Jar-of-clay Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Ser at det det er mange interessante temaer som kommen opp, men for å kommentere første post. Jeg tolker det som det samme som å si "alle tror på sin religion/Gud utav frykt" for evigheten. Synes det er en rimelig tanke, og mulig det gjelder en del. Jeg kan bare snakke utfra meg selv, og jeg har tidligere egentlig alltid bare trodd at Gud finnes uten å tenke på konsekvensene den ene eller andre veien. Kanksje man kan si at det er litt strutsementalitet, eller å ha hodet under madrassen. Men hvis man går i en kirke i Norge i dag så er det svært få som snakker om å frykte det som kommer etter døden. Dette ble litt klarere for meg når jeg begynte å lese bibelen selv og så utsagn som Jesus kom med, som at "det er ingen veg til faderen utenved meg (Jesus)". Tror ikke det er så mange kristne som i dag er veldig preget av frykt, men det er nok noen, og tidligere før Reformasjonen var det mange, de andre religionene tror jeg det kommer ann på religionen. Taoisme, er neppe fryktpreget, og mange ser religion som politikk, og at styresmaktene velger religion for en, andre igjen tenker at de tilhører en religion på bakgrunn av at man blir det foreldrene er og forhåpentligvis de fleste går etter egne refleksjoner om livet og troen. Kort sagt er det nok noen som tilhører en religiøs gruppe av frykt, men jeg tror det er veldig mange flere som ikke har frykt som grunnlag for trosretning. Endret 27. mai 2014 av Jar-of-clay 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå