Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automatisering VG3 ( AUT4002) Eksamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må vel vise oppkoblingen av PLSen man velger med eksempelvis QT koblet til en analog inngang og QR koblet til en analog utgang? Også eventuelt forklare under hvilken PLS du har brukt og at den har innebygget regulatorfunksjon. Tenker nå jeg :)

 

En mulighet er å benytte seg av en skjermbasert pls (/eller ekstern skjerm) som du benytter som QR. Altså du viser grafer på skjermen og lagrer informasjonen på PLSen/minnekort.

 

Når det kommer til PLS program, så trenger man kun å skrive et generelt program. Mener det holder å tegne en blokk med alle parameteren til PID og en scale blokk på inn og utgang.

Lenke til kommentar

Må nok vise oppkobling ja, men jeg er ganske sikker på at QR heller skal lese av signalet fra QT og være seriekoblet før inngangen og ikke tilkobles utgangen. Men skal du bygge om til PLS ved sløyfe 30 må du ha 2 analoge utganger siden det er 2 ventiler. Mad11 har 2 innganger og 1 utgang, så da må man nok ha moduler.

Lenke til kommentar

Er jo egentlig bare en ventil på sløyfe 30, men om det skal ombygges til forholdsregulering blir det vel noe annet ja..

Vi fikk instruert av læreren våres at vi kan sette QR på en analog utgang. Samt er det nok mulig med skjermbasert løsning og, men vi har ikke vært så mye borti dette enda..

 

Jeg har tenkt og bruke Siemens S7-1200 PLS da jeg er mest kjent med denne

Lenke til kommentar

Jeg tenker også å kjøre på med s7-1200, med en analogblokk (Inn og utganger)

 

Har sett på tidligere eksamensoppgaver at PLSen ofte skal kobles opp mot et nettverk. Derfor tenker jeg å slenge inn en av siemens sine Switcher og koble pls og skjerm til den (via profibus) for så å koble meg til det sentrale nettverket via profibus.

 

Har jobbet en del med s7-1200 i nettverk og med skjerm, så for meg er dette den enkleste løsningen.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje så veldig mykje peiling på dette, derfor eg fant denne siden. Skal lese litt meir om denne pls typen. Men visst du har noken gode tips så tar eg godt i mot noken. :green: Er også på leit etter pH regulator. Har funnet Level transmitter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...