Rubenevo Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Hei!Jeg er interressert i å lære å lage både apper og nettsider, altså bli app-utvikler og wb-utvikler Hvordan er den beste måten å lære meg dette på?Hvordan er den enkleste måten å få oppdrag etter hvert? Jeg har og en god ide til både app og nettside, men de må synke sammen på en måte, hvordan gjør man det?eller burde jeg vente med å lage dette? Vil veldig gjerne lære dette, men må lære meg det selv på fritiden ved siden av skole takk på forhånd! Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 (endret) Hvis målet er å få best mulig resultat på kortest tid, ville jeg nok siktet på en kryssplattform-løsning for appen som kan programmeres vha. HTML5/Javascript. Sjekk f.eks. ut Cordova og PhoneGap. Da kan du bruke mye av samme kunnskap til å lage nettside. I og med at du virker ganske fersk, så ville jeg satset på en backend fra Parse eller Kinvey, siden da slipper du å lage noe backend kode. Alternativet er jo selvfølgelig å lage native apps i Android og iOS med Java og Objective-C, samt å utvikle en nettside med HTML/CSS/Javascript, og i tillegg lage en backend som også må kodes, hvis du ønsker å gjøre alt fra bunnen av. Jeg har prøvd alle metodene, og vil si at det å få til en skikkelig god app på flere plattformer, og en god nettiside, kreves det veldig mye kunnskap, og at hvis du starter med blanke ark, så ville jeg absolut anbefalt første alternativ hvis du har håp om å gjøre det innen relativt kort tid. Uansett hvilke valg du gjør, avhenger det selvfølgelig helt av hvordan type app og nettside du skal lage. Skal du f.eks. lage en avansert kamera-app til mobilen vil jeg ikke lenger anbefale deg å lage en kryssplattform-app. Når det gjelder å ta på seg oppdrag, så tror jeg ikke det å lære seg å bli en app-utvikler og web-utvikler samtidig vil være en god løsning. Skal du ta på deg oppdrag, må du være veldig god på noe. Å tro at du skal bli veldig god på Android, iOS, og webutvikling krever uten noen forhåndskunnskaper, flere års erfaring. Er målet å få oppdrag ville jeg konsentrert meg om en av de tre tingene. Endret 21. mai 2014 av IBalic Lenke til kommentar
Rubenevo Skrevet 21. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2014 Hvis målet er å få best mulig resultat på kortest tid, ville jeg nok siktet på en kryssplattform-løsning for appen som kan programmeres vha. HTML5/Javascript. Sjekk f.eks. ut Cordova og PhoneGap. Da kan du bruke mye av samme kunnskap til å lage nettside. I og med at du virker ganske fersk, så ville jeg satset på en backend fra Parse eller Kinvey, siden da slipper du å lage noe backend kode. Alternativet er jo selvfølgelig å lage native apps i Android og iOS med Java og Objective-C, samt å utvikle en nettside med HTML/CSS/Javascript, og i tillegg lage en backend som også må kodes, hvis du ønsker å gjøre alt fra bunnen av. Jeg har prøvd alle metodene, og vil si at det å få til en skikkelig god app på flere plattformer, og en god nettiside, kreves det veldig mye kunnskap, og at hvis du starter med blanke ark, så ville jeg absolut anbefalt første alternativ hvis du har håp om å gjøre det innen relativt kort tid. Uansett hvilke valg du gjør, avhenger det selvfølgelig helt av hvordan type app og nettside du skal lage. Skal du f.eks. lage en avansert kamera-app til mobilen vil jeg ikke lenger anbefale deg å lage en kryssplattform-app. Når det gjelder å ta på seg oppdrag, så tror jeg ikke det å lære seg å bli en app-utvikler og web-utvikler samtidig vil være en god løsning. Skal du ta på deg oppdrag, må du være veldig god på noe. Å tro at du skal bli veldig god på Android, iOS, og webutvikling krever uten noen forhåndskunnskaper, flere års erfaring. Er målet å få oppdrag ville jeg konsentrert meg om en av de tre tingene. Har aldri prøvd noen av delene, har begynt å lese nå og prøver å lære meg så bra som mulig Det som var planen med appen og nettsiden var at det skulle være bilder og nyheter om et tema der, og mulighet til å logge inn og laste opp egne bilder, videoer og lignende ting selv, både fra galleri og kamera, samt kommentere på andre sine bilder Tenker det kan være sluttproduktet, men det generelt å være web-utvikler og app-utvikler virker spennende og virker som en ganske grei jobb Hvordan anbefaler du å lære meg alt dette? Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Kult prosjekt! Selv om du er i startfasen og det kan være overveldende med informasjon, så er det nettopp slike prosjekter man lærer av. Hvis du er helt ny med alt dette, så kan jeg gi deg noen linker som kommer godt med. www.stackoverflow.com - "Programmeringverdens vugge", her stilles alt av spørsmål om programmeringsrelaterte problemer, og man finner stort sett svaret på det meste. www.codeacademy.com - Behagelig måte å lære seg flere programmeringsspråk. Går ikke veldig i dybden, men gjør det lett å komme gang. Absolutt et fint sted å starte. Start med å lære deg HTML, CSS og Javascript, så kan du begynne å lage nettsider www.codeshool.com - Litt samme greia, har ikke prøvd det, men kanskje verdt å sjekke ut. https://github.com/vhf/free-programming-books/blob/master/free-programming-books.md#professional-development - Kjempesamling av gratis programmeringsbøker. Har du iPad/nettbrett eller lignende. Last ned noen bøker, og kos deg meg herlig lesestoff. www.github.com - Her finner du masse open source prosjekter som det går ann å lære masse av. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Du kan enkelt lage en app av et WP drevet nettsted: http://www.packtpub.com/wordpress-mobile-applications-with-phonegap/book Se også: http://www.packtpub.com/wordpress-web-application-development/book http://www.packtpub.com/wordpress-mobile-web-development-beginners-guide/book Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Hvordan er den beste måten å lære meg dette på? Først og fremst er det helt avgjørende hva slags programmeringskunnskaper du har fra før av, videre foreslår jeg at du tar deg god tid til å virkelig forstå programmeringsspråkene du må beherske. Skal du beherske mobile-first webutvikling med tilhørende app til både Android og iPhone enheter har du en del å lære om du ikke har gjort noe av det før, men du har også veldig mye gøy å lære. Om du ikke har noe programmeringserfaring vil jeg anbefale deg å sjekke ut CodeSchool, det er masse lære, learning by doing som det kalles. Etter det kan du sjekke ut masse bra på Youtube også, som brukerne phpacademy, Thorn Web Design og The New Boston, flinke og informative. Hvordan er den enkleste måten å få oppdrag etter hvert? Den enkleste måten å få oppdrag på er å jobbe så og si gratis en periode etter at du har lært deg å beherske programmeringsspråkene, da får du noe på porteføljen. Kjør så en aggresiv markedsføring i en periode med knallpriser og kampanjer, vær synlig på nett, kjøp annonseplasser, spre visittkort IRL, bruk nettverket ditt, hold facebook kampanjer, vær mye på twitter, instagram....... ....Det er ingen A4 oppskrift på dette, men om du er lærevillig nok leser du deg klok. Endret 23. mai 2014 av JanTerjeRiisOttoJohansen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Siterer trådstarter og får opp mitt navn. Endret 23. mai 2014 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Aner faktisk ikke, her har det skjedd noe merkelig, jeg siterte trådstarter, Rubenevo, har redigert innlegget nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå