Gå til innhold

Hjelp til å velge studie neste år

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lest litt på forumet her en stund og hadde satt utrolig stor hjelp på noen råd.

Jeg er straks ferdig med to semestre på UiO der jeg har tatt 50 poeng innenfor samfunnsøkonomi og 30 poeng i sosiologi (mao 20 poeng mer enn normalt).

Fra tidligere har jeg Exphil og Ecfac, samt 60 studiepoeng i diverse BØK-fag fra BI.

Har vært i kontakt med fakueltetene og fått innpass for noen fag fra BI osv. Fra høsten har jeg nå to muligheter:

1: Bruke 1 år på å få en bachelor i sosiologi

2: Bruke 2 år på å få en bachelor i samføk (+ muligens en bachelor i sosiologi ved siden av hvis jeg orker å skrive 2 bacheloroppgaver).

Har et greit snitt fra BI (C-snitt).

Skal klare å få minst B-snitt på UiO (ligger mellom A og B nå).

Etter bachelor har jeg hverken planer om å ta master i sosiologi eller samfunnsøkonomi. Jeg har tenkt å dra til England og ta ettåring master i f.eks. managment på Warwick, Aston, Bath, Cass (eller LSE hvis jeg kommer inn). Eventuelt RSM i Rotterdam eller HHS i Sverige.

Hva bør jeg velge? Msc jeg tenker å ta i England har ingen krav om type bachelor, bare karaktersnitt og GMAT (jeg har GMATscore på 650 fra tidligere). Jeg ordner anbefalinger fra forelesere og arb.giver og har mye extracurricular activites (er klassekontakt for 300 elever og nestleder i stor forening), samt sommerskole fra LSE. Har også gjennomført befalsskolen.

Trekker det mye ned for fremtidlig arb.giver dersom jeg har studert sosiologi fremfor samføk selvom jeg har msc i managment fra en god skole? Ser de på bacheloren?

Vet ikke helt hva jeg vil bli enda, men tenker noe innenfor HR eller virksomhetsstyring. Syns samføk er mer spennende enn sosiologi, men skal klare og ta de 40 poengene jeg mangler innenfor sosiologi for å få bachelor neste år. Bacheloroppgaven i sosiologi er nesten valgfri så kan evnt skrive om økonomi der.

Fordelen med å velge ett år sosiologi er lavere alternativkost (blir ferdig ett år før), samt at jeg enkelt kan få gode nok karakterer. Samføk er en del mer utfordrende.

Ulempen er at sosiologi er kjedelig og at det kanskje ikke er så bra for fremtiden mtp jobb.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Hehe ordla meg kanskje litt dårlig.

Jeg skal uansett at master i managment i Europa.

Lurer mest på om fremtidlig arb.giver skiller på om når du har bachelor i sosiologi eller samføk når du har msc i managment?

Selvfølgelig gjør de det dersom du søker på en typisk "siviløkonom" jobb, med tanke på virksomhetstyring. Samtidig så har du jo ca 110 studiepoeng innen økonomi, så det blir litt mer komplisert å si noe sikkert. Når det gjelder HR er det ikke like sikkert at sosiologi trekker veldig ned.

Personer med kun en "urelevant" grad (som sosiologi), vil nok slite på arbeidsmarkedet selv om man tar en ettårig management grad. Gitt at du søker på jobber der du konkurrerer med andre fullblods sivil- og samfunnsøkonomer. Arbeidsgiver vurderer helheten, bachelorgraden er selvfølgelig også viktig for vurderingen. Det at du har såpass mange studiepoeng innen økonomi kan likevel føre til at du har gode muligheter for relevant jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...