Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automatisering VG3 ( AUT4002) Eksamen


Anbefalte innlegg

Det kan ikke være meningen at vi skal tegne programent, koblingsskjema med AO og AI kortene og evt regventilen samt ph-transmitteren kan jeg være med på.

Og skrive hvordan vi skal programere det.

 

Men og tegne ladder, FBD eller STL kan jeg ikke helt skjønne at vi skal gi oss ut på.

 

Må nokk tegne FBD/LAD hvis man ikke har tilgang til PC ;)

 

Angående U-60 så har jeg en mistanke om at vi skal omgjøre det til en regulerbar styring ved hjelp av frekvensomformer...

 

Ja, du sier noe der. Å kjøre ei pumpe mot en ventil er ikke det mest optimale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noen som vet hvordan man kalibrerer en asynkronpumpe med firkantkobling?

tøv.

 

Denne tråden er full av tull. Oppgaven forklarer at vi kun skal fokusere på ting rundt sløyfe 30.

 

Når det kommer til å finne dokumentasjon kan du velge:

siemens, mitsubishi eller omron. Disse er gode PLS'er hvor det er enkelt å finne mye info om.

 

Når det kommer til Nivåmåling over sil R-30 er dette åpenbart en gamma måler.

her et et fint eksempel på en sånn: http://www.vega.com/en/Level-Radiation-Based-Source-Container-VEGASOURCE31.htm

Mange ville kanskje trodd at man ville tatt ultralyd eller radar i bruk her, men papirmassen skifter for mye massetetthet til at det kan være gunstig i denne situasjonen.

 

 

Kan også være lurt å skrive med sine egne ord hvordan man:

kalibrerer PH transmitter

vedlikehold av reguleringsventil

PLC program for å bytte ut regulatorer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere må ikke gå for dypt i selve programmeringen, har faktisk en tvil om at dette er så stor del av oppg,

 

- Kontroll og vedlikehold av PH- transmitter og element. ( bare dette er en stor del)

- Kabelberegning og vern til motor / sluttkontroll.

- Mekanisk oppg, sikkert plate som skal moteres og borres hull i som på forrige eks.

- Oppkobling til sentralt kontrollrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere må ikke gå for dypt i selve programmeringen, har faktisk en tvil om at dette er så stor del av oppg,

 

- Kontroll og vedlikehold av PH- transmitter og element. ( bare dette er en stor del)

- Kabelberegning og vern til motor / sluttkontroll.

- Mekanisk oppg, sikkert plate som skal moteres og borres hull i som på forrige eks.

- Oppkobling til sentralt kontrollrom.

Er enig i dette, blir neppe for mye innenfor oppsett i de forskjellige programmene, men mer hvordan du kobler dette.

 

- Kabelberegning og vern til motor / sluttkontroll. - Ser for meg U-60 skal ha en frekvensomformer.

- Mekanisk oppg, sikkert plate som skal moteres og borres hull i som på forrige eks. - Eller kanskje bare en/flere komponenter som skal vedlikeholdes/overhales (Rengjøring, bytting av lager etc)

- Oppkobling til sentralt kontrollrom. - Dette har jeg og tenkt angående HCV-31, eller kanskje hele sløyfe 30 skal feltbuss kobles?

Endret av FIS
Lenke til kommentar

På Elenergi delen har det hvertfall før vært ombygging til frekvensomformerstyring, her skulle det utarbeides nødvendig dokumentasjon. Så da er det hvertfall hovedstrømskjema, styrestrømskjema, dimensjonering av kabel og vern, sluttkontroll og alt som er relevant :)

Hvor finner dere info om tidligere oppgaver?

Blir meget glad om noen kan hjelpe meg her

Lenke til kommentar

På Elenergi delen har det hvertfall før vært ombygging til frekvensomformerstyring, her skulle det utarbeides nødvendig dokumentasjon. Så da er det hvertfall hovedstrømskjema, styrestrømskjema, dimensjonering av kabel og vern, sluttkontroll og alt som er relevant :)

På tidligere oppgaver har det også stått i oppgaveteksten av sløyfe 60 og 50 skal endres på. Det gjør det ikke her, her står det at vi skal holde oss til Sil R-30 og det rundt, sikkert da 31 og 32 også. Er ikke vits i å bruke masse tid på noe som ikke kommer.

Lenke til kommentar

"I tillegg ber arbeidsleder deg om å finne fram dokumentasjon på aktuelle transmittere med tilhørende monteringsutstyr, samt en PLS med regulatorfunksjon. Ta med dokumentasjon på eksamen."

merk: "Med tilhørende monteringsutstyr"

Det kan se ut som om vi skal beskrive demontering/montering/vedlikehold av disse transmittere. De mest relevante transmittere ut i fra følgende fra situasjonsbeskrivelsen: "Du får ansvar for utrustningen rundt SIL r-30" vil da være QT-30 og LT-32 sånn jeg ser det.

la oss se på QT-30 - Analyse Transmitter.

Dersom vi velger å ta med dokumentasjon og bruke dette elementet, som noen nevnte tidligere:
http://www.no.endress.com/no/products/analytics/capteur-ph-numerique-CPS491D
og denne transmitteren, som noen nevnte tidligere:
http://www.no.endress.com/no/products/analytics/pH-orp-transmitter-cpm153

Hvordan skal da disse monteres, og hvordan er de to koblet sammen?

Endret av sirfylling
Lenke til kommentar

Hvor får dere U-60 fra? Er ikke nevnt noe om U-60 i oppgaveteksten. Har dere funnet frem dokumentasjon nå? Føler dere at dere har kontroll på hva som kommer til å komme?

Dette var en ren gjetting fra min side med tanke på tidligere eksamener.

 

 

På tidligere oppgaver har det også stått i oppgaveteksten av sløyfe 60 og 50 skal endres på. Det gjør det ikke her, her står det at vi skal holde oss til Sil R-30 og det rundt, sikkert da 31 og 32 også. Er ikke vits i å bruke masse tid på noe som ikke kommer.

Hva kan Elenergi oppgaven bli rundt R-30 da? Eneste jeg ser for meg (men som er for enkel) at en vifte skal monteres og styres ved hjelp av en frekvensomformer..

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...