim) her. (Nylig flyttet fra Ladejarlen for de som har hørt om den...)

Automatiker lærling på kværner Stord. Så er privatist :)

 

Åkrehamn vgs :)

 

Røyken VGS!

Lenke til kommentar

Ut ifra det jeg har fått med meg så er denne oppgaven/prosessen brukt i to tidligere eksamener. Begge gangene har det vært spørsmål om forskjellige deler av anlegget, men sløyfe U-60 er ikke brukt til noe enda.

 

Så min teori er at ventilen blir byttet ut med frekvensstyrt pumpe (dette er nevnt av flere tidligere i tården). Det er jo en perfekt situasjon. Pumpa kjører full pupp hele tiden mot en ventil som regulerer mengden med medie. Kan spare mye på å fjerne pumpe og koble motoren via frekvensomformer.

 

Da får man jo inn elektro delen også.

 

Men dette er kun gjetting, som mye annet her har vært. Synes dog det var lite hint i beskrivelsen i forhold til tidligere år.

 

 

Ikke for å spore helt av, men hvilke skoler hører dere til?

 

Strinda vgs (Trondheim) her. (Nylig flyttet fra Ladejarlen for de som har hørt om den...)

 

Ser for meg at det virker fornuftig :)

 

Slåtthaug Vgs, Bergen her.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ikke for å spore helt av, men hvilke skoler hører dere til?

 

Strinda vgs (Trondheim) her. (Nylig flyttet fra Ladejarlen for de som har hørt om den...)

Automatiker lærling på kværner Stord. Så er privatist :)

 

Åkrehamn vgs :)

 

Røyken VGS!

 

Kongsberg VGS

Lenke til kommentar

Tror jeg tar litt lett på denne eksamenen igrunn. Hvor mye har dere forberedt dere? Jeg har gjort klar risikovurdering, sluttkontroll, dokumentasjon til diverse komponenter og lagd en mal til hva jeg tror kommer til å komme på eksamen. Har også laget et forslag til å bytte ut QIC-30 med en PLS med regulatorfunksjon.

Lenke til kommentar

Tror jeg tar litt lett på denne eksamenen igrunn. Hvor mye har dere forberedt dere? Jeg har gjort klar risikovurdering, sluttkontroll, dokumentasjon til diverse komponenter og lagd en mal til hva jeg tror kommer til å komme på eksamen. Har også laget et forslag til å bytte ut QIC-30 med en PLS med regulatorfunksjon.

 

Har stort sett kun gjort det samme som deg. Er jo egentlig ikke så mye annet å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Brakett til transmitter for eksempel. Nippel til terminering av kabla osv?

Eg trur eg skriver litt om terminering av kabel også. Må ha litt detaljer inn i bilde så blir sensoren fornøyd :) Kabel sko, strømpe, merking til leder.

Endret av haugee
Lenke til kommentar

Tror jeg tar litt lett på denne eksamenen igrunn. Hvor mye har dere forberedt dere? Jeg har gjort klar risikovurdering, sluttkontroll, dokumentasjon til diverse komponenter og lagd en mal til hva jeg tror kommer til å komme på eksamen. Har også laget et forslag til å bytte ut QIC-30 med en PLS med regulatorfunksjon.

Har stort sett det samme i mine notater. På elenergi delen har jeg med hovedstyrestrøm, styrestrøm, risikovurdering, sluttkontroll, dimensjonering av kabel og vern eksempel for frekvensomformerstyring, just in case ;)

 

Diverse notater om kontroll og vedlikehold av QT, QIC, QR og QIC. Har også med full overhaling av reguleringsventil, da dette har ofte vært med i tidligere eksamener. Ziegler Nichols 1 og 2 metode og kan være fint og ha med.

 

Noe notater om lagerbytte av motor og teori rundt borring. Notater om planlegging av arbeidet, HMS, Risikovurdering o.l

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror jeg tar litt lett på denne eksamenen igrunn. Hvor mye har dere forberedt dere? Jeg har gjort klar risikovurdering, sluttkontroll, dokumentasjon til diverse komponenter og lagd en mal til hva jeg tror kommer til å komme på eksamen. Har også laget et forslag til å bytte ut QIC-30 med en PLS med regulatorfunksjon.

Har stort sett det samme i mine notater. På elenergi delen har jeg med hovedstyrestrøm, styrestrøm, risikovurdering, sluttkontroll, dimensjonering av kabel og vern eksempel for frekvensomformerstyring, just in case ;)

 

Diverse notater om kontroll og vedlikehold av QT, QIC, QR og QIC. Har også med full overhaling av reguleringsventil, da dette har ofte vært med i tidligere eksamener. Ziegler Nichols 1 og 2 metode og kan være fint og ha med.

 

Noe notater om lagerbytte av motor og teori rundt borring. Notater om planlegging av arbeidet, HMS, Risikovurdering o.l

 

Jeg har med meg lærebøker, og har skrivd hva de forskjellige komponentene er og litt om sløyfe 30,31 og 50.

 

Har også løst en tidligere eksamen og fått den vurdert, bruker den som en slags "mal" mtp risikovudering

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...