Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta opp ikke meldte saker på generalforsamling i borettslag?

Ruben1987

Anbefalte innlegg

Har andelseiere i et borettslag rett til å ta opp saker på den ordinære generalforsamlingen som ikke er meldt inn på forhånd og dermed heller ikke er med i innkallingen eller på dagsorden?

Tenkte i tilfelle å ta opp en meget viktig sak og be om at det blir avholdt avstemning om at det skal kalles inn til ekstraordinær generalforsamling for å avgjøre den aktuelle saken.

Endret av Ruben1987
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saker som skal stemmes over må meldes på forhånd. Du kan derimot be om at du har en pressende sak og ønsker nytt møte for å stemme over dette. Andre ting går som regel under eventuelt.

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Det følger av burettslagslova § 7-8 at generalforsamlingen ikke kan treffe vedtak i en sak som ikke er nevnt i innkallingen uten positiv lovhjemmel for å gjøre det. Lovas § 7-8 nr. 4 fastslår at et simpelt flertall alltid kan vedta at det skal innkalles til ny generalforsamling for å behandle spesifikke saker som tas opp på generalforsamlingen.

Merk at siden kravet er simpelt flertall må du ha like mange bak deg for å få generalforsamlingen innkalt som du må ha for å få kravet vedtatt (med mindre vedtaket krever enstemmighet eller to tredjedels flertall).

Loven forbyr bare det å treffe vedtak. "Til orientering"-saker kan generalforsamlingen behandle, det vil si saker der det eneste "vedtaket" er "generalforsamlingen tar x til orientering" eller "orientering om x vedlegges protokollen".

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å si et par setninger samt legge frem et ark med en tekst om en sak. Denne informasjonen til alle fremmøtte er det viktige her og ikke en eventuelt avstemning.

Problemet er at styreleder og kanskje også møteleder (som er lagets forretningsfører) ikke vil la meg ta opp saker som ikke er forhåndsmeldt og med i innkallingen.

Har jeg som andelseier en lovmessig rettighet til å fremlegge en slik "til orientering"-sak både muntlig og skriftlig? Eller vil det være opp til møteleder å tillate/avslå det?

Endret av Ruben1987
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å si et par setninger samt legge frem et ark med en tekst om en sak. Denne informasjonen til alle fremmøtte er det viktige her og ikke en eventuelt avstemning.

Problemet er at styreleder og kanskje også møteleder (som er lagets forretningsfører) ikke vil la meg ta opp saker som ikke er forhåndsmeldt og med i innkallingen.

Har jeg som andelseier en lovmessig rettighet til å fremlegge en slik "til orientering"-sak både muntlig og skriftlig? Eller vil det være opp til møteleder å tillate/avslå det?

Hvis du kun skal fremme en sak og dele ut et ark kan du gjøre det under "Diverse", avstemming er det værre med. Hva for en sak er det om jeg få spørre? finnes egne måter man gjennomfører enkelte ting i generalforsamlinger.

Lenke til kommentar

Ikke snakk om her iallefall .

Da blir det ny varselsrunde og ekstraordinær gensam.

Tenk om noen vil ha noe å si om den saken, men de velger å ikke komme siden de har sett på innkallingen at det bare skal snakkes om naboenes katt.

Lenke til kommentar

Saken må meldes inn til styret før den kan tas opp på generalforsamling, uansett hvor viktig den er. Folk kan ikke bare buse frem med saker de har gått og tenkt på, hvis alle gjør det vil jo møtet bli et eneste stort kaos.

Da blir forsamling et sammensurium av folk som klager på matlukta til naboen, eller at "den pokkers katta alltid pisser på verandaen vår", eller "hu dama i tredje har alltid høylytt sex midt på natta"

De har en agenda og følger den til punkt og prikke. Hvis folk bare har sittet og mumlet om ting men ikke meldt ifra før møtet, blir det ikke tatt opp der heller.

Har du viktig info som "jeg vet hvem som brøt seg inn på boden i vår" får du sikkert lov å si det.

Saken skal stå i oversikten/heftet dere får som innkalling til møtet, ellers kan den ikke tas opp. Det er derfor det kommer ut skriv noen uker i forveien, vanligvis ala "Hvis noen har saker til generalforsamlingen 30.05.2014, send det til xxx eller lever personlig skriftlig hos xxx, hilsen styret". Hvis saken din er så viktig burde du ha meldt den inn lenge før møtet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Loven gir ikke den enkelte andelseier rett til å ta opp en sak på generalforsamlingen unntatt når vedkommende har krevd det i tide til at det kan tas med i innkallingen. Men "til orientering"-saker (også kjent som "Eventuelt"- eller "Diverse"-saker) er det ikke forbudt å behandle selv om de ikke er nevnt i innkallingen.

Fremmes en sak i møtet er det møteleder som må ta stilling til om saken kan og skal tas opp, men møtelederen er ikke generalforsamlingens leder - det er generalforsamlingen selv som i siste instans bestemmer om noe skal føres opp på dagsordenen. Som regel er dette første trinn i møtet etter valg av møteleder. "Noen innsigelser mot dagsordenen ... dagsorden anses vedtatt."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...