Gå til innhold

Valg av Macro-objektiv

Anbefalte innlegg

Tenker på macro, og pr nå står valget mellom Tamron 90mm f/2.8 og Sigma 105mm f/2.8.

Det som vet kjøpes, skal stort sett brukes til insekter, blomster osv, sammen med Nikonkamera.

Syns nikon sitt 105mm blir vel dyrt, og tror ikke det er så mye bedre som prisen tilsier, hvertfall ikke for en nybegynner på området macro.

Noen som er litt inne på dette, og kan komme med litt konstruktive anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går utifra at du mener Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro for Nikon "m/stabilisering".

Jeg har eid Tamron 90mm og synes den var vanskelig og bruke håndholdt, nå har jeg Canon sin 100mm m/stabilisering og det er bare nydelig og bruke den til makro.

Så ville nok prioritert et objektiv med stabilisering sålenge du har tenkt å bruke dette håndholdt.

Når det gjelder bildekvaliteten er alle disse makroobjektivene i toppsjikt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har Nikon's 105 VR, og det er utvilsomt et bra objektiv. Men prisen er som du nevner høy. Har ingen egen erfaring med hverken Tamron eller Sigma, men de fleste makroobjektiver er bra. Tipper jeg hadde gått for Sigma's variant om jeg skulle velge mellom de to. Sigma har generelt fått bra kritikk for sine (ekte) makroer, selv om det har vært opp og ned med andre saker derfra.

Et alternativ er selvfølgelig en brukt makro fra Nikon med manuell fokus. Du har ikke særlig bruk for autofokus i makroområdet uansett. De eldre 105mm-variantene fra Nikon er meget bra.

Lenke til kommentar

Hvis vi definerer makroområdet som rundt nærgrensen så er autofokus ganske håpløst hvis du ikke bruker stativ og låser er fokuspunkt akkurat der du vil ha fokus. Live view med maksimal forstørrelse og manuell fokus er det som gir best resultater.

På frihånd så justerer jeg bare avstanden til motivet, det er snakk om kun en millimeter eller to. Makrofotografering er tekniske krevende, et bra stativ og bra hode hjelper mye. Hvis du skal drive på med mye makrofotografering så er det en del annet utstyr som kan være bra å ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...