Gå til innhold

Er jeg norsk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Si meg, hva har du å si om punktene som ble listet opp på lenken?

 

Gi meg litt tid, så skal jeg se nærmere på det.

 

Det viser seg at rapporten er på nær 300 sider, uten linker (bare tekstreferanser) til originalkildene, så da blir kanskje jobben for stor for en stakkars legmann.

 

Men jeg fant i hvertfall nok av fagfolk som debatterte den: En av dem, Joseph Graves, synes å ha vært så hard i sin dom at Rushton saksøkte ham for injurier. Han avviste blant annet punkt 4 med følgende:

 

First, there has been no systematic measurement of cranial sizes for sufficient numbers of populations in humans

 

Hans egen sjef (Dean) på Western University, Brian Timney, som forsvarte hans ytringsfrihet og nektet å gi ham sparken når det stormed som verst rundt ham, sa at "allowing Rushton’s theories to be openly debated ultimately led to their dismissal." Nå ser jeg noen mener at Timney hadde behov for å distansere seg fra Rushton, og det kan forklare hans uttalelser.

 

Så da blir spørsmålet: Kan vi finne noen nåtidige vitenskapelige kilder som støtter Rushton og Jensen, eller er det som Timney sier slik at de ikke holdt mål i åpen vitenskaplig debatt og ikke overlevde ham?

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her er det mye på en gang, en suppe av religion, etnisitet og statsborgerskap blandet sammen.

 

 

Du koker suppe på en spiker.. Les hva jeg jeg svarte på. Og så kan du gjerne overse jeg nevnte "muslim", om det gjør det vanskelig for deg å få med poenget.

Lenke til kommentar

 

Så da blir spørsmålet: Kan vi finne noen nåtidige vitenskapelige kilder som støtter Rushton og Jensen, eller er det som Timney sier slik at de ikke holdt mål i åpen vitenskaplig debatt og ikke overlevde ham?

 

Geir :)

Nå er ikke Rushtons bok særlig gammel, men ja, vi kan finne plenty av kloke hoder som tror at det er betydelige, biologiske forskjeller mellom folkegrupper også når det gjelder intelligens. Blant annet Satoshi Kanazawa, James Watson og Steven Pinker.

 

"Reality is what refuses to go away when you do not believe in it, and progress in neuroscience and genomics has made these politically comforting shibboleths (such as the non-existence of intelligence and the non-existence of race) untenable."

Steven Pinker

 

Evolusjonen stopper ikke ved nakken.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du er ihvertfall utlending

Sier han som ikke kan skrive ''ihvertfall''.

 

I hvert fall*, men gjør det noe å ha en skrive feil?

 

* ... men gjør det noe å ha én skrivefeil?

 

Er du utlending?

 

Nei, jeg er etnisk nordmann. Jeg har aldri vært så god til å skrive og reflektere. Du er vel utlending selv?!

Lenke til kommentar

Nå er ikke Rushtons bok særlig gammel, men ja, vi kan finne plenty av kloke hoder som tror at det er betydelige, biologiske forskjeller mellom folkegrupper også når det gjelder intelligens. Blant annet Satoshi Kanazawa, James Watson og Steven Pinker.

"Reality is what refuses to go away when you do not believe in it, and progress in neuroscience and genomics has made these politically comforting shibboleths (such as the non-existence of intelligence and the non-existence of race) untenable."

Steven Pinker

 

Nå tror Pinker både på intelligens og på raser, og på at intelligens er arvelig, men han sier også:

 

This does not imply that differences between groups are also genetic, since one group may experience a difference across the board, such as in wealth, discrimination, or social and cultural capital.

 

 

Sånn fungerer selektiv sitering...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

@tom waits for alice

Du må være mest politiske korrekte person jeg har sett

Har du sett han, eller snakker du om din personlige tolkning av ham? Men hvis "politisk korrekt" betyr: konsekvent motstander av tråkking på uskyldige, samt stor toleranse og tålmod med de som tror det kan være greit å tråkke på "de andre".

 

Stemmwr din tolkning med min tolkning

 

:)

Lenke til kommentar

 

This does not imply that differences between groups are also genetic, since one group may experience a difference across the board, such as in wealth, discrimination, or social and cultural capital.

Sånn fungerer selektiv sitering...

 

Geir :)

 

Steven Pinker er igrunnen veldig klar på hva han mente i "The Darwin Debate":

 

 

For de som er interessert. Trådens tema kan jeg ikke svare på, det er vanskelig å i det hele tatt bry seg om; "norsk" er ikke en veldefinert term. Dagens norsk er like mye amerikansk som noe annet.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Steven Pinker er igrunnen veldig klar på hva han mente i "The Darwin Debate":

 

Den må jeg se. For de som er interessert, men ikke nok til å spandere tre kvarter av sitt liv på det, har du en kjapp oppsummering?

 

Edit: Da har jeg sett den. Tror jeg fortsatt har lyst til å høre din oppsummering...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

I essensen er han enig i hva du poengterer med det utelatte sitatet. Når man ser på forskjellene i samfunnene, holder det ikke å gi genetikken skylden for alt. Man må ta hensyn til kultur og andre omstendigheter samtidig, slik som for eksempel økonomisk stabilitet. Blant mennesker forklares varierende intelligens best av miljø, sosiale og kulturelle omstendigheter, fremfor genetisk variasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge man ikke velger hvor man blir født, eller hvem man blir født av, så ser jeg ikke hvorfor man skulle være stolt av sitt fødested eller reservere retten til å høre hjemme der. Det er jo en kosmisk tilfeldighet at det ble akkurat deg akkurat der.

 

Det man kan være stolt av er hva man gjør ut av livet der man bor. Og det kan man uansett hvor man havner hen i livet. Handlinger og holdninger skaper mennesker, ikke opprinnelse.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...