Gå til innhold

Den store Kajakk tråden

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen her som er glad i å ta seg en kajakk tur i ni og ne, eller driver med kajakk aktivt ?

Dersom du er den som synes kajakk er spennende, om du har prøvd det eller ikke, så er denne tråden opprettet som en helhet for alle som ønsker å vite om kajakk, diskutere om kajakk, eller dele minner og bilder om sine kajakk turer og opplevelser !

Den Store Kajakk Tråden er opprettet for Deg !

Føl deg fri til å snakke alt om Kajakk !

:w00t:

Endret av peacefulworld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ikke SÅ stor denne tråden da ;-)

Hehe. Er nok enig med deg der. Forventningene oversteg sannheten.

Vi kan jo kanskje begynne vi 2, slik at flere henger på etterhvert. Folk virker mer sjenerte til å skrive her vel og merke...

Driver du med kajakk ?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg har veldig lyst til og begynne å padle! Venter på svar fra den lokale kajakk klubben angående nybegynnerkurs. Håper det blir snart. For det er vel ikke så lurt å hive seg i en kajakk uten noe erfaring?

Lenke til kommentar

Var ikke SÅ stor denne tråden da ;-)

Hehe. Er nok enig med deg der. Forventningene oversteg sannheten.

Vi kan jo kanskje begynne vi 2, slik at flere henger på etterhvert. Folk virker mer sjenerte til å skrive her vel og merke...

Driver du med kajakk ?

Har holdt meg til kano foreløpig. Men har vurdert å skaffe meg en kajakk. Aldri prøvd det men ser veldig praktisk ut hvis du skal ta en rute med litt bæring også. Lett i forhold til en kano kan jeg tenke meg. Det som kanskje er upraktisk er plassen til bagasje. Er jeg på tur med kano så er jeg gjerne ute et par dager. Blir det kajakk så må den kunne erstatte kanoen :)
Lenke til kommentar

Har holdt meg til kano foreløpig. Men har vurdert å skaffe meg en kajakk. Aldri prøvd det men ser veldig praktisk ut hvis du skal ta en rute med litt bæring også. Lett i forhold til en kano kan jeg tenke meg. Det som kanskje er upraktisk er plassen til bagasje. Er jeg på tur med kano så er jeg gjerne ute et par dager. Blir det kajakk så må den kunne erstatte kanoen :)

Jeg vet ikke hva en kano veier i dag, men begge mine kajakker veier mellom 25-30 kg. Du får selvsagt tak i lettere kajakker også, men til mitt bruk endte jeg opp på relativt tunge båter.

Jeg har vært på turer der det er nødvendig å bære kajakken over tørt område. Det ofte greiest å gå to turer etter min mening; en med kajakken og en med innholdet. Det blir fort veldig tungt om en skal bære på kajakk (25-30 kg) pluss utstyr (20-30 kg) samtidig mer enn et par hundre meter. Kajakktralle er selvsagt et godt alternativ, men det krever relativt slett underlag.

Når det gjelder lagringsplass har jeg i min turkajakk ca 150 liter. Det er rikelig(!) og til sammenligning klarer du deg fint på fjellet en uke med bare 80-liters sekk. Mange kajakker har selvsagt mindre lagringsplass, men du må velge hvilke egenskaper som er viktig for deg. Lekekajakken min har til sammenligning 142 liter lagringsplass, men på grunn av senkekjøl og rominndeling får en ikke utnyttet dette maksimalt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at ingen har kommet med noe respons til deg på leie av kajakk i Oslo, så jeg kan komme med noen innspill selv om jeg ikke har kjennskap til Oslo selv.

Du spør om å få tilgang til Kajakk "uten for store omkostninger" og det er litt vanskelig å vurdere hva du legger i dette.

Jeg vil råde deg til å ta grunnkurs havkajakk uansett for egen sikkerhet. De fleste klarer å padle en kajakk på flatt hav, men på kurset lærer du mye om hva du skal gjøre når ting ikke går helt som planlagt. Der får du vite hvilke krav du bør stille til en kajakk og hvordan du tømmer og entrer en kajakk etter en velt. (Om du ikke ønsker å ta våttkortet med 2 dager padling, så ta i alle fall et intro-kurs som har litt kortere varighet)

Når det gjelder tilgang til båter har du to valg så vidt jeg kan se:

Leie utstyr fra en privat eller melde deg inn i en klubb og låne klubbkajakker billig (eller til og med gratis i noen klubber).

Ser at du f.eks. kan leie utstyr hos bull-ski-kajakk.no.

https://bull-ski-kajakk.no/Kajakk/KAJAKKUTLEIE

Dersom du ønsker å melde deg inn i en klubb har Oslo kajakklubb gunstige tilbud for medlemmer. Ser ut som litt stive priser for å bli medlem, men har du tenkt å padle flere ganger i løpet av sesongen så vil nok dette svare seg økonomisk totalt sett. Ut fra det jeg klarer å lese er selve lånet av båt gratis for medlemmer. Les mer her:

http://www.okk.org/medlemsskap/om-medlemsskap/

og her:

http://www.okk.org/medlemsskap/ossl-nye-medlemmer/

Vil i samme slengen også råde deg til å vurdere både luft og vanntemperatur før du legger ut på tur og benytte tilstrekkelig godt sikkerhetsutstyr (tørrdrakt, våtrakt/long-john eller noe slikt).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...